کاندیدای اصلح نباید از مسائل فرهنگی غفلت کند


کاندیدای اصلح نباید از مسائل فرهنگی غفلت کند

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: متأسفانه امروز شاهد مورد غفلت قرار گرفتن فرهنگ و مسائل فرهنگی در موضوع انتخابات ریاست جمهوری هستیم و می بینیم هیچ نامزد ریاست جمهوری در رابطه با مسائل فرهنگی در مناظرات حرفی نمی زند. کاندیدای اصلح علاوه بر داشتن برنامه اقتصادی قوی، نباید از مسائل فرهنگی غفلت کند.

حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله شعبانی‌موثقی یکشنبه ۲۳ خردادماه در شورای فرهنگ عمومی و شورای قرآن شهرستان ملایر، به داشته های قوی این شهرستان در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، نیروی انسانی، علمای فرهیخته، شهدای شاخص و دو برند جهانی انگور و مبل منبت اشاره و اظهار کرد: وجود وحدت و همگرایی در ملایر زبانزد و قابل تقدیر است و مردم این شهرستان و خانواده های شهدا در تمامی صحنه ها، نظام اسلامی را همراهی کردند.

وی ادامه داد: در موضوع کنترل جمعیت در دهه ۷۰ تصمیمات اشتباهی گرفتیم و پس از ۳۰ سال با خطرات این اشتباه فرهنگی مواجه شدیم به ویژه در استان همدان که چهارمین استان میانسال در کشور است.

شعبانی موثقی تغییر و برگشت پذیری پروژه های فرهنگی را سخت و طولانی دانست و گفت: شاید بیش از ۱۰ سال طول بکشد تا شعارهای فرهنگی جمعیت تغییر کند، از طرفی شورای فرهنگ عمومی نیازمند تشکیل کمیسیون های تخصصی و حضور نخبگان علمی و فرهنگی است تا بتوانند ایده های فرهنگی خود را ارائه دهند.

وی افزود: متأسفانه امروز شاهد مورد غفلت قرار گرفتن فرهنگ و مسائل فرهنگی در موضوع انتخابات ریاست جمهوری هستیم و می بینیم که هیچ نامزد ریاست جمهوری در رابطه با مسائل فرهنگی برنامه ای ندارد. کاندیدای اصلح علاوه بر داشتن برنامه اقتصادی قوی، نباید از مسائل فرهنگی غفلت کند.

امام جمعه همدان نسبت به توجه ویژه دولت آینده منتخب مردم به مسائل فرهنگی ابرازامیدواری کرد و یادآور شد: در مناظرات تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری حتی برخی مسائل دینی ما زیر سوال رفت اما هیچ کس از این موضوع دفاع نکرد.

وی بیان کرد: جایگاه قانونی شورای فرهنگ عمومی تعریف نشده و استناد قانونی برای آن نداریم. اینکه مصوبات این شورا قانونی و لازم الاجرا نیست، یک خلأ برای مدیریت فرهنگی ایجاد می کند و تغییر آیین نامه شورای فرهنگ عمومی توسط شورای انقلاب فرهنگی که به تازگی تدوین شده و در مرحله ابلاغ است، نقص ها و خلأهای این آیین نامه را حذف می کند و به مصوبات شورا حکم قانونی می دهد.

شعبانی موثقی اضافه شدن برخی نخبگان دانشگاهی و حوزوی به شورای فرهنگ عمومی را از دیگر تغییرات این شورا برشمرد و خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب از دهه ۷۰ موضوع مهندسی فرهنگی را مطرح کردند. در سال ۹۲ نقشه فرهنگی کشور ابلاغ و در سال ۹۳ مجددا توسط آقای روحانی ابلاغ شد اما در حال حاضر پس از هشت سال در مرحله اجرا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی به شناسایی پنج اولویت در استان همدان اشاره کرد و گفت: به علت نزدیکی اولویت های فرهنگی شهرهای مختلف استان همدان و عدم فاصله فرهنگی چشمگیر بین شهرها، نیاز به شناسایی این اولویت ها در هر شهرستان به طور جداگانه نیست و با شناسایی این اولویت ها، شهریورماه امسال سند فرهنگی استان همدان نهایی می شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی باید نسبت به پیوست نگاری و پیوست های فرهنگی توجه ویژه داشته باشد، تأکید کرد: سند قرآنی استان همدان در سه کمیته آموزش، تبلیغ و ترویج و پژوهش تدوین شده و پس از تصویب به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ می شود.

شعبانی موثقی افزود: جای تعجب است که در یک کشور جمهوری اسلامی که مبتنی بر قرآن و نهج البلاغه است، ردیف بودجه مستقل برای فعالیت های قرآنی نداریم و باید به این مسئله توجه ویژه داشت.

امام جمعه همدان به طرح امین اشاره کرد و گفت: طبق بند ۴ قانون ابلاغی طرح امین، تنها جذب افرادی که قبل از سال ۹۲ در آموزش و پرورش فعالیت داشتند، امکان پذیر است و این در حالیست که طرح امین از سال ۹۴ اجرا شده است.

تبلیغ عمومی مصوبات شورای فرهنگ عمومی، ضمانت اجرایی مصوبات است

در ادامه امام جمعه شهرستان ملایر به بررسی بیش از ۲۹ موضوع در شورای فرهنگ عمومی شهرستان ملایر اشاره و اظهار کرد: بسیاری از این مصوبات اجرایی شده و برای تداوم اجرای برخی برنامه ها نیاز به حمایت همه جانبه ادارات و مردم داریم همچنین باید تبلیغات گسترده ای در زمینه مصوبات این شورا برای در جریان قرار گرفتن مردم انجام شود.

حجت الاسلام محمدباقر برقراری با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا با وجود همه مشکلات، برکاتی به همراه داشته است، تصریح کرد: از زمان شیوع بیماری کرونا، آمار ازدواج در کشور افزایش چشمگیری داشته که علت آن حذف هزینه های جانبی است که اقبال برای ازدواج را افزایش داده است.

برقراری ادامه داد: اگر بخواهیم مصوبه ای در شورای فرهنگ عمومی ضمانت اجرایی داشته باشد، باید تبلیغ عمومی در این زمینه انجام شود یعنی اعضای شورا در مورد محسنات این مصوبات با آشنایان و بستگان خود گفتگو کنند تا به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

وی استقرار دبیرخانه شورای قرآنی در دفتر امام جمعه استان همدان را نشان دهنده اهتمام ویژه وی به مسائل قرآنی دانست و گفت: قرآن کتاب زندگی و داروی همه دردهای مردم و ضامن سعادت، عزت، عافیت و عاقبت به خیری ما است و ما باید به برکت شورای قرآنی از آهنگ قرآن به فرهنگ قرآن برسیم.

برقراری شکل گیری آهنگ و فرهنگ قرآنی در یک کشور را تضمین کننده عزت و سعادت دنیا و آخرت مردم آن کشور دانست و افزود: ملایر به عنوان یک شهر قرآنی، دارای چهره های ارزشمند و والای قرآنی است که برخی داروان کشوری هستند و جزء سرمایه های قرآنی ما محسوب می شوند که امیدواریم به برکت و به واسطه شورای قرآنی، این مجموعه تقویت و حمایت شود و نسل جوان از چشمه همیشه جوشان معارف قرآنی بهره گیرند.

امام جمعه شهرستان ملایر به ظرفیت مناسب حوزه های علمیه برای ارتقاء فرهنگ و آهنگ قرآنی اشاره و تأکید کرد: با شرکت در انتخابات و انتخاب کاندیدای اصلح، می توانیم قرآن و فرهنگ قرآنی را در شورای فرهنگ عمومی و نیز در کشور تقویت کنیم.

فرماندار ویژه ملایر نیز با بیان اینکه برنامه های متنوع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری در سطح شهرستان ملایر در حال اجراست، تصریح کرد: با وجود تمامی مشکلات و کش و قوس هایی که در کشور وجود دارد، مردم ملایر همیشه پای کار و همراه بوده و خدمات کلی نظام جمهوری اسلامی را درنظر گرفتند و با تقدیم ۱۱۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس، همراهی خود با انقلاب را ثابت کردند.

قدرت‌الله ولدی ادامه داد: میزان مشارکت در ۱۲ دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان ملایر با وجود تمامی مشکلات، کمتر از ۶۰ درصد و میزان مشارکت در انتخابات شوراهای اسلامی شهر کمتر از ۶۴ درصد نبوده است که این میزان مشارکت نشان می دهد مردم عملکرد مسئولان نظام جمهوری اسلامی را در مجموع بررسی کرده و همیشه پای کار بودند.

وی با بیان اینکه ملایر علاوه بر دو برند جهانی انگور و مبل منبت، شهر واقفان خیراندیش و شهر علمای بزرگی از جمله آیت الله احمدی، آیت الله میرشاهولد و آیت الله گنبدی است، مطرح کرد: تمامی مجموعه های شهرستان با محوریت امام جمعه ملایر، در جهت ارتقاء ظرفیت ها و پتانسیل های شهر تلاش می کنند و با وجود تمامی توانمندی ها به ویژه در حوزه اقتصادی و فرهنگی، ملایر نیازمند نگاه حمایتی و کمک ویژه مسئولان استانی و امام جمعه همدان است.

فرماندار ویژه ملایر یادآور شد: بسترهای لازم برای حضور حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ در شهرستان ملایر مهیا شده است و مردم با حضور حداکثری و مشارکت پرشور خود حماسه دیگری خلق خواهند کرد.

سیر نزولی بودجه های قرآنی طی چند سال اخیر

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز عدم دوگانگی در دستگاه های مختلف سطح شهرستان را نشان دهنده تعامل و وحدت رویه مدیران دانست و گفت: شورای فرهنگ عمومی ارتباط وسیعی با شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان یکی از مراجع قانونگذاری در حوزه سیاستگذاری فرهنگی دارد. ارتباط بین خُرده فرهنگ های مناطق مختلف و تشکیل شورای فرهنگ عمومی و احیای فرهنگ های مناطق مختلف کشور، می تواند از واردات فرهنگی در حوزه های مختلف خانواده، مسائل آموزشی و تربیتی جلوگیری کند.

حجت الاسلام احد آزادیخواه به احیای مجدد بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده و یا نیمه کاره اشاره و بیان کرد: اقامه نماز جماعت در این واحدهای تولیدی که برخی ۳۵۰ و برخی دیگر بیش از ۱۵۰ نیروی کار در دو یا سه شیفت دارند، می تواند در ترویج فرهنگ اقامه نماز مؤثر باشد.

وی افزود: همچنین ایجاد ارتباط بین برندهای جهانی شهرستان ملایر شامل انگور و مبل منبت با فرهنگ عمومی شهرستان باید درنظر گرفته شود؛ به طور مثال آیین شیره پزی برگرفته از فرهنگ غنی مردم ملایر است که باید تداوم و ترویج داشته باشد.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت به سیر نزولی بودجه های قرآنی طی چند سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: بودجه های قرآنی از ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ به ۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ کاهش یافت البته این کاهش نباید فعالیت های قرآنی را کاهش دهد.

آزادیخواه به ضرورت ارتباط و همکاری مؤسسات قرآنی با اداره تبلیغات اسلامی تأکید کرد و گفت: قانون به‌کارگیری فارغ التحصیلان مؤسسات قرآنی و نیز روحانیون طرح امین در آموزش و پرورش که به عنوان یک قانون باید در سراسر کشور اجرا شود، در استان همدان هنوز اجرایی نشده است و باید از روحانیون خوش فکر و قرآنی در حوزه آموزش و پرورش استفاده کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا