پساب شهرک صنعتی اصلی‌ترین معضل زیست محیطی در میاندوآب است


پساب شهرک صنعتی اصلی‌ترین معضل زیست محیطی در میاندوآب است

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: هم‌اکنون خروجی پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی، اصلی‌ترین معضل زیست محیطی در این شهرستان به شمار می رود.

علیرضا بقالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: این در حالیست که سه سال پیش تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی میاندوآب توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست به‌ بهره‌برداری رسید ولی پس از آن مورد استفاده قرار نگرفت و به جهت اینکه هزینه زیادی برای آن صرف شده است، پیگیری‌های زیادی از سوی ما برای راه‌اندازی انجام گرفته است.

وی بیان کرد: حتی چند واحد قندریزی و تولید پنیر که پساب آلوده‌ای دارند، بابت انتقال پساب آنها به این تصفیه خانه قرارداد منعقد و حق انشعاب نیز دریافت کرده‌اند ولی هیچ گونه اقدامی برای راه اندازی آن انجام نشده است.

بقالی با بیان اینکه اداره منابع امور آب نیز کانال زهکش زیرزمینی در جوار شهرک صنعتی را با شرط اینکه پساب خروجی تصفیه خانه برابر با استانداردهای لازم تصفیه و وارد زهکش شود در اختیار شهرک قرار داده، است گفت: شهرک صنعتی با اینکه خروجی تصفیه خانه را به این زهکش وصل کرده ولی هیچ گونه فرآیند تصفیه انجام نمی‌گیرد و پساب واحدهای تولیدی به طول ۳.۵ کیلومتر انتقال در زیرزمین و حتی گذر از وسط شهر میاندوآب (سه‌راهی شاهین دژ) وارد سایر کانال‌ها و آب‌های کشاورزی‌ می‌شود و خسارت‌های زیادی به محیط زیست از جمله تلف شدن پرندگان و آبزیان می‌شود.

پتروشیمی میاندوآب‌ آلایندگی زیست محیطی ندارد

رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب در خصوص آلایندگی پتروشیمی این شهرستان هم گفت: در این مجموعه دستگاه‌های پایش آنلاین توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان نصب شده و همچنین با آزمایشگاه معتمد با مرکز کشور قرارداد منعقد کرده‌اند.

پساب شهرک صنعتی اصلی‌ترین معضل زیست محیطی در میاندوآب است

بقالی با بیان اینکه در خروجی پساب گازهای پتروشیمی تابحال موردی مبنی بر ایجاد آلودگی مشاهده نشده است، اضافه کرد: علت این امر بروز بودن تجهیزات پتروشیمی است و علاوه‌بر این به صورت لحظه‌ای نیز این مجتمع پایش می‌شود.

کارخانه قند میاندوآب‌ به طور مرتب مورد پایش و نمونه برداری قرار می‌گیرد

وی در خصوص پایش کارخانه قند میاندوآب‌ گفت: پایش‌ها و نمونه‌برداری به طور مرتب از این کارخانه انجام می‌شود و در موارد نیاز هم اخطاریه‌های لازم برای انجام فرآیند کامل تصفیه و همچنین به روز کردن تجهیزات آن صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم در تصفیه خانه این کارخانه شامل تفاله‌گیر انجام گرفته است افزود: برای به روز کردن تجهیزات این تصفیه خانه به اعتبار زیادی نیاز است که در این راستا براساس رایزنی‌های صورت گرفته قرار شده از صندوق‌ اعتباری سازمان حفاظت محیط زیست تسهیلات لازم به آن اعطا شود.

وی در خصوص اینکه چه اقداماتی برای انتقال کارخانه قند میاندوآب‌ به بیرون شهر انجام گرفته است، اظهار داشت: در این زمینه پیشنهادهای خود را ارایه داده‌ایم ولی با توجه به اینکه بیش از هزار نفر از آن ارتزاق می‌کنند به همین خاطر کار انتقال آن راحت نیست و باید در سطح کلان تصمیم گیری شود.

خودروهای لجن کش بدون توجه به سلامت عمومی فاضلاب را در طبیعت تخلیه می‌کنند

رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب با اشاره به شکایت‌های مردمی در رابطه با خودروهای تخلیه چاه، گفت: این خودروها بدون توجه به سلامت عمومی و مسایل زیست محیطی در هر کجا بخواهند لجن را تخلیه می‌کنند و برای این کار هم محلی تعیین نشده است.

بقالی با اشاره به اینکه در پی عدم ایجاد شبکه جمع‌آوری فاضلاب در مناطق واقع شده در ساحل راست رودخانه زرینه‌رود شهر میاندوآب، امکان جلوگیری از فعالیت این خودروها غیرممکن است، گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۲۱ قانون توزیع عادلانه آب، تقسیم و توزیع آب شهری و اداره تاسیسات و جمع‌آوری و دفع فاضلاب در محدوده شهر به عهده اداره آب و فاضلاب است.

وی با بیان اینکه اداره آب و فاضلاب در برخی شهرهای استان، دریچه‌ای را در محل‌هایی که شبکه فاضلاب ایجاد شده است تا برای تخلیه فاضلاب توسط خودروهای لجن کش مورد استفاده قرار گیرد تا به محل تصفیه خانه انتقال یابد، اظهار داشت: این مهم را در میاندوآب نیز پیشنهاد کرده‌ایم هرچند اداره آب و فاضلاب این نوع لجن را به عنوان فاضلاب قبول نمی‌کند و عدم نبود ظرفیت تصفیه خانه را علت دیگری در تخلیه فاضلاب توسط خودروهای لجن کش عنوان می‌کند اما باید افزایش ظرفیت تصفیه خانه را در دستور کار قرار داد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب با بیان اینکه این مشکل را به اطلاع فرمانداری و دادستان شهرستان رسانده ایم، افزود: تشکیل جلسات هم در این راستا تاکنون بی‌نتیجه بوده ولی باید در زمینه این خودروهای لجن کش فکری اساسی انجام شود.

وی با بیان اینکه دادستان هم مهلت یک ماهه ای به اداره آب و فاضلاب جهت حل این موضوع داده بود و این مدت هم به پایان رسیده است، گفت: دوباره این موضوع را با پیوست حکم دادستانی پیگیری کردیم که به آن هم پاسخ داده نشد.

وی با اشاره به اینکه بازهم این موضوع را به اطلاع دادستانی رسانده ایم، اظهار داشت: شخص دادستان به عنوان مدعی‌العموم اعلام کرده که از این پس به موضوع ورود خواهد کرد.

۱۷ تا ۲۳ خردادماه با عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است که در سال جاری به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان حفاظت محیط زیست شعار «نیم قرن حفاظت از زیست بوم های ایران؛ بازنگری، نوسازی و بازسازی» برای این هفته انتخاب شده است.

شهرستان میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره فوق جذاب الهه جعفری بازیگر سریال نوروز رنگی بیرون سریال + بیوگرافی و عکس های زیبا