نسخه‌نویسی الکترونیکی در اصفهان، مشکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد


نسخه‌نویسی الکترونیکی در اصفهان، مشکل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد

اصفهان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در استان با مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مواجه است که رفع آن به هماهنگی بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر و تامین منابع مالی نیاز دارد.

به گزارش ایرنا، دکتر طاهره چنگیز روز یکشنبه در جلسه بررسی اجرای طرح نسخه الکترونیکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی، نسخه پزشک ابتدا باید بصورت الکترونیکی نوشته، ثبت و سپس ارسال شود که بدلیل برخی مشکلات موجود، این کار هنوز بطور کامل و رضایتبخش انجام نمی‌شود.

وی اجرای این طرح را مُستلزم فراهم بودن امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کامل دانست و اظهار داشت: یکی از مشکلات نرم‌افزاری این است که کاربران برای نوشتن نسخه الکترونیکی برای هر بیمه باید از نرم‌افزار و برنامه متفاوت و مُجزایی استفاده کنند که این امر به دشوار شدن کار و ایجاد نارضایتی مُنجر شده است.

چنگیز تصریح کرد: چندگانگی نرم‌افزاری سازمان‌های بیمه‌گر در طرح نسخه الکترونیکی بشدت آزاردهنده بوده و رضایتمندی از اجرای این طرح را کاهش داده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین اجرای کامل طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی به تامین سخت‌افزارهای مورد نیاز از جمله رایانه و صفحه نمایشگر(مانیتور) نیاز دارد که برای بخش خصوصی و دولتی هزینه‌بر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید براینکه منبع مالی برای تامین هزینه‌ سخت‌افزاری در بخش دولتی دیده نشده است، خاطرنشان کرد: سازمان‌های بیمه‌گر، بخشی از مطالبات ما را بصورت پیش پرداخت واریز کرده‌اند اما این پول برای خدماتی که قبلا ارائه شده است و ما بابت آن به اشخاص حقیقی و حقوقی برای خدمات و خرید تجهیزات و مواد دارویی بدهی داریم، هزینه خواهد شد.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی نیز برای تامین سخت‌افزار مورد نیاز بدلیل بالارفتن هزینه‌ها با مشکل مواجه است، اضافه کرد: نسخه‌نویسی الکترونیکی یک موضوع زیربنایی است و با توجه به نقش دانشگاه‌ها و استان‌ها در اجرای آن باید دسترسی لازم به آنها برای در اختیار داشتن سامانه‌های مدیریتی و اطلاعات داده شود.

چنگیز با تاکید براینکه اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی مزیت‌های بسیاری به همراه دارد، اظهار داشت: اگر این طرح بدلیل مشکلات موجود بخوبی اجرا نشود از مزایای آن محروم خواهیم ماند.

وی از جمله مزیت‌های این طرح را از بین رفتن خطاهای نسخه‌نویسی کاغذی، شخصی شدن داروها و مسدود شدن امکان تجویز داروهای خارج از دارونامه(فارماکوپه) عنوان و اضافه کرد: حرکت به سمت نسخه‌نویسی الکترونیکی ضروریست اما باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن نیز بطور کامل تامین و برنامه‌ریزی هوشمند برای آن انجام شود.

چنگیز خاطرنشان کرد: بدلیل وجود مشکلات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در زمان حاضر در بیشتر موارد، نسخه بصورت کاغذی نوشته و سپس از طریق سیستم الکترونیکی ارسال می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین در باره استفاده اتباع خارجی از طرح نسخه الکترونیکی گفت: اتباعی که بیمه بوده و دارای کُد شناسایی هستند می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

مدیرکل بیمه سلامت اصفهان نیز در این جلسه گفت: آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم در باره اجرای طرح نسخه الکترونیکی در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان ارائه شده است.

حسین بانک افزود: طرح نسخه الکترونیکی بر اساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ باید اجرا شود و پرداخت هزینه بیمه‌ها از آبان امسال منوط به ارسال نسخه الکترونیکی است.

وی با بیان اینکه این طرح در برخی استان‌ها از سال گذشته آغاز شد، خاطرنشان کرد: ما اجرای این طرح در اصفهان را از سال جاری آغاز کردیم و امید است با همکاری بخش‌های مختلف و رفع مشکلات موجود، این برنامه بخوبی پیش رود.

مدیرکل بیمه سلامت اصفهان با اشاره به اینکه این طرح از سال‌های گذشته در کشورهای دیگر اجرا می‌شد، تاکید کرد: لازم است در باره برخی از مسائل آن مانند امنیت اطلاعات، تدابیر بیشتری صورت گیرد.

بانک اضافه کرد: کاربران و بیمه‌شدگان، پرسش‌های خود را در باره اجرای طرح نسخه الکترونیکی و حذف دفترچه بیمه می‌توانند با شماره تلفن ۱۶۶۶ در میان بگذارند.

در این جلسه که با حضور کارشناسان سازمان‌های بیمه‌گر و رییسان تعدادی از بیمارستان‌های استان اصفهان برگزار شد، در باره مشکلات اجرای طرح نسخه الکترونیکی بحث و تبادل نظر شد.

از جمله مسائل مطرح شده در این جلسه می‌توان به یکی نبودن نرم‌افزارهای سازمان‌های بیمه‌گر، بوروکراسی اداری، سیستم ارجاع و نوبت‌گیری، تعداد ویزیت بیمار در روز، امنیت نرم‌افزارها و چگونگی احراز هویت بیمه‌شدگان اشاره کرد.

طرح ملی نسخه الکترونیک و حذف تدریجی دفترچه بیمه سلامت از یکم اردیبهشت امسال در استان اصفهان با هدف تحقق اهداف دولت الکترونیک و تسهیل ارائه خدمات درمانی به مردم آغاز شد.

به گزارش ایرنا، چهار هزار و ۸۶۰ موسسه در اصفهان طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت هستند که این استان پس از تهران به لحاظ تعداد، بیشترین مراکز طرف قرارداد را در کشور دارد.
از حدود ۴۰ میلیون زیر پوشش بیمه سلامت همگانی در کشور، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از استان اصفهان هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شگفتانه جذاب برای روزبه چشمی