احیای برجام و ضرورت اتخاذ تصمیمات سخت از سوی غرب


احیای برجام و ضرورت اتخاذ تصمیمات سخت از سوی غرب

تهران-ایرنا- ششمین دوره از مذاکرات وین برای احیای برجام در حالی از روز گذشته آغاز شده است که تهران با هزینه‌هایی که برای حفظ برجام داده، تصمیمات سخت را اتخاذ کرده و حالا نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیمات سخت بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ششمین دور مذاکرات وین با برگزاری نشست کمیسیون مشترک از روز شنبه ۲۲ خرداد در حالی آغاز شده است که در جریان این مذاکرات همچون دوره‌های قبل نشست‌های دو جانبه و چندجانبه بین هیات‌های شرکت کننده در این مذاکرات برگزار و سه کارگروه تشکیل شده به ادامه مذاکرات فنی و کارشناسی خود می پردازند.

عراقچی که در جریان دور قبلی گفت و گوها گفته بود، مذاکرات پیشرفت داشته است ولی تصمیم‌گیری در مورد نکات اصلی و اختلافی باقی مانده است، دیروز هم گفت که فکر نمی‌کند که ظرف هفته جاری مذاکرات احیای برجام به جمع بندی نهایی برسد. پیش از این برخی مقام‌های اروپایی ابراز امیدواری کرده بودند که این مذاکرات، پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد به نتیجه برسد.

مذاکره کننده ارشد کشورمان بعد از پایان نشست از مسائل پیچیده‌ای سخن گفت که در مسیر توافق وجود دارند، مسائلی همانند بازگشت آمریکا به برجام، موضوعات فنی، حقوقی و سیاسی و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا.

عراقچی تاکید کرد: البته این یک قضیه مسلم است که آمریکا باید قدم اول را بردارد و همه اقداماتش را در ابتدا انجام دهد و بعد ایران راستی آزمایی می‌کند و سپس ما به تعهدات خود برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست ولی خود این هم نیاز به جدول زمانی دارد و باید مشخص شود که اگر ما به جمع بندی رسیدیم مراحل تایید و تصویب آن چگونه باشد، در چه مدت انجام شود، چه مقدماتی باید برنامه‌ریزی شود و ما در چه روزی به اجرا می‌رسیم. در آن روز آمریکا باید چه کار کند و چگونه راستی آزمایی می‌شود.

در همین زمینه میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده روسیه ارشد در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای گفته است٬ برای نهایی کردن مذاکرات و دستیابی به یک توافق دست‌کم دو هفته دیگر زمان نیاز است.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی دولت بایدن در دوره‌های قبلی مذاکرات بر باقی ماندن تحریم‌های مربوط به تروریسم و حقوق بشر و برنامه موشکی ایران پافشاری می‌کرد اما سرانجام حاضر به انعطاف در این باره شده است. در این راستا، آمریکا موافقت کرد که تحریم‌های وضع شده علیه شبکه نفتی و بانک مرکزی ایران را که پیش‌تر در ذیل قوانین «کاتسا» تحریم شده بودند به «تعلیق» درآورد. همچنین آمریکا تاکنون با رفع ۷۰۰ تحریم از لیست ۱۵۰۰ موردی افراد و نهادهای خاص موافقت کرده است.

بر اساس اظهارات عراقچی قرار است بعد از کمیسیون مشترک، جلسات مذاکرات شروع شود تا زمانی که بتوانیم به یک جمع بندی برسیم که وقتی این بار به پایتخت‌ها برمی‌گردیم قابلیت تامل و تصمیم گیری داشته باشد. وی با بیان اینکه به دنبال رسیدن به یک توافق خوب و مطلوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم، افزود: در این مسیر نه عجله خواهد شد و نه وقت را تلف می‌کنیم.

عراقچی با بیان اینکه مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، افزود: فکر نمی‌کنم که ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع بندی نهایی برسیم و تصور من این است که حداقل یک بار دیگر باید جمع‌بندی مذاکرات را به پایتخت‌ها منتقل کنیم.

یکی از مباحث و عبارت‌های پرتکرار در مذاکرات وین اتخاذ تصمیمات سخت و دشوار سیاسی از سوی طرف‌های مذاکره کننده بوده است و همین موضوع علامت سوال بزرگی درباره این گفت و گوها بوده که این تصمیمات سخت و دشوار چیستند و قرار است چه اتفاقی بیفتد.

با این حساب حدود دو سه هفته‌ای می‌شود که مذاکره کنندگان در حال حل و فصل این مسائل سخت و دشوار هستند. در این زمینه معاون وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران تصمیمات سخت خود را قبلا اتخاذ کرده است. آن موقعی که در مقابل خروج ترامپ و آمریکا از برجام تصمیم گرفت که در برجام باقی بماند؛ تصمیم سخت ما آن موقع اتخاذ شده است و الان نوبت طرف‌های مقابل است که تصمیمات سخت خود را بگیرد. جمهوری اسلامی ایران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خود قطعا توافق نخواهد کرد.

توافق با ایران و احیای برجام و مقابله با مخالفت‌های داخلی از سوی هر دو طرف وجود دارد. مشکل اصلی بایدن کنگره است بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره مخالف توافق با ایران هستند و این توافق را خیانت به منافع ملی آمریکا می دانند. اگر چه در نهایت جو بایدن تصمیم گیرنده نهایی است که باید بتواند حمایت کنگره را نیز جلب کند.

انتظار طبیعی تهران این است که تمام تحریم‌ها باید «بدون توجه به تمایزات و نام گذاری‌های بی منطق و خوسرانه رفع شوند» جمهوری اسلامی همچنین به دنبال ضمانتی است که «اقدامات قبلی آمریکا دوباره تکرار نشود» و تاکید دارد زمانی به اجرای کامل برجام باز می‌گردد که رفع تحریم‌ها راستی آزمایی شده باشد.

عراقچی این را هم گفته است که سایر طرف های برجام باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان دهند که آنچه در گذشته اتفاق افتاد (خروج آمریکا از توافق) در آینده تکرار نخواهد شد. برای رسیدن به این منظور، ما نیازمند بحث و رایزنی‌های زیاد سیاسی، فنی و قانونی هستیم و تا هر زمان که لازم باشد به این گفت‌وگوها ادامه خواهیم داد.

وانگ کان، نماینده چین نزد سازمان های بین المللی نیز در تایید سخنان عراقچی در جمع خبرنگاران تاکید کرد که خواست ایران برای رفع کامل تحریم‌ها مشروع است. آمریکا باید اهمال و تردید را کنار بگذارد و با عزم قاطعانه برای لغو کامل تحریم ها اقدام کند. طرف‌های مرتبط نیز باید اقدامات مؤثری برای جلوگیری از تکرار خروج آمریکا از برجام یا اعمال مجدد تحریم‌ها اتخاذ کنند.

وانگ تصریح کرد: نگرانی‌ها و درخواست‌های ایران در این زمینه کاملا مشروع و منطقی است. برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام ایالات متحده می بایست ابتدا تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و اشخاص و نهادهای ثالث را لغو کند. تحریم تسلیحاتی علیه ایران نیز که با برجام و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل همخوانی ندارد، باید برداشته شوند.

این دیپلمات ارشد چینی خاطر نشان کرد: در جریان مذاکرات وین باید اقدامات موثر و عملیاتی برای جلوگیری از خروج خودسرانه مجدد طرف‌های برجام از این توافق و اعمال دوباره تحریم‌ها در نظر گرفته شود.

اَلن جورج متِن وابسته مطبوعاتی اتحادیه اروپا در سازمان های بین المللی در وین هم درباره مذاکرات گفته است: گفت وگوها فشرده است و هنوز برخی مسائل، ازجمله درباره چگونگی گام‌های اجرایی (برجام) باقی‌مانده است. اتحادیه اروپا نیز به عنوان هماهنگ کننده، گفت وگوها را با تمام شرکت کنندگان در برجام و به طور جداگانه با ایالات متحده ادامه می دهد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با بیان اینکه تمام مشارکت کنندگان عزمشان را برای رساندن مذاکرات به نتیجه‌ای مثبت تکرار کردند، یادآورشد: همه ما می خواهیم این اتفاق در اسرع وقت بیفتد اما کیفیت سند خروجی اولویت دارد.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری رویترز درباره روند مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین گفت: موضوع انعطاف و عمل‌گرایی از سوی تمامی طرف های مذاکرات است. بهانه تراشیدن برای زمان خریدن به نفع کسی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !