بانوان با الگوگیری از حضرت معصومه(س) به هنگامه حضور و مجاهدت نقش خود را ایفا کنند


بانوان با الگوگیری از حضرت معصومه(س) به هنگامه حضور و مجاهدت نقش خود را ایفا کنند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که بانوان ما باید از حضرت فاطمه معصومه(س) الگو بگیرند و به هنگامه حضور، حرکت و مجاهدت نقش خود را ایفا کنند، گفت: درست است که جهاد بر زنان لازم نیست، اما حضور آنها در صحنه سیاست دینی لازم است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، آیت الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» در ویژه برنامه شمیم کرامت که به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) از لایو مراسمات حوزه های علمیه خواهران پخش شد، با تبریک ولادت کریمه اهل بیت(ع)، اظهار داشت: امام صادق، امام رضا و حضرت جواد علیهم السلام نسبت به زیارت حضرت معصومه(س) و ترغیب شیعیان به زیارت این بی بی تأکید داشته و اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل بودند.

وی با اشاره به جمله معروف «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ» که در کتاب بحارالانوار، ج 102، ص 265 از سوی اهل بیت(ع) نقل شده، افزود: در این جمله وارد است کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند پاداش او بهشت است و همین طور تعبیری امام رضا(ع) دارند که «مَنْ زَارَ الْمَعصُومَةَ بِقُمْ کَمَنْ زَارَنى» که این تعبیر از تعبیر فله الجنه به مراتب بالاتر است؛ یعنی کسی که حضرت معصومه(س) را زیارت کند گویا خود امام هشتم(ع) را زیارت کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بی بی فاطمه معصومه(س) وقتی به قم آمدند در خانه موسی بن خزرج اقامت گزیدند و با اینکه بیماری بسیار شدیدی داشتند و بعد از 17 روز وفات پیدا کردند، در همین ایام در این خانه مکانی را برای عبادت مشخص کردند که نشان می دهد چه مقدار به عبادت اهمیت می دادند و این مکان امروز به عنوان بیت النور یا عبادتگاه حضرت معصومه(س) از آن یاد می شود.

کریمه اهل بیت(ع) در عبادت بسیار فوق العاده بودند

وی با اشاره به این که کریمه اهل بیت(ع) در عبادت بسیار فوق العاده بودند و ما باید عبادت ایشان را برای خود الگو قرار دهیم، خاطرنشان کرد: سن حضرت معصومه(س) بر حسب آنچه که نقل شده 28 سال بوده است و بسیار از جهت عبادت این بانو خود را در مرحله بالایی قرار داده بودند که ائمه(ع) به ایشان افتخار می کردند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که حضرت فاطمه معصومه(س) در سن 10 سالگی به بسیاری از مسائل آگاه بودند، گفت: عده ای از شیعیان قم مسائلی را خدمت امام کاظم(ع) در مدینه می برند که یا سؤال نشده و یا قبلا از راه ها و علمای دیگر جوابی نگرفته اند، در منزل ایشان می روند و می بینند که حضرت تشریف ندارند، حضرت معصومه(س) در را باز کرده و سوالات را دریافت کرده و بلافاصله تمام جواب های آنها را می دهند؛ وقتی شیعیان خواستند برگردند در راه به امام(ع) برخورد کردند، امام فرمودند کجا بودید؟ اینها قضیه را نقل کردند، حضرت جواب ها را نگاه می کنند و می فرمایند تمامش صحیح است و بعد این جمله را می گویند «فداها ابوها».

وی ادامه داد: این که یک امام و معصوم در مورد فرزندش اینچنین بفرماید، بسیار عجیب است و ما این تعببیر را از وجود مبارک پیامبر(ص) در مورد حضرت زهرا(س) داریم و باید بدانیم این یک تعبیر احساسی ناشی از علاقه شدید نیست، بلکه مقام و عظمت حضرت زهرا(س) و فاطمه معصومه(س) را نشان می دهد که به مرحله ای رسیده اند که امام می فرماید «فداها ابوها».

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در پاسخ به این سؤال که چرا فقط در مورد حضرت معصومه(س) زیارت مأثور داریم یعنی زیارتی که خود امام برای ما بیان کرده است؟ گفت: به جهت این است که «فإن لَکِ عِندَالله شأناً من الشأن»؛ حضرت فاطمه معصومه(س) به اقرار امام هشتم(ع)، شأنی در نزد خدا دارد، یعنی در مرتبه علم، زهد و عبادت و تقوا، دارای شأن و مقام در نزد خداوند متعال است.

وی با بیان این که حتی حضرت فاطمه معصومه(س) مقام شفاعت دارد و در زیارت حضرت می خوانیم «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّةِ‏...»، بیان داشت: این که در این زیارت مأثور وارد شده است که اگر می خواهید عاقبت بخیر شوید، اینجاها زیارت کنید «اَللّْهُمّ اِنی اَسْئَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ»، معلوم می شود که وجود مبارک کریمه اله بیت(ع) می تواند عامل قوی برای سعادت انسان باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی وجود قبر بی بی فاطمه معصومه(س) را نعمتی بزرگ از سوی خداوند برای ایرانیان به ویژه اهل قم دانست و افزود: مقام این بانو چنان بزرگ است که بزرگانی از فلاسفه، علما و فقهای ما برای حل مشکلات علمی خود به این حضرت متوسل می شدند و این نشان از مرتبت و جایگاه بالا و والای علمی حضرت دارد.

حضرت معصومه(س) می تواند امور دنیوی و اخروی ما را برآورده کند

وی با بیان این که توسل به حضرت معصومه(س) می تواند مسائل علمی ما را حل کرده و امور دنیوی و اخروی ما را برآورده کند، ادامه داد: این که در روایات، وارد شده اگر کسی این بانو را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود، به دلیل این است که حضرت در عبادت و علم و سیاست در درجات بسیار بسیار بالایی قرار داشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حرکت حضرت معصومه(س) برای دیدار با امام رضا(ع) و بهره مندی از فیوضات ایشان را حرکتی سیاسی عنوان کرد و اظهار داشت: حضرت برای تحکیم محوریت امامت این سفر را انجام داد و حرکت این بانوی بزرگوار سیاسی بود.

وی با بیان این که بانوان ما باید از حضرت فاطمه معصومه(س) الگو بگیرند و به هنگامه حضور، حرکت و مجاهدت نقش خود را ایفا کنند، تصریح کرد: درست است که جهاد بر زنان لازم نیست، اما حضور آنها در صحنه سیاست دینی لازم است.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به مقام علمی و عبودی حضرت معصومه(س)، گفت: این باید برای خواهران ما الگو باشد که خودشان را در علم به بالاترین درجه برسانند و به مرتبه اجتهاد برسند، چرا در میان بانوان، تعداد افراد مجتهده‌ به تعداد انگشتان یک دست هم نیست، لذا لازم است بانوان در این مسیر گام بردارند.

خواهران در تربیت جامعه اسلامی نقش محوری داشته باشند

وی با بیان این که ظرفیت فکری خواهران در برخی موارد قوی تر از برادران است و به مراتب حوصله علمی‌شان بیشتر است، خاطرنشان کرد: خواهران باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنند و در تربیت جامعه اسلامی نقش محوری داشته باشند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار تأکید کرد: بانوان باید نشان دهند که یک زن چقدر می تواند آگاهی بر قرآن، روایات، فقه و تاریخ و ... داشته باشد؛ یکی از نیازهای بسیار ضروری در جامعه ما وجود خواهران تحصیل کرده است که مسیر استنباط و اجتهاد را طی کنند.

وی با بیان این که بانوان باید از نعمت الهی که به آنها داده شده کمال استفاده را بکنند و از حوزه های علمیه که به برکت نظام و انقلاب اسلامی برای تحصیل آنها ایجاد شده بهترین استفاده را داشته باشند، افزود: بانوان در برخی از میدان ها می توانند محکم تر از آقایان دفاع کنند و لازم است در این میدان ها حاضر شوند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول