کارگاه‌های مصرف کننده چوب در مازندران ساماندهی می‌شوند


کارگاه‌های مصرف کننده چوب در مازندران ساماندهی می‌شوند

ساری - ایرنا - صنایع مصرف کننده چوب در مازندران که در حال حاضر آمار دقیقی از آنها در دسترس نیست با هدف آگاهی از میزان تولید و مصرف مواد اولیه و برنامه ریزی‌های کلان کشوری برای تامین آن ، شناسایی و ساماندهی می‌شوند.

به گزارش ایرنا ، طبق آمارهای غیررسمی دستکم ۲ هزار واحد کارگاهی و صنعتی بهره بردار ثانویه از چوب در مازندران فعالیت دارند که ۱۵ تا ۲۰ درصد از نیازشان از داخل و بقیه از خارج تامین می شود .

اگر چه تاکنون مستندی در باره نقش این واحدها در قاچاق چوب جنگلی تهیه و ارائه نشده است و به صورت موردی با متخلفان برخورد شده است ، ولی به خاطر عدم ساماندهی و ضعف کنترل ، قاچاقچیان چوب همواره این کارگاه‌ها را در افکار عمومی در مظان اتهام قرار می دهند.

قاچاق چوب به خاطر گستردگی جنگل های مازندران همواره یکی از معضلات استان بوده است و برخورد با قاچاقچیان نیز در این زمینه گاهی به ضد و خورد و درگیری میان جنگل بانان با متخلفان انجامیده است.

بر اساس آمارهای رسمی ، از ۲ میلیون و۳۰۰ هزار هکتار مساحت مازندران حدود ۷۰ درصد را منابع طبیعی و جنگل تشکیل می دهد.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری امروز یکشنبه از برگزاری کارگاه آموزشی شناسایی ، بهنگام سازی وساماندهی صنایع تبدیل ثانویه چوب استان خبر داده و اعلام کرده است که به کارشناسان حاضر چگونگی تکمیل فرم کارگاه ها آموزش داده شده است.

معاون دفتر جنگلداری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور در این کارگاه از جمع آوری آمار و اطلاعات واحدهای صنایع تبدیل چوبی با اولویت جمع آوری آمار و اطلاعات واحدهای چوب بری، جعبه سازی، مبل سازی و درب و پنجره سازی به عنوان یکی از برنامه های دارای اولویت این مجموعه بویژه در مازندران طی سال جاری بیاد کرد.

حسن نعیم حسنی گفت که اطلاعات این واحدها از طریق تکمیل فرم توسط مجموعه نیروهای مستقر در ادارات منابع طبیعی شهرستان ها به صورت حضوری انجام می شود و پس از تکمیل فرم های و ثبت آن در نرم افزار مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

وی افزود که شناسایی و ساماندهی این واحدها علاوه بر این که میزان تولید و مصرف مواد اولیه آنها را برای برنامه ریزی های کلان کشور مشخص می کند ، سبب کنترل آسان آنها ، نهادینه شدن واردات چوب و کنترل چوب آلات وارداتی بر اساس اندازه های اسمی مصرف با درجه کیفی مقبول و جلوگیری از رانت های اجتماعی می شود.

نعیم حسنی شناخت مراجع صادر کننده مجوز فعالیت های چوبی و تبدیل مجوز های متفرقه نظیر تعاون،جهاد به وزرات صنعت ، معدن و تجارت و کد دار کردن و شناسنامه دار شدن واحدهای تبدیل ثانویه را هم از دیگر مزیت های شناسایی و ساماندهی این کارگاه ها برشمرد.

وی گفت : از آنجایی که این واحدها در سطح وسیعی پراکنده هستند و می توانند یکی از واحدهای خریداری کننده چوب های قاچاق باشند ، لذا کنترل این واحد با عنایت به محل دقیق و نوع فعالیت آنها توسط یگان حفاظت عملی تر و موثر می باشد.

معاون دفتر جنگلداری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها همچنین از به کار گیری فن آوری برتر و ماشین آلات مناسب و تعیین راهبردی کاهش افت و هدر رفت ماده چوبی در عمل آوری این محصولات هم به عنوان دیگر مزیت های شناسایی و ساماندهی کارگاه های مصرف کننده چوب در مازندران یاد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید