رونمایی 2 کتاب از شیراز در نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی


رونمایی 2 کتاب از شیراز در نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی

شیراز- ایرنا - کتاب های مشق عشق و نگاره‌ها و نقش‌مایه‌های قالی شیراز با موضوع صنایع دستی و  هنرهای سنتی شیراز در نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی تهران رونمایی شدند.

مطلب دریافتی ایرنا از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز حاکی است همزمان با آغاز هفته جهانی صنایع دستی و افتتاح نمایشگاه شهرها و روستاهای جهانی صنایع دستی، این دو کتاب از مجموعه نقش ماندگار شهرداری شیراز رونمایی شد.
شیراز که سال گذشته عنوان شهر جهانی صنایع دستی را از جانب یونسکو به دست آورده و در سال ۱۴۰۰ پایتخت کتاب ایران نیز هست، این دو کتاب نوشته سلمان گورنگی شیرازپژوه و هنرمند شیرازی را به این نمایشگاه رساند.
در حالی که ملیله‌ای نفیس از زنجان در این نمایشگاه با حضور علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد، دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی شیراز مستقر در شهرداری این کلان‌شهر در اقدامی ابتکاری به جای رونمایی از یک اثر هنری، کتابی پژوهشی در این حوزه را تولید و رونمایی کرد.
کتاب مشق عشق یادمان میرزا عبدالرزاق کاشی نگار شیرازی از آخرین پرچم داران مکتب کاشی‌نگاریِ شیراز است و در خلال آن هنر کاشی هفت رنگ شیراز با تصاویری کم‌نظیر و بدیع از این هنر اصیل شیراز معرفی می شود.
گورنگی در کتاب دیگرِ خود با عنوان نگاره‌ها و نقش‌مایه‌های قالی شیراز، نقوشِ کم نظیر قالی بولوردی، ده‌بزرگی و فِیلی با توضیحاتِ تفصیلی برای اولین بار در اختیار علاقه‌مندان به این هنر قرار داده است.
این دو کتاب که به سفارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به پژوهش در خصوص آثار هویتی، تمدنی و میراث معنوی شیراز می‌پردازد، تألیف و منتشر شده است.
در نخستین نمایشگاه اختصاصی آثار برجسته ۱۴ شهر و روستای جهانی صنایع‌دستی ایران که با همکاری معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ساختمان این وزارتخانه از شنبه بیست و دوم خرداد ماه به مدت چهار روز برگزار می‌شود چند اثر فاخر از هنرمندان شیرازی از جمله یک کتیبه‌ نفیس تمام خاتم اثر آرش گلریز خاتمی نیز که در جشنواره ملی نگاره‌های چوبی ایران برگزیده شده، به نمایش در آمده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | اولین تصاویر از تفنگ تیرانداز ماهر Microwave در جنگ اوکراین