استفاده از یافته‌های علمی دنیا در حوزه محیط زیست ضروری است


استفاده از یافته‌های علمی دنیا در حوزه محیط زیست ضروری است

تبریز - ایرنا - استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه استفاده از آخرین یافته‌های علمی دنیا در حوزه محیط زیست ضروری است، گفت: همه باید در حفظ و حراست دقیق و مسوولانه از آن تلاش کنیم.

محمدرضا پورمحمدی روز یکشنبه در دیدار مدیرکل و مدیران حفاظت محیط زیست استان، اظهار کرد: هفته محیط زیست فرصتی مغتنم برای قدردانی از فعالان و دغدغه‌مندان محیط زیست و تبیین اهمیت موضوع به مردم و فرهنگ‌سازی بیشتر در این زمینه است.

وی گفت: حمایت و حفاظت از محیط زیست، یک موضوع ضروری در کشور محسوب می‌شود که تحقق کامل آن، نیازمند همت بیشتر، عزم عمومی و افزایش بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این زمینه است.

پورمحمدی با بیان اینکه نسل امروزی باید بتواند محیط زیستی سالم و ایمن را به آیندگان تحویل دهد، ادامه داد: بی‌توجهی به این موضوع مهم، زندگی فرزندان ما را به شدت تحت تاثیر قرار داده و با خطر مواجه کند.

وی با تاکید بر استفاده از یافته‌های علمی در توسعه فعالیت‌های صنعتی، اظهار داشت: علم به حدی پیشرفت کرده که بزرگترین واحدهای تولیدی و صنعتی را در قلب شهرها و بدون کوچکترین آسیب به محیط زیست احداث می‌کنند که باید از این تجارب استفاده کرد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: متولیان محیط زیست کشور باید بیش از گذشته از تجربیات موفق کشورهای دیگر در حفظ و حراست از محیط زیست استفاده کرده و یاری‌گر توسعه بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی باشند.

وی با بیان اینکه "مرجعیت" موضوعی مغفول در جامعه ماست، گفت: متاسفانه هر فردی به راحتی می تواند در هر موضوعی، اظهار نظر کند؛ در حالی که به عنوان مثال، تمامی موضوعات مرتبط با محیط زیست باید با شاخص‌های سازمان حفاظت محیط زیست سنجیده و به مردم اعلام شود.

پورمحمدی با بیان اینکه تمامی واحدهای تولیدی و صنعتی باید الزامات و دستورالعمل‌های زیست‌محیطی را رعایت کنند، خاطرنشان کرد: اداره کل محیط زیست با هر واحدی که به محیط زیست، آسیب وارد کند، برخورد و متخلفان را وادار به جبران خسارت نسبت به طبیعت وادار کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد این اداره کل ارائه کرد و گفت: متاسفانه میزان برداشت از منابع آب های زیرزمینی به شدت افزایش یافته و طبیعت و محیط زیست را در معرض خطرات جدی قرار داده است.

حسن عباس نژاد با اشاره به اقدامات انجام‌شده در دولت تدبیر و امید برای احیای دریاچه ارومیه، گفت: بیش از ۹۰ درصد دریاچه در سال ۹۲، خشک شده بود که با توجه ویژه دولت، خطر خشکی کامل آن رفع شد.

وی به آخرین وضعیت کارخانه کاوه سودای مراغه نیز اشاره کرد و افزود: خوشبختانه الزامات زیست محیطی توسط این کارخانه، رعایت می‌شود و تعامل خوبی با اداره کل محیط زیست دارد.

عباس‌نژاد تصریح کرد: یکی از شرکت های دانش بنیان آماده کاهش پساب های تولیدی این کارخانه، تصفیه آب ناشی از پساب و استفاده از املاح دیگر در تولید مواد مناسب برای نمک پاشی های جاده ای است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همچنین سایت فسیل‌شناسی مراغه و موزه طبیعی آذربایجان را از جمله پروژه‌های اولویت‌دار این اداره کل در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج