مقام فرهنگی پاکستان: تحریم‌ها مانع توسعه ایران نشده است


مقام فرهنگی پاکستان: تحریم‌ها مانع توسعه ایران نشده است

اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس بنیاد ملی کتاب پاکستان با تمجید از فرهنگ و تمدن چندهزار ساله ایران زمین، گفت: تحریم های ظالمانه مانع توسعه ایران نشده است .

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «راجا مظهر حمید» در دیدار «احسان خزاعی» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد اظهار داشت:ملت ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه به پیشرفت های چشمگیری در زمینه آموزش و پرورش و رشد سواد دست یافته است.

این دیدار که به مناسبت انتصاب مظهر حمید به عنوان رئیس جدید بنیاد ملی کتاب پاکستان در اسلام‌آباد صورت گرفت،دو طرف در باره همکاری فرهنگی بین دو کشور تبادل نظر کردند.

رایزن فرهنگی ایران در پاکستان با قدردانی از افتتاح گوشه حافظ در بنیادملی کتاب، انتصاب راجا مظهر حمید که از استادان دانشگاه و فردی ادیب، فرهنگی و علاقه مند به ایران است را بعنوان رئیس جدید بنیاد کتاب پاکستان تبریک گفت.

خزاعی در ادامه افزود: تعاملات فراوانی میان ایران و پاکستان برقرار است ولی برجسته ترین آن روابط فرهنگی و ادبی است که از دیرباز وجود داشته است.

وی با اشاره به اشعار علامه اقبال لاهوری که واسطه ادبی و علمی دو کشور می باشد گفت: در کنار علامه اقبال، سایر مشاهیر ادبی هم هستند که اشعار آن ها مانند ستارگانی در آسمان علم و ادب می درخشند.

رایزن فرهنگی ایران در اسلام آباد گفت که وجود بخش‌های زبان فارسی در دانشگاه های پاکستان،‌نامگذاری خیابان های مهم در تهران به نام محمد علی جناح (بنیانگذار فقید پاکستان) و علامه اقبال لاهوری همچنین وجود بخش زبان اردو در دانشگاه تهران همگی نشان دهنده عمق ارتباطات دو مردم است.

رئیس جدید بنیاد ملی کتاب ضمن استقبال از همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با این بنیاد گفت: فرهنگ و تمدن ایران قدمت چند هزار ساله دارد و میراث فرهنگی ما نیز مشترک است.

وی افزود: ملت ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، در زمینه آموزش و پرورش و رشد سواد پیشرفت های چشمگیر داشته است.

این مقام فرهنگی پاکستان افزود: فرهنگ کشور ایران شامل فعالیت های ادبی، علمی، تولید فیلم های سینمایی و مستند، نمایشنامه، داستان نویسی و هنرهای مختلف می باشد.

رایزن فرهنگی کشورمان از دیدگاه و نظرات واقع بینانه مقام پاکستانی در خصوص فرهنگ و تمدن ایران زمین و تصویری که وی از ایران امروز دارد قدردانی کرد و افزود: هدف از معرفی و ترویج یک شاعر ایرانی نیست چون چهره های ادبی و فاخر از جمله مشاهیر ادبی و فرهنگی متعلق به همه جهان هستند و میراث مشترک فرهنگی ما محسوب می شوند. مشاهیر ادبی چون حافظ، در قالب شعر، پیام صلح و دوستی، اخلاق و ترویج تعلیمات اسلامی را به بهترین شیوه بیان کرده اند.

بررسی همکاری های انتشاراتی و تهیه پیش نویس تفاهم نامه بین بنیاد ملی کتاب و مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان از از دیگر محورهای این گفت وگو بود.

در پایان این دیدار رایزن فرهنگی کشورمان از گوشه حافظ شیرازی در بنیاد ملی کتاب پاکستان و بخش های مختلف این بنیاد بازدید و تازه ترین کتب و نشریات رایزنی فرهنگی را به رئیس این بنیاد اهدا کرد.

خزاعی اظهار امیدواری کرد که این دیدار آغاز فصل جدید از همکاری های طرفین باشد و گوشه حافظ که توسط رایزنی فرهنگی در این مکان افتتاح و تاسیس شده، نماد دوستی دو ملت بزرگ و دو کشور همسایه و اسلامی ایران و پاکستان باشد.

بنیاد ملی کتاب پاکستان نهادی دولتی است که زیر نظر وزارت فدرال آموزش و پرورش پاکستان فعالیت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن