بخش دیالیز صفاقی بیمارستان امام رضا(ع) لارستان راه‌اندازی شد


بخش دیالیز صفاقی بیمارستان امام رضا(ع) لارستان راه‌اندازی شد

بخش دیالیز صفاقی بیمارستان امام رضا (ع) شهرستان لارستان در استان فارس طی مراسمی راه‌اندازی شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به وجود تجهیزات پیشرفته تشخیصی و درمانی در بیمارستان امام رضا(ع)، اعلام کرد که این مرکز درمانی امکانی برای ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی به بیماران جنوب فارس و استانهای همجوار است.

به گزارش ایسنا به نقل از دانشکده علوم پزشکی لارستان، دکتر بهزاد رضایی گفت: بخش دیالیز صفاقی به عنوان یک بخش مهم درمانی در یک واحد جداگانه، در کنار بخش دیالیز عروقی و با اعتبارات دولتی در بیمارستان امام رضا (ع) راه‌اندازی شده است.

رضایی اضافه کرد: در ابتدای کار، بیماران دیالیزی ای که تا پیش از این برای دیالیز صفاقی به خارج از شهرستان مراجعه می کردند این خدمات را دریافت خواهند کرد.

او خاطرنشان کرد: همچنین همزمان با راه اندازی این بخش، جراحی کارگذاری کاتتر ویژه دیالیز صفاقی برای بیمارانی که نیازمند دیالیز صفاقی باشند در بیمارستان امام رضا (ع) انجام خواهد شد و دیالیزشان را هم در همین مرکز انجام خواهند داد.

رضایی یادآور شد: بخش دیالیز صفاقی لارستان اختصاص به شهرستان خاصی ندارد و تمام بیماران نیازمند از داخل شهرستان، شهرستان‌های همجوار و حتی از خارج از استان هم می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و محدودیتی برای ارائه خدمات وجود ندارد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: برای ارائه خدمات مربوط به دیالیز صفاقی، پزشک و پرستار این بخش آموزش ها و دوره های لازم را سپری کرده‌اند.

رضایی در مورد تفاوت دیالیز صفاقی و دیالیز عروقی نیز گفت: دیالیز صفاقی مدت زمان بیشتری طول می‌کشد، اما مزیت آن نسبت به دیالیز عروقی این است که دسترسی عروقی ندارد، درنتیجه عوارض عروقی همچون عفونت‌های خونی، پارگی عروق و عوارض خونریزی دهنده دیالیز عروقی را نخواهد داشت و در بسیاری از بیمارانی که عروق شان به دلیل دیالیزهای متعدد از بین رفته و مشکل دسترسی عروقی دارند می تواند به عنوان یک راه نجات و گزینه جایگزین به جای دیالیز عروقی باشد.

او در این خصوص هم گفت: خدمات مربوط به دیالیز صفاقی رایگان است واین نوع دیالیز ریسک بیماری‌های عفونی و واگیر همچون هپاتیت و کرونا را نیز کاهش می‌دهد.

امین والی پور، معاون درمان این دانشگاه نیز با تبیین و توضیح بیشتر در خصوص کارکرد بخش دیالز صفاقی در بیمارستان لار بیان کرد: برای شروع دیالیز صفاقی، ابتدا بیمار توسط پزشک داخلی و جراح مورد ویزیت قرار می گیرد و چنانچه منعی برای کارگذاری کاتتر صفاقی وجود نداشته باشد و همچنین شرایط منزل بیمار مهیا باشد، آموزش های لازم به بیمار و همراه بیمار داده می‌شود و دیالیز صفاقی نیز شروع می شود.

او ادامه داد: با توجه به اینکه این نوع دیالیز در منزل انجام می شود، بیمار از رفت و آمد به بیمارستان بی نیاز می شود و ریسک بیماری‌های عفونی و واگیردار همچون هپاتیت، کرونا و بیماری‌های مزمن کلیوی نیز کاهش می‌یابد.

والی‌پور افزود: از طرفی، بیمار برای انجام اقدامات روزمره همچون مسافرت، مهمانی و سر کار رفتن استقلال بیشتری دارد و قطعا بیماران روحیه بهتری نیز خواهند داشت.

معاون درمان دانشکده علوم پزشکی لارستان یادآور شد: بیمارانی که دچار نارسایی مزمن کلیوی می‌شوند به روش‌هایی برای دفع سموم از بدن نیاز دارند؛ این روش‌ها شامل همودیالیز، دیالیز صفاقی و پیوند کلیه است.

والی‌پور افزود: در این روش، یک کاتتر داخل حفره شکمی قرار می‌گیرد و پس از آموزش لازم، محلول دیالیز توسط بیمار یا همراه بیمار وارد حفره شکمی می‌شود و عملیات دیالیز در منزل انجام می‌شود.

او گفت: با توجه به وسعت منطقه، بیماران برای استفاده از خدمات بیمارستانی و همودیالیز ناچار به طی مسافت های طولانی هستند که گاهی اوقات، به علت مشکلات رفت و آمد از انجام همودیالیز مناسب امتناع می‌کنند؛ چنانچه شرایط انجام دیالیز در منزل مهیا شود کیفیت زندگی بیماران بهتر و رفت و آمد آن ها به مرکز مجهزتر نیز کمتر و سلامتی بیماران نیز بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی