آیا سیب برای بیماران دیابتی مضر است؟

آیا سیب برای بیماران دیابتی مضر است؟

سیب به عنوان میوه ای خوشمزه و مقوی دارای چندین مزیت برای سلامتی است. با این وجود کربوهیدرات موجود در سیب می تواند بر سطح قند خون تاثیر بگذارد.

با این حال، کربوهیدرات موجود در سیب متفاوت از قندهای موجود در مواد غذایی حاوی قندهای تصفیه شده و فرآوری شده بر بدن تاثیر می گذارد.

به گزارش هلث لاین، در ادامه در مورد چگونگی تاثیر سیب بر سطح قند خون توضیح داده می شود و در صورت ابتلا به دیابت چگونه آن را باید در رژیم غذایی خود گنجاند.

سیب مقوی و سیرکننده است

سیب یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است، همچنین بسیار مقوی است و سرشار از:
ویتامین C
فیبر
چندین آنتی اکسیدان
یک عدد سیب به اندازه متوسط حاوی 104 کالری، 27 گرم کربوهیدرات و 9 میلی گرم ویتامین C است. بخش عمده ارزش غذایی سیب در پوست رنگارنگ آن یافت می شود، بنابراین شستن و خوردن سیب با پوست بهترین راه برای دریافت مواد مغذی موجود در آن است. علاوه بر این، سیب حاوی مقادیر زیادی آب و فیبر است که به طور شگفت انگیزی سیر کننده است.

سیب حاوی کربوهیدرات و فیبر است

در صورت ابتلا به دیابت بررسی میزان مصرف کربوهیدرات مهم است. به دلیل وجود 3 عنصر درشت مغذی کربوهیدرات، چربی و پروتئین کربوهیدرات ها بیشترین میزان قند خون را تحت تاثیر قرار می دهند.

در نظر داشته باشید همه کربوهیدرات ها برابر نیستند. یک عدد سیب متوسط حاوی 27 گرم کربوهیدرات است، اما 4.8 آن از فیبر تشکیل شده است. فیبر هضم و جذب کربوهیدرات ها را آهسته می کند و باعث می شود قند خون به سرعت افزایش نیابد. نتایج مطالعات نشان می دهد فیبر در برابر دیابت نوع 2 محافظت می کند و بسیاری از انواع فیبر می توانند مدیریت قند خون را بهبود ببخشند.

بیشتر بخوانید:هرگز پوستتان را برنزه نکنید!

آیا سیب برای بیماران دیابتی مضر است؟

آیا سیب برای بیماران دیابتی مضر است؟

سیب به طور متوسط روی سطح قند خون تاثیر می گذارد

سیب حاوی قند است، بیشتر قند موجود در آن فروکتوز است. هنگامی که فروکتوز در یک میوه کامل مصرف می شود تاثیر بسیار کمی روی سطح قند خون دارد، همچنین فیبر موجود در سیب هضم و جذب قند را آهسته می کند یعنی قند به آرامی وارد جریان خون می شود و به سرعت سطح قند خون را افزایش نمی دهد.

علاوه بر این، پلی فنول ها ترکیبات گیاهی موجود در سیب هضم کربوهیدرات ها و سطح قند خون را کاهش می دهند.

سیب مقاومت به انسولین را کاهش می دهد

3 نوع دیابت نوع 1، 2 و دیابت حاملگی وجود دارد. دیابت نوع یک اختلال خودایمنی است که در آن لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی کند هورمونی که قند را از خون به سلول ها منتقل می کند.

انسولین باید به صورت روزانه مصرف شود. در صورت ابتلا به دیابت نوع 2 بدن علاوه بر مقاومت سلولی به انسولین تولید شده انسولین کافی برای تامین نیازهای روزانه تولید نمی کند.

خوردن سیب به طور منظم توانایی کاهش مقاومت به انسولین را دارد که منجر به کاهش سطح قند خون می شود. دلیل این امر این است که پلی فنول های موجود در سیب که به طور عمده در پوست سیب یافت می شوند لوزالمعده را برای آزادسازی انسولین تحریک می کنند و به سلول ها برای دریافت قند کمک می کند.

آنتی اکسیدان های موجود در سیب خطر دیابت را کاهش می دهد

چندین مطالعه نشان می دهند خوردن سیب با کاهش خطر ابتلا به دیابت ارتباط دارد. یک بررسی در سال 2019 نشان داد خوردن سیب و گلابی با کاهش خطر مشکلات قلبی عروقی و دیابت نوع 2 ارتباط دارد. مطالعه ای از سال 2013 نشان می دهد مصرف بیشتر میوه های کامل به ویژه بلوبری، انگور و سیب با خطر کمتری دیابت نوع 2 ارتباط دارد.

با این حال، همین مورد برای آب میوه ها صدق نمی کند. دلایل متعددی برای جلوگیری سیب از ابتلا به دیابت وجود دارد، اما آنتی اکسیدان های موجود در سیب نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کنند.

آنتی اکسیدان ها از برخی واکنش های شیمیایی مضر در بدن جلوگیری می کنند و فواید بی شماری برای سلامتی از جمله محافظت از بدن در برابر بیماری های مزمن دارند. مقدار قابل توجهی از آنتی اکسیدان های زیر در سیب یافت می شود:
کوئرستین: ضمن کاهش هضم کربوهیدرات به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند.
کلروژنیک اسید: به بدن برای استفاده موثرتر از قند کمک می کند اگرچه برخی از نتایج بی نتیجه بودند.
فلورزین: به طور بالقوه سرعت جذب قند را کاهش داده و سطح قند خون را کاهش می دهد. توجه داشته باشید این مطالعه در مقیاس کوچک انجام شده، بنابراین تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
بالاترین غلظت آنتی اکسیدان های مفید در انواع سیب های شیرین و قرمز رنگ وجود دارد.

بیشتر بخوانید:آیا تراشیدن مو بر ضخامت یا میزان رشد آن تاثیر دارد؟

آیا سیب برای بیماران دیابتی مضر است؟

آیا سیب برای بیماران دیابتی مضر است؟ آیا افراد مبتلا به دیابت باید سیب بخورند؟

در صورت ابتلا به دیابت سیب میوه ای عالی است که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید. بیشتر دستورالعمل های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت رژیم غذایی شامل میوه ها و سبزیجات را توصیه می کنند.

میوه ها و سبزیجات پر از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند. علاوه بر این، رژیم های غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات بارها و بارها با کاهش خطر بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان مرتبط بوده اند.

گرچه بعید به نظر می رسد سیب باعث افزایش میزان قند خون شود، اما حاوی کربوهیدرات است. اگر کربوهیدرات مصرفی خود را می شمارید حتما 27 گرم کربوهیدرات موجود در یک سیب را حساب کنید، همچنین حتما بعد از خوردن سیب قند خون خود را کنترل کنید و ببینید چه تاثیری روی شما دارد.

در پایان

سیب صرف نظر از اینکه دیابت دارید یا نه یک میوه خوشمزه و سالم برای افزودن به رژیم غذایی است. در اینجا چند نکته برای افراد مبتلا به دیابت وجود دارد که می توانند سیب را در برنامه غذایی خود بگنجانند:
سیب را کامل بخورید: برای بهره مندی از تمام مزایای سیب برای سلامتی آن را کامل بخورید. قسمت عمده ای از مقدار مواد مغذی در پوست آن موجود است.
از نوشیدن آب سیب خودداری کنید: این آب میوه به دلیل کل قند و فقدان فیبر از مزایای کل میوه برخوردار نیست.
میزان مصرف خود را محدود کنید: به خوردن یک عدد سیب متوسط بچسبید زیرا سیب های بزرگ تر و به تعداد بیشتر احتمال جهش قند خون را افزایش می دهد.
مصرف میوه خود را تقسیم کنید: مصرف روزانه میوه خود را در طول روز پخش کنید تا سطح قند خون ثابت بماند.
مترجم: الهه زارعی