روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آن


روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آن

قدمت روستای نگل به 1000 سال پیش برمی گردد .این روستای زیبا از توابع کردستان است.نام برند نگل برگرفته از این روستا است.یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی این روستا “قرآن نگل” می باشد. آشنایی با روستای نگل روستای زیبای “نگل” یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی و تاریخی استان کردستان است. روستای نگل در […] نوشته روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آن...

روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آن

روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آن
قدمت روستای نگل به ۱۰۰۰ سال پیش برمی گردد .این روستای زیبا از توابع کردستان است.نام برند نگل برگرفته از این روستا است.یکی از مهمترین جاذبه های تاریخی این روستا “قرآن نگل” می باشد.

آشنایی با روستای نگل

روستای زیبای “نگل” یکی از مشهورترین جاذبه های طبیعی و تاریخی استان کردستان است. روستای نگل در فاصله ۶۵ کیلومتری از شهر سنندج واقع شده و به راحتی از طریق جاده سنندج به مریوان قابل دسترسی است. دور تا دور این روستای زیبا توسط کوه ها احاطه شده و در دره ای نسبتا عمیق، قرار گرفته است. عبور رودخانه “شوشیر” از نزدیکی روستا نیز بر طراوت و سرسبزی این روستا می افزاید. این روستا با مناظر بی مثال و زیبای اطراف خود یکی از جذاب ترین جاذبه های طبیعی استان کردستان و شهرستان سنندج است که همه ساله طبیعت گردان و کوهنوردان بسیاری را به سمت و سوی خود می کشاند. در دامان کوه های سرسبز روستای نگل و در فاصله چند کیلومتری از روستا نیز دریاچه ای کوچک و طبیعی قرار دارد که در بین مردم با نام “چال آب” شناخته می شود. “آبشار قلوزه” نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی پیرامون این روستای زیباست. دریاچه سد نگل نیز در فاصله ۵ کیلومتری از روستا قرار گرفته که چشم انداز بسیار زیبایی دارد. در این روستای زیبا آثار تاریخی زیادی همانند بقایای یک قلعه ساسانی با نام قلعه یزدگردسوم و یک پل تاریخی برجای مانده از عهد صفوی نیز به چشم می خورد. قلعه‌گاه نیز یکی از محوطه‌های باستانی و تاریخی این روستا است که تاریخچه آن به طور کامل مشخص نیست. روستا، مسجدی قدیمی و تاریخی نیز دارد که به مسجد نگل معروف است.

موقعیت جغرافیایی روستای نگل در کردستان

روستای نگل، از توابع بخش کلاترزان شهرستان سنندج در استان کردستان ایران است. این روستا در دهستان نگل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ،۴۱۴ خانوار در این روستا زندگی می کردند که جمعیت آن ها ۱.۶۹۷ نفر بوده است. روستای نگل در ۶۵ کیلومتری شهر سنندج و در مسیر سنندج – مریوان قرار دارد. این روستا در میان دره قرار دارد که از جنوب آن رودخانه «شوشیر» می‌گذرد. این روستا از طرف شمال به کوه «حسن عالی»، از جنوب شرقی به کوه «پل چرمو»، از جنوب به کوه «قژاکان»، از شمال غربی به دره «کانی چرمو» و کوه «کوره میانه»، از غرب و جنوب غربی به دره «کاچول» و از شمال شرقی به «رسنی دره» محدود می‌شود.

مهم‌ترین جاذبه های روستای نگل

موزه روستای نگل

در سال ۱۳۹۲ با توجه به همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان اولین موزه روستایی کشور با دو بخش قرآن و مردم شناسی با نام موزه نگل تاسیس شد.با تاسیس این موزه، روستا از نظر گردشگری کامل شد. تمامی اجناس این موزه توسط خود مردم و به صورت خودجوش جمع آوری شده است. این اجناس شامل اقلام معیشتی و فرهنگی و زیورآلات حتی ابزار کشاورزی و منزل و … می باشد که قدمت آنها بین ۵۰ تا ۲۰۰ سال پی ش است.

روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آن

روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آندریاچه چال ئاو

پس از موزه نگل و بازدید از قرآن تاریخی نوبت به طبیعت گردی در روستا می رسد، دریاچه طبیعی «چال ئاو» در مسیر صعود به قله «کوره میانه» در ۵/۱ کیلومتری این روستا قرار دارد و می تواند گزینه خوبی برای استراحت و تفریح در روزهای گرم سال باشد.

آبشار قه لوه زه

در مسیر روستای نگل به قله «کوره میانه» و در دره «کانی چه رمو» آبشاری زیبا و بلند به نام «قه لوه زه» قرار دارد که در تمام فصول سال جاری است و از آب برف های دامنه قله تغذیه می شود.

تپه های باستانی نگل

تپه قلعه گاه، تپه می خان و قلعه دی یه ر، از جمله تپه های باستانی موجود در روستای نگل هستند. در میان تپه های این روستا تپه باستانی قلعه گاه در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ به عنوان آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

نخستین پل خشتی روستای نگل

تقریبا در فاصله ی یک کیلومتری روستای نگل در کردستان پلی خشتی واقع شده است که می توان گفت این پل نخستین پل خشتی بود که به منظور راهی ارتباطی از سنندج به مریوان در نگل تاسیس شد. این پل که مردم آن را به نام پل بزرگ می شناسند در زمان حکومت امان الله خان اردلان والی سنندج و همزمان با بنای مسجد دارالاحسان سنندج و به دلیل ارادت خاصی که او به نگل و قرآن موجود در آن داشته، ساخته می شود.

درباره قرآن نگل

گویند حدود هزار سال قبل، چوپانی از آبادی‌های اطراف گوسفندانش را برای چرا به دره‌ای با صفا برده بود و گوسفندان در آن دره مشغول چرا بودند و چوپان هم در گوشه‌ای مشغول استراحت بود، به ناگاه گلی بسیار زیبا و خوش آب و رنگ توجه این چوپان را به خود جلب می‌کند و چوپان برای چیدن آن از زمین بر می‌خیزد، چوپان همه سعی خود را می کند تا گل را بدون هیچ آسیبی به طور کامل از دل خاک بیرون بکشد همین امر سبب پدیدار شدن چاله‌ای در دل خاک می‌شود؛ در این هنگام، یک صندوقچه در زیر این گودال پدیدار می‌شود که چوپان به تنهایی از پس بیرون کشیدن آن بر نمی‌آید.

چوپان اهالی روستا را به دل این دره می‌کشاند و همه با هم صندوقچه را که حامل یکی از ارزشمندترین گنجینه‌های خطی و تاریخی کشور است از دل خاک بیرون می‌کشند؛ از آن پس اهالی روستا، این مکان را مکانی مقدس می‌شمارند و مسجدی را در آنجا بنا می‌کنند،پس از احداث این مسجد، کم کم اهالی روستا به آنجا نقل مکان می‌کنند و اینگونه روستای نگل شکل می‌گیرد.

روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آن

روستای نگل در کردستان و قرآن تاریخی آن

قرآن نگل بر پوستی مانند پوست آهو و به زبان کوفی نگاشته شده و بنا به گفته کارشناسان در زمان خلیفه سوم و به زبان کوفی نگاشته شده و یک هزار سال قدمت و جزء چهار نسخه‌ای است که در آن زمان به مناطق مختلف دنیا فرستاده شده که یکی از آن‌ها ایران بوده و اکنون در مسجد تاریخی روستای نگل نگهداری می‌شود. جنس کاغذهای این کتاب مقدس از چرم است و رنگ آن قهوه‌ای و با خط کوفی نوشته و با آب طلا مزین شده است؛ همچنین نقوش گیاهی زیبایی هم در حاشیه‌های آن مشاهده می‌شود. طول این قرآن بزرگ ۳۸ سانتی‌متر و عرض آن ۲۱ سانتی‌متر است، این نسخه خطی ارزشمند و گرانبها در طول تاریخ بارها و بارها به سرقت رفته اما هربار به مکان اصلی که به آن تعلق داشته برگردانده شده است. این قرآن جایگاه بسیار رفیعی در میان اهالی روستای نگل دارد و مردم روستا اعتقاد زیادی به مشکل گشا بودن این قرآن دارند و در موارد بسیاری از آن برای گره‌های زندگی و حاجتشان از آن طلب می‌جویند. به واسطه وجود همین نسخه خطی قرآن، سالانه هزاران نفر از گردشگران داخلی و خارجی به روستای نگل سفر کرده و از این اثر تاریخی – معنوی دیدن می‌کنند. این قرآن هم‌اکنون به دستور مقام معظم رهبری در محفظه شیشه‌ای ضد گلوله نگهداری و در مسجد اصلی روستا میزبان علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ کشور است.

فرآیند مرمت قرآن تاریخی نگل

فرماندار شهرستان سنندج، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان، بخشدار کلاترزان و جمعی از مسئولین ادارات و اصحاب رسانه، چند روز گذشته از مراحل مرمت و احیاء قرآن تاریخی روستای نگل بازدید و از نزدیک با مرمتکار این اثر نفیس گفتگو کرده و پیشرفت کار را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در این خصوص گفت: قرآن تاریخی روستای نگل یکی از نفیس ترین، کم نظیر ترین و با ارزش ترین قرآنهای کشور و دنیا می باشد که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و علاوه بر ارزش تاریخی و فرهنگی آن، در میان مردم روستا و سراسر استان کردستان دارای حرمت و احترام خاصی می باشد و از قدیم الایام تا کنون در مسجد همین روستا نگهداری و توسط مردم حراست می شود.

محسن علوی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در راستای حفاظت و نگهداری از این اثر ارزشمند در چند سال گذشته اقداماتی را صورت داده که می توان به ساخت ویترین هوشمند ضد سرقت و راه اندازی موزه نگل در کنار مسجد روستا اشاره کرد. وی ادامه داد: از آنجائی که صفحات قرآن نگل براثر عوامل مختلف در معرض تخریب و ازبین رفتن قرار داشت، اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای جلوگیری از تخریب هر چه بیشتر این اثر ارزشمند اقدام به عقد قرار داد مرمتی برای بازسازی و مرمت قسمتهای آسیب دیده و در حال تخریب قرآن و استحکام بخشی کلی آن کرد که حدوداً از دو ماه قبل این کار توسط آقای حمید ملکیان که یکی از متبحرترین اساتید حرفه ای مرمت نسخ خطی ایران می باشد آغاز شده و تا امروز قسمت‌هایی از آن مورد مرمت قرار گرفته و انشالله تا پایان امسال این کار به پایان می رسد. حمید ملکیان، مرمت کار قرآن نگل نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این قرآن تاریخی از نظر زیبایی هنری و هم از نظر قدمت از قرآن‌های منحصر به فرد است.

وی با بیان اینکه اگر برای مرمت این قرآن اقدامی نمی شد، قطعاً چندین ورق آن تا چند سال آینده پودر می‌شد، ادامه داد: خوشبختانه اداره کل میراث فرهنگی کردستان پیگیر مرمت این قرآن شد و ابتدا ۹۴ صفحه مرمت شد.

ملکیان با بیان اینکه کار مرمت ۱۰۲ صفحه دیگر ظرف چند هفته آینده به اتمام می رسد، افزود: مرکب قرآن نگل اکنون اسیدی شده و کاغذ را پوسیده می‌کند و بهترین روش وتزی که در اروپا، آمریکا و حتی ایران انجام شد، برای قرآن نگل مطابق تکنولوژی روز اسیدزایی انجام و از تکنولوژی روز به نام هیدپرکسید کلسیم و تکنولوژی نانو استفاده می‌شود و بخش‌هایی از آن هم تکمیل شده و از نظر سالم‌سازی، نظافت و شستشو کارهای این قرآن انجام شده است. مرمت کار قرآن تاریخی نگل اضافه کرد: تعدادی از صفحات این قرآن نیاز به کار بیشتری دارد که امیدوارم ظرف چند ماه آینده و تا قبل از پایان سال کار مرمت این قرآن به اتمام برسد.

ملکیان خاطر نشان کرد: ما موجودیت و اصالت سند را هم حفظ می‌کنیم و هرگز در کار مرمت این قرآن به اصل و ماهیت قرآن هیچ تغییری نمی‌دهیم بلکه جاهایی از قرآن که الحاقاتی بد منظر داشته و یا کمبودهایی دارد آنها را مرمت و اضافه خواهیم کرد.

برند نگل چگونه متولد شد؟

هلدینگ کهن چرم پویا در راستای حفظ اصالت ایرانی و فرهنگ پارسی، سرزمین کهن; ایران، می کوشد با انتخاب و نامگذاری اسامی ایرانی بر روی برندهای تحت مالکیت خودش که بیانگر اصالت و هویت دیرینه و کهن ایران عزیز می باشد را به نسل جوان معرفی کند. برند های کهن چرم و پارینه چرم با همین رویکرد نامگذاری شده اند.

روستای نگل یکی از میراث های ارزشمند کشورمان در خطه کردستان می باشد که معروفیت آن به خاطر وجود مبارک قرآن خطی و تاریخی موجود در آن می باشد که با جلد چرمی صحافی شده است و همچون نگینی درخشان در موزه تاریخی روستای نگل می درخشد.

هلدینگ کهن چرم پویا با افتخار این نام زیبا را برای برند جدید خود برگزیده است با این امید که بتواند نقش اندکی در معرفی این اثر فاخر به هم میهنان ایرانی مان و جهانیان داشته باشد .خدا را شکر در جستجوهای اخیر گوگل تعداد زیادی از کاربران اینترنتی واژه نگل یا معنی نگل را جستجو کرده اند که نشان دهنده توفیق ما در معرفی روستای تاریخی نگل و قرآن مقدس که به نام قرآن نگل، معروف شده است می باشد.

مهم ترین دلایل انتخاب نام نگل برای برند جدید هلدینگ کهن چرم پویا:

۱-برداشتن گامی در جهت تقویت هویت ملی سرزمین مادری و محبوب مان ایران.

۲-هویت باستانی ایران در تولیدات پوشاک و متعلقات آن کمتر مورد توجه قرار می گیرد ولی کهن چرم نگرشی متمایز با این روند را داشته و هدفش اعتلای این هویت والاست.

۳-در عصر ارتباطات و حرکت به سوی دهکده جهانی، نوعی بی هویتی ملی گریبان اکثر ملتها را گرفته است که در پی آن، هویت ملی و اصالت ایرانی نیز تا حدود زیادی، خصوصا در بین نسل جوان به حلقه ای گم شده بدل شده است. هلدینگ کهن چرم معتقد است باید به تولید برندهایی این چنین، برای بازاریابی هویت اصیل ایرانی تلاش نمود.

۴-کمک به اشتهار اماکن تاریخی و میراث فرهنگی کشور از دیگر دلایل انتخاب نام زیبای نگل برای برند جدید هلدبنگ کهن چرم پویا است.با توجه به وسعت و تنوع این اماکن، چنین جریانی می تواند زیبایی های سرزمین پر جاذبه ما را به هموطنان و جهانیان معرفی کند.

۵-با اینکه مالک برند خودش اصالت آذری دارد اما با انگیزه وحدت بخشی بین اقوام ایرانی و پاسداشت قوم اصیل و کهن کرد دست به انتخاب نام کردی برای این برند زده است.

هلدینگ کهن چرم پویا دارای سه برند زیر مجموعه می‌باشد:

• کهن چرم (ارائه دهنده کمربند، کیف و کفش چرمی لوکس)

• پارینه چرم (ارائه دهنده کمربند، کیف و کفش چرمی اقتصادی)

نگل (کیف و کفش چرم مصنوعی با کیفیت و قیمت مناسب)

مشخصات فنی کفش نگل مدل تابان

رویه کفش: چرم مصنوعی درجه یک (ممتاز)

• سبک و انعطاف پذیر

• شکل و حالت باثبات‌تر نسبت به چرم طبیعی

• نسبت به چرم طبیعی دیرتر تغییر شکل می‌دهد (دیرتر دفرمه می‌شود)

• قیمت مقرون به صرفه‌تر نسبت به چرم طبیعی

• سهولت در بکارگیری هرگونه چاپ بافت و الگو

• طرح‌ها و رنگ‌های متنوع

• عدم ذبح حیوانات جهت استفاده از پوست آنها برای چرم طبیعی

زیره کفش: پلی اورتان (PU)

• پرکاربردترین نوع زیره کفش در ایران

• دوام بسیار بالا

• سبک و انعطاف‌پذیر

• احتمال شکستگی بسیار پایین

• قدرت اصطلکاک بالا (بر روی سطوح، لیز نمی‌خورد)

• مقاومت در برابر لغزش و سطوح مرطوب

• بر روی سطوح، لیز نمی‌خورد

• نرم و در عین حال دارای استحکام بالا

• زیره کفش تابان، مشبک و ضخامت آن به میزان استاندارد ۳.۵ سانتی متر است که این امر موجب می‌گردد تا فشار کمی به کمر، پا، ستون فقرات و گردن فرد وارد شود. ضخامت زیره کمتر از این میزان، موجب آسیب به کمر و پا می‌شود.

• استفاده از زیره پلی اورتان، مقاومت زیره را در برابر سطوحی مانند شن، خاک یا آسفالت افزایش می‌دهد.

آستر کفش: پارچه

استفاده از پارچه در آستر کفش، موجب افزایش گردش هوا و کاهش تعریق پا در کفش می‌گردد.

کفی کفش: دو تکه و دورنگ

کفی کفش تابان از دو قسمت ابری (پفکی) و پارچه‌ای تشکیل شده است که علاوه بر زیبایی، موجب راحتی پا در کفش می‌شود و فرد می‌توان ساعات زیادی از شبانه روز را با این کفش طی کند بدون اینکه احساس خستگی نماید.

کاربرد:

• پیاده روی

• محل کار

• استفاده روزمره

مزیت‌های ویژه کفش تابان:

• دستدوز زیره چسبان

• دور دوخت (از بغل، شکافته نمی‌شود)

• قالب استاندارد و سایزبندی مطابق با آناتومی پای ایرانیان

• مدل‌های متنوع و متناسب با سلیقه سنین و اقشار مختلف جامعه

• ضمانت شش ماهه

• عودت کالا پس از ۱۵ روز خرید در صورت عدم رضایت

• رنگ بندی متنوع (مشکی، سفید، سرمه‌ای، قهوه‌ای و طوسی)

• سایزبندی مناسب نوجوانان، جوانان، بزرگسالان (۴۸-۳۶)

• سایز ویژه بزرگ پا ۴۸-۴۵

• مناسب برای آقایان و خانم‌ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا