دامپزشکی نسبت به احتمال شیوع تب کریمه در کهگیلویه وبویراحمد هشدارداد


دامپزشکی نسبت به احتمال شیوع تب کریمه در کهگیلویه وبویراحمد هشدارداد

یاسوج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد بر احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در این استان هشدارداد و گفت: این بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام بسیار خطرناک است.

عبدالله بهمنش روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ای است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

وی بر رعایت نکات بهداشتی از سوی دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام تاکید کرد.

بهمنش ابراز داشت: کشتار غیرمجاز دام به ویژه در فصل گرما یکی از عوامل مهم بروز و شیوع بیماری تب کریمه کنگو بوده و در هر نقطه‌ای که کشتار غیرمجاز دام انجام شود ممکن است این بیماری شیوع پیدا کند.
وی بیان کرد: مردم این استان برای جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه کنگو گوشت قرمز را قبل از مصرف در دمای ۲۴ درجه سانتی‌گراد زیر صفر یخچال و یا کشتارگاه فریز کنند تا این بیماری خطرناک از بین برود.

بهمنش ادامه داد: دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دام‌ها بپرهیزند.

ویروس بیماری خطرناک و کشنده تب کریمه کنگو از طریق «کَنه» به دام منتقل شده و جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۶ کشتارگاه در شهرهای یاسوج، سی سخت، دوگنبدان، باشت، دهدشت و لنده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان