پنج تفرجگاه عمومی در پارک ملی گلستان به جوامع محلی واگذار می‌شود


پنج تفرجگاه عمومی در پارک ملی گلستان به جوامع محلی واگذار می‌شود

گرگان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت که با هدف ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان مناطق پیرامونی، جلوگیری از توقف‌های غیراصولی در حریم راه و ترغیب به تلاش حداکثری در راستای حفظ زیست بوم، پنج منطقه تفرجگاه در پارک ملی گلستان ساخته و به روستاییان واگذار می شود.

محمدرضا کنعانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تفرجگاه‌ها که احداث آن از سال گذشته آغاز شده امکاناتی مانند استراحت‌گاه، سرویس بهداشتی و نمازخانه دارد و در مجاورت آن نیز نمایشگاه دائمی صنایع دستی و تولیدات این مناطق نیز دایر خواهد شد.

وی ادامه داد: توقف‌ خطرآفرین گردشگران در حاشیه پارک ملی گلستان، سبب بروز تصادفات زیادی برای مسافران و طبیعت‌گردان شده و آسیب زیادی نیز به حیات وحش منطقه وارد کرد که احداث این تفرجگاه‌ها در مناطق امن می تواند این خطر را تا حد زیادی کاهش داده و امنیت را برای حیوانات ساکن پارک ملی فراهم آورد.

وی اظهار امیدواری کرد که ساکنان روستاهای حاشیه پارک ملی گلستان با استفاده صحیح از این فرصت بتوانند با رویکرد طبیعت گردی درآمد بیشتری کسب کرده و به حفظ بهتر این عرصه مهم کمک کنند.

حدود ۲۰ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار در حاشیه پارک ملی گلستان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان به طرح خروج جاده از پارک ملی گلستان اشاره کرد و گفت: طبق این طرح قرار بود وزارت راه و شهرسازی با هدف کاهش تصادفات ناشی از توقف خودروها و کم شدن برخورد با حیوانات هنگام عبور از عرض جاده اقدام به نصب گاردریل و پل‌های روگذر ویژه حیوانات کند اما این وزارتخانه تاکنون به وعده خود عمل نکرد.

کنعانی گفت: همچنین قرار بود جاده دسترسی گلستان - خراسان شمالی از قسمت شمال جاده فعلی احداث شود که وزارت راه و شهرسازی به علت نبود سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرای این طرح را به تاخیر انداخت.

پارک ملی گلستان به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست کره ثبت شده در میراث جهانی ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در بیش از ۹۲ هزار هکتار گستره جای داده است.

این پارک از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز بوده و بویژه بخاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

پارک ملی گلستان دارای سه نوع آب و هوای متفاوت خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب است که همین ویژگی باعث شده این پارک دارای پوشش گیاهی متنوع از استپ خشک تا جنگل انبوه باشد.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در سرزمین استان سمنان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان همچنین از تصویب طرح مدیریت منطقه جهان‌نما در سازمان مرکزی خبر داد و گفت: با تصویب این طرح در کارگروه زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی استان از بودجه استانی برای توسعه این منطقه استفاده خواهد شد.

کنعانی به آخرین وضعیت آلایندگی کارخانجات ید گلستان اشاره کرد و گفت: پیش از این قرار بود پساب‌ و آلاینده‌های این واحد به اعماق زمین تزریق شود اما در حال حاضر به جای تخلیه ۳۰ لیتر بر ثانیه، ۸ تا ۱۰ لیتر بر ثانیه پساب تخلیه می‌شود و باقیمانده آن به تالاب اینچه برون می ریزد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: این کارخانه تنها واحد تولید کننده ید خاورمیانه است و به دلیل نقش موثر آن در تامین مواد اولیه ۵۲ شرکت دارویی امکان توقف فعالیت آن وجود ندارد.

شرکت کانسار خزر در سال ۸۳ با هدف اکتشاف و استخراج ید در شمال استان گلستان تأسیس شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟