تمامی نسخ پزشکی بیمه سلامت مازندران از اول تیر الکترونیکی می‌شود


تمامی نسخ پزشکی بیمه سلامت مازندران از اول تیر الکترونیکی می‌شود

ساری- ایرنا- مدیرکل بیمه سلامت مازندران گفت که با توسعه گام‌به‌گام نسخه‌نویسی الکترونیکی از اول تیر ماه امسال دیگر هیچ دفترچه کاغذی برای بیمه‌شدگان زیر پوشش این مجموعه صادر نمی‌شود.

به گزارش ایرنا ، حذف تدریجی دفترچه کاغذی بیمه سلامت با هدف استقرار دولت الکترونیک و ارائه خدمات به صورت الکترونیکی از اول اردیبهشت ماه امسال در مازندران آغاز شد. بر این اساس حذف دفترچه بیمه سلامت در صندوق بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت کلید خورد ، از ابتدای خرداد هم نوبت به صندوق روستائیان رسید و از ابتدای تیر ماه هم سایر صندوق ها مشمول این طرح می شوند که به معنای صفر شدن چاپ دفترچه کاغذی بیمه سلامت در مازندران است.

دکتر رسول ظفرمند روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود : تا کنون چاپ دفترچه کاغذی برای ۹۰۰ هزا بیمه شده روستایی و ۲۳۰ هزار بیمه شده همگانی در استان حذف شده است.

وی گفت : چاپ دفترچه کاغذی برای ۲۴۰ هزار نفر از دارندگان آن در صندوق بیمه سلامت کارمندی و ۸۰ هزار بیمه سایر اقشار نیز از اول تیر ماه متوقف می شود.

ظفرمند وی با توضیح این که به طور متوسط ماهانه ۷۰ هزار جلد دفترچه بیمه سلامت در مازندران چاپ می شد ، اظهار داشت : هزینه چاپ هر دفترچه سال گذشته حدود ۱۳ هزار تومان بود که حذف این تعداد به معنای صرفه جویی یکصد میلیارد ریالی است.

وی از پیوستن بیمارستان ها و مراکز بهداشت و درمان دولتی و خصوصی و تمامی ۵۷۰ پزشک خانواده به همراه تمامی پزشکان خصوصی طرف قرارداد با بیمه سلامت در استان به سامانه نسخه نویسی الکترونیک بیمه سلامت خبر داد و افزود : این پزشکان می‌توانند نسبت به تجویز الکترونیک اقدام کنند.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران افزود : دسترسی داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک هم به سامانه نسخه نویسی الکترونیک بیمه سلامت فراهم شده است و این مراکز امکان واکشی نسخه الکترونیک تولید شده را خواهند داشت و تا زمان ثبت کلیه نسخ به صورت آنلاین توسط پزشکان، مراکز ارائه دهنده خدمت می توانند نسخه کاغذی را در سامانه ثبت کنند.

وی افزود : مطالبات آن دسته از موسساتی هم که نسخه هایشان به صورت برخط ثبت شده باشد ، با اولویت پرداخت خواهد شد.

ظفرمند طرح الکترونیکی کردن خدمات پزشکی مازندران در قالب چهار طرح نسخه نویسی الکترونیکی، ارجاع الکترونیکی، استحقاق سنجی و انتقال الکترونیکی اسناد بیمارستانی را از مهمترین خدمات دولت تدبیر و امید طی سه سال اخیر برشمرد و گفت: این طرح علاوه بر این که شفافیت را برای همه تبیین می کند ، سبب شد تا فرایند درمان با کاهش خطای پزشکی مواجه ، اقلام دارویی ساماندهی و حق پزشکان به صورت آنلاین پرداخت شود.

وی افزود : از بین رفتن قاچاق دارو و حذف بده و بستان‌های احتمالی بین پزشکان و داروخانه‌ها نیز از شفافیت‌های طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی است که به نفع همه شده است.

مدیر کل بیمه سلامت مازندران با بیان اینکه زیر ساخت‌های اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در بستر اینترنت مهیا است و قطع شدن اینترنت فقط بهانه محسوب می‌شود، گفت : نرم افزار نسخه‌نویسی الکترونیکی که قابل نصب در تلفن همراه، تبلت، لپ تاپ و رایانه‌ها است، دراختیار همه پزشکان، بیمارستان‌ها و موسسات دولتی و بخش خصوصی طرف قرار داد با بیمه سلامت استان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از هفت میلیون مراجعه سرپایی توسط بیمه شدگان سلامت استان در مراکز و مؤسسات درمانی طرف قرارداد به ثبت می‌رسد، گفت: درطرح نسخه نویسی الکترونیکی و حذف دفترچه، کد ملی جایگزین شد و در پشت سامانه نسخه نویسی راهنمای بالینی و قواعد بیمه‌گری، همپوشانی و احراز هویت و اعتبار بیمه‌ای دفترچه‌ها کنترل و از طریق درگاه دیده شده نسخه تجویز می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی ، حدود نیمی از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری مازندران زیر پوشش بیمه سلامت قرار دارند.

بیمه سلامت مازندران سالانه بیش از هفت هزار میلیارد ریال برای هزینه درمان بیمه شدگان به بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ مؤسسه درمانی طرف قرارداد استان پرداخت می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است