چگونه مواد شیمیایی مغز را که باعث خوشحالی می شود تقویت کنیم


چگونه مواد شیمیایی مغز را که باعث خوشحالی می شود تقویت کنیم

وقتی کسی می‌پرسد چه چیزی ما را خوشحال می‌کند، ما اغلب به فکر خانواده و دوستان، شرایط و داشته‌های خود هستیم. بااین‌حال، خوشبختی بیشتر از آنکه در زندگی ما رخ دهد با مواد شیمیایی مغز ما ارتباط دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در حقیقت، چهار انتقال‌دهنده عصبی اصلی در ارتباط با احساساتی وجود دارد که ما آن‌ها را خوشبختی می‌نامیم: اندورفین، سروتونین، اکسی‌توسین و دوپامین.

خبر خوب این است که، با افزایش سطح این چهار ماده شیمیایی مغز، بدون توجه به آنچه در زندگی شما اتفاق می‌افتد، می‌توانید بسیار شادتر باشید. در زیر راهنمای نحوه کار هر یک از این مواد شیمیایی و چگونگی تقویت آن‌ها وجود دارد.

اندورفین

اندورفین مسئول چیزی است که به‌عنوان دونده بالا شناخته می‌شود. آن‌ها استرس و درد را تسکین می‌دهند و احساس سرخوشی ایجاد می‌کنند. به همین ترتیب، افرادی که سطح اندورفین کمی دارند، احتمالاً از افسردگی و فیبرومیالژیا رنج می‌برند.

برای بالابردن دونده راهی بهتر از دویدن یا انجام سایر تمرینات شدید قلبی وجود ندارد. بااین‌حال، اگر حس حال دویدن ندارید، خنده، شکلات تلخ یا غذا‌های پرادویه را امتحان کنید که ثابت شده همه آن‌ها باعث افزایش سطح اندورفین می‌شوند.

چگونه مواد شیمیایی مغز را که باعث خوشحالی می شود تقویت کنیمسروتونین

سروتونین اغلب به‌عنوان هورمون احساس خوب شناخته می‌شود. بااین‌حال، تقریباً بر روی هر عملکردی از هضم غذا تا لخته شدن خون نیز تأثیر می‌گذارد. شناخته شده است که کمبود آن باعث بی‌خوابی، اشتیاق به غذا‌های شیرین و چندین اختلال خلقی می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد که بین زمان صرف شده در نور خورشید و تولید سروتونین ارتباط وجود دارد؛ بنابراین، صرف پنج دقیقه در خارج از منزل می‌تواند سطح سروتونین شما را بالا ببرد و روحیه را تقویت کند.

ورزش قلبی منظم همچنین می‌تواند سطح سروتونین شما را افزایش دهد. به همین دلیل است که ورزش اغلب برای عصبانیت، اضطراب و افسردگی تجویز می‌شود.

چگونه مواد شیمیایی مغز را که باعث خوشحالی می شود تقویت کنیم

دوپامین

این انتقال‌دهنده عصبی معمولاً به‌عنوان ماده شیمیایی پاداش شناخته می‌شود. این محصول زمانی تولید می‌شود که کاری را به سرانجام برسانید، به هدفی برسید یا یک عمل مهربانی انجام دهید. با جستجوی تجربیات جدید می‌توانید سطح دوپامین خود را افزایش دهید.

این می‌تواند چیزی باشکوه مانند چتربازی یا چیزی به‌سادگی سعی در تهیه یک دستورالعمل جدید باشد - بااین‌حال، هرچه تجربه جدیدتر باشد، دوپامین بیشتر می‌شود.

اگر هیجان امتحان چیز‌های جدید موردعلاقه شما نیست، داوطلبانه تلاش کنید. این افکار مهربانی را ایجاد می‌کند که سطح دوپامین شما را افزایش می‌دهد.

اکسی‌توسین

اکسی‌توسین به‌عنوان هورمون عشق نیز شناخته می‌شود زیرا با تقویت احساس نزدیکی به شما کمک می‌کند تا با دیگران ارتباط برقرار کنید. همچنین نشان‌داده‌شده است که فشارخون و استرس را کاهش می‌دهد.

یک راه سریع برای تقویت اکسی‌توسین گوش‌دادن به موسیقی است و اگر دوبرابر دوز اکسی‌توسین می‌خواهید، با دیگری به موسیقی گوش دهید و علاقه خود را نسبت به موسیقی با یکدیگر به اشتراک بگذارید. هنوز هم بهتر، برای بیشتر اوج گرفتن اکسی‌توسین، هم دیگر را در آغوش بگیرید.

چگونه مواد شیمیایی مغز را که باعث خوشحالی می شود تقویت کنیم

این چهار ماده شیمیایی مغز مسئول روحیه و خوشبختی شما هستند. خوشبختانه برای افزایش سطح آن‌ها نیازی به کار زیادی نیست. یک آغوش ساده، یک عمل مهربانانه، یک شکلات تلخ، مقداری غذای پرادویه یا دویدن سریع در فضای باز می‌تواند به شما کمک کند تا از یک روحیه تاریک خارج شوید و احساس خوشبختی را در همه روز حفظ کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس