دولت آینده به رونق بخش کشاورزی اهتمام بیشتری داشته باشد


دولت آینده به رونق بخش کشاورزی اهتمام بیشتری داشته باشد

یزد -ایرنا - نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بر لزوم اهتمام جدی دولت آینده به رونق و توسعه بیشتر بخش کشاورزی تأکید کرد و گفت: تولید انواع محصول خصوصا راهبردی نقش موثری در امنیت غذایی شهروندان و استقلال کشور دارند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شورا ها ۲۸ خرداد ماه جاری همزمان با سراسر کشور در استان یزد برگزار می شود و از میان هفت نامزد یک نفر به مدت چهار سال برای ریاست جمهوری انتخاب می شود.

به گزارش روزیکشنبه روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، حجت الاسلام سید رضا تقوی در جلسه شورای هماهنگی مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان به اهمیت جایگاه و نقش بخش کشاورزی در ارتزاق مردم در شرایط کنونی اقتصادی و رفع تحریم های ظالمانه، حذف قوانین دست و پاگیر اداری و موانع پیش روی تولید کنندگان و بهره برداران را که از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید است مطالبی بیان کرد.

وی ضرورت علمی کردن کشاورزی از جمله اصلاح بذر و نهال ، تولید علوفه ، تغییر نژاد دام ها و سایر امور را به عنوان اهداف مد نظر وزارت جهاد کشاورزی یاد کرد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی همچنین هوشمندی کشاورزان ، بهره برداران و تولید کنندگان یزدی را به عنوان الگویی برای سایر مناطق کشور برشمرد که با وجود بیابانی بودن این منطقه دستاورد های کمی و کیفی زیادی را در حوزه کشاورزی کشور به دست آوردند .

در این نشست سید ابوالفضل وکیلی رییس جهاد کشاورزی یزد هم برنامه ها و سیاست های این سازمان را در راستای استفاده بهینه از منابع آب و خاک ، اصلاح الگوی کشت ، استفاده از آب مجازی ، توسعه گلخانه ها ، پرورش دام های سبک مولد و پربازده ، آبزی پروری در محیط های بسته مطالبی را بیان کرد.

بخش کشاورزی یزد ۱۳ درصد شاغلان و ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی استان را در اختیار دارد که بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی ۳۹ هزار و ۷۲۶ نفر از جمعیت در بخش کشاورزی فعالیت دارند که با همت آنها با وجود تنگناها و محدودیت‌های اقلیمی به ویژه فقر منابع آبی، در تولید برخی محصولات کشاورزی، از مناطق سرآمد کشور در این مورد است.

سطح اراضی زیرکشت یزد ۱۱۴ هزار هکتار است که ۲۹ درصد را محصولات زراعی و ۷۱ درصد مابقی را محصولات باغی تشکیل می دهد در مجموع حدود یک درصد از سطح زیرکشت آبی کشور در این استان واقع است.

یزد با وجود محدودیت منابع آبی و خشکی اقلیم، به لطف برخورداری از کشاورزان سختکوش ، دارای جایگاه مناسبی در کشور است، این استان رتبه اول در زمینه پرورش اسب ، پرورش بلدرچین ،تولید روناس، بز نژاد سانن و رتبه دوم کشور در تولید محصولات گلخانه ای، تولید پسته و انار را دارد و در زمینه پرورش شتر رتبه سوم، رتبه چهارم تولید زردآلو ، رتبه هفتم کشت زعفران و رتبه هشتم تولید خرما از آن استان است.

بهره‌برداران بخش کشاورزی استان سالانه حدود ۱.۸ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل تولیدات باغی ۲۶۹ هزار تن ، زراعی ۵۹۱ هزار تن ، دامی ۴۰۳ هزار تن و گلخانه ای ۵۴۲ هزار تن که ارزش آن حدود ۱۵۳ هزار میلیارد ریال برآورد می شود تولید می کنند که بخشی از آن در استان مصرف و مقداری هم به دیگر مناطق کشور ارسال می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟