انتظارات دانشگاه های خراسان شمالی از رئیس جمهور آینده


انتظارات دانشگاه های خراسان شمالی از رئیس جمهور آینده

درحالی کمتر از یک هفته به پایان ماراتن رقابت های انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری زمان باقی است که روسای دانشگاه های خراسان شمالی در خواست و انتظارات خود از رییس جمهوری منتخب اعلام کردند.

رئیس جمهور آینده نگاه ویژه ای به دانشگاه های جوان داشته باشد

دکتر محقر رئیس دانشگاه های معین خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با خواسته آموزش عالی خراسان شمالی از رئیس جمهور آینده گفت: حوزه آموزش عالی در این استان جوان است و باتوجه به رویکردهایی که در اسناد بالادستی و تکالیف شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص دانشگاه ها مطرح شده می شود، دانشگاه های استانی نیز باید بتوانند پاسخ گوی محیط باشند.

وی افزود: از رئیس جمهور و وزیر علوم آینده انتظار می رود که توجه بیشتری به توسعه و گسترش دانشگاه های جوان داشته باشند.

محقر ادامه داد: دانشگاه های استان نیازمندی های زیادی در حوزه فضای کالبدی و مسائل اعتباری دارند.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی دانشگاه های استان، خوابگاه های مجردی و متاهلی است، اظهارکرد: استان با کمبود جدی خوابگاه های مجردی مواجه است و از سوی دیگر خوابگاه برای افراد متاهل نیز ندارد.

خوابگاه های خراسان شمالی فقط ۲۰ درصد از نیاز دانشجویان غیربومی را پاسخ می دهد

به گفته رئیس دانشگاه بجنورد خوابگاه های دانشجویی موجود در استان فقط ۲۰ درصد از نیاز دانشجویان غیربومی را پاسخ می دهد.

تقویت اعتبارات پژوهشی دانشگاه ها از درخواست های دانشگاه های استان

دکتر محقر تقویت اعتبارات پژوهشی را یکی دیگر از نیازهای دانشگاه های استان بیان کرد و گفت: آنقدر محدودیت های اعتباری در دانشگاه های استان وجود دارد و پایه های اعتباری دانشگاه ها ضعیف است و اعتبارات اختصاصی برای امور ضروری تخصیص می یابد و مجالی برای پرداختن به اعتبارات پژوهشی باقی نمی ماند.

وی خاطرنشان کرد: تعدادی از دانشگاه ها در این استان وجود دارند که حتی یک متر مربع فضای دانشجویی ندارند.

وی با بیان اینکه زیرساخت های عمومی در دانشگاه های بجنورد ضعیف است، گفت: سال های سال است که دانشگاه های این استان در بحث ایاب و ذهاب دانشجویان با مشکل مواجه هستند و به طور حتم با پایان شیوع ویروس کرونا دوباره این مشکل به دانشگاه ها بازخواهد گشت.

محقر خاطرنشان کرد: از سوی دیگر شهرداری بجنورد نیز در ارتباط با حمل و نقل درون شهری و ناوگان اتوبوس رانی با مشکل مواجه است و ناوگان اتوبوس رانی آن ظرفیت پاسخ گویی به دانشگاه های استان را ندارد.

رفع تبعیض های ناروا برای اختصاص اعتبارات از انتظارات دانشگاه های جوان

دکتر حسینی رئیس دانشگاه کوثر در بجنورد در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: یکی از خواسته های دانشگاه های خراسان شمالی حفظ جایگاه و استقلال دانشگاه ها و ارتقاء آن ها با توجه به ماموریت و وظایف محوله از سوی وزارت علوم است.

وی با تاکید بر اینکه رفع تبعیض ناروا در ارتباط با اختصاص اعتبارات یکی از مهمترین انتظارات است، اظهارکرد: انتظار داریم تا با دانشگاه هایی که در استان های محروم قرار دارند در ارتباط با سرانه دانشجویی همانند استان های برخوردار رفتار شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سرانه دانشجویی و یا سایر امکاناتی که به دانشگاه های خراسان شمالی داده می شود نسبت به استان هایی همچون خراسان رضوی، اصفهان، شیراز و ... در پایین ترین رده است.

حسینی تاکیدکرد: به دانشگاه های تک جنسیتی اهمیت زیادی داده شود چراکه برخی از خانواده ها تمایل دارند دختران و یا پسران خود را به دانشگاه های تک جنسیتی بفرستند و این دانشگاه ها در تمامی دنیا ساری و جاری است.

وی با تصریح بر اینکه دانشگاه کوثر در خراسان شمالی تاکنون تخیصیص عمرانی نداشته است، گفت: انتظار داریم نگاه های وزارت علوم به صورت متوازن و یک پارچه به خصوص در مناطق محروم باشد.

دانشگاه های علوم پزشکی بودجه مستقل فرهنگی ندارند

مهدی قربانیان معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: حس ناامیدی در فارغ التحصیلان بیکار یکی از مشکلات اساسی است و امیدوار هستیم دولت آینده توجه ویژه ای برای حل این مشکل داشته باشد.

وی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی بودجه مستقلی برای امور فرهنگی ندارد و در این دانشگاه کمترین توجه به حوزه فرهنگی می شود و از سوی دیگر زیرساخت های فرهنگی نیز ضعیف است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات اساسی این دانشگاه مسئله خوابگاه است، ادامه داد: بر اساس این مشکل تعداد زیادی از دانشجویان مجبور هستند در خوابگاه های خودگردان و یا در منازل شخصی مستقر شوند اما به علت نبود نظارت و یا نظارت های اندک گاهی اوقات شاهد بروز برخی از مشکلات نیز هستیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن