سازگاری اسناد استانی با سند ملی آمایش سرزمینی ضروری است


سازگاری اسناد استانی با سند ملی آمایش سرزمینی ضروری است

تبریز - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی بر لزوم رفع تعارضات، ناسازگاری‌ها و همپوشانی‌های اسناد استانی با سند ملی آمایش سرزمینی در جریان تهیه و تنظیم اسناد منطقه‌ای تاکید کرد.

داود بهبودی روز یکشنبه در وبینار تبیین ضرورت تنظیم سند آمایش منطقه‌ای کشور اظهار کرد: در آمایش منطقه‌ای لازم است سازماندهی فضایی مناطق ۹گانه آمایش کشور متناسب با سند ملی صورت گیرد.

وی همزمانی و هماهنگی در فرایند تطبیق اسناد آمایش استانی با آمایش ملی و تدوین مطالعات آمایش منطقه‌ای را ضروری دانست و افزود: لازم است از مشاور واحد برای مطالعات آمایش منطقه‌ای و تطابق اسناد آمایش استان استفاده شود.

بهبودی خاطرنشان کرد: در تدوین نهایی اسناد آمایش کشور تبیین نقش ملی، منطقه‌ای و استانی هر بخش، تفکیک راهبردها و سیاست‌های ملی، منطقه‌ای و استانی، تبیین سازمان فضایی منطقه‌ای آمایش، ایجاد پایگاه اطلاعات مکانی و تدوین برنامه‌ها و طرح‌های ملی، منطقه‌ ای و استانی ضروری است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: بخشی از این اقدامات باید توسط سازمان مرکزی و در ادامه سطوح میانی آن باید توسط مشاور منطقه‌ای انجام گیرد.

بهبودی به تشریح الگوهای ارتباطی در سازمان‌ها نیز پرداخت و گفت: ارتباطات سازمانی و اداری اغلب به صورت عمودی و سلسله‌مراتبی است و از آنجایی که روابط افقی اغلب الزام آور نیست چندان کارساز هم نیست، ساختار سازمانی موجود بصورت هرمی است و از بالا به پایین به صورت سلسله مراتبی گسترده ‌تر می شود.

وی افزود: در این میان روابط و رفتارهای عمودی یا افقی صرف سازمانی کافی نخواهد بود، بلکه باید یک ارتباط ترکیبی از روابط عمودی و افقی برقرار شود؛ در عین حال که در درون هر منطقه روابط افقی بین استان‌ها حاکم است، باید روابط شبکه‌ای قوی نیز تعریف شود تا به شکل ماتریسی اعم از عمودی، افقی و مورب باهم مرتبط شوند و به صورت مکمل، رقیب و رهبر- پیرو به ایفای نقش بپردازند.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم آمایش منطقه‌ای به اهداف مورد انتظار برسد باید یک ساختار و ساز و کار حقوقی و نهادی برای آن تعریف شود تا قابلیت اجرایی داشته باشد که بدون تعریف ابزار حقوقی و مشخص کردن مبنای قدرت، آمایش منطقه‌ای حداکثر در مرحله حرف و تهیه می‌ماند.

بهبودی همچنین اضافه کرد: منطقه‌بندی باید بر اساس معیارهای شفاف از قبیل تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز مباحث اقلیمی و طبیعی از قبیل حوزه آبریز و غیره صورت گیرد؛ بر این اساس منطقه‌بندی نه‌گانه آمایش فعلی نیازمند بازبینی است و تهیه اسناد آمایش منطقه‌ای باید پس از این بازنگری صورت گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403