اولین اقدام من اصلاح خود دولت است /کشور نباید چهره کارتونی به خود بگیرد


اولین اقدام من اصلاح خود دولت است /کشور نباید چهره کارتونی به خود بگیرد

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مبارزه با مفاسد، لختی‌ها و سستی‌ها در بدنه اجرایی دولت یک موضوع جدی خواهد بود. اولین اقدام من اصلاح خود دولت است.

علیرضا زاکانی عصر یک‌شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم استان بوشهر اظهار کرد: امیدوار هستم که روز به روز با کاهش مشکلات و آلام شرایط بسیار بهتری را با هم تجربه کنیم. ما با یک انتخاباتی روبه‌رو هستیم که یک نقش سرنوشت ساز در آینده دارد.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جهوری تصریح کرد: ۸۵ درصد منابع کشور دست رئیس جمهور است. آن چیزی که مشاهده می‌کنیم زیبنده مردم ما نیست. اگر از منابع و نیروی انسانی توانمند موجود استفاده کنیم می‌توانیم گام‌های بلندی را برداریم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: کشور ما دارای ظرفیت‌های بزرگی مثل اسلام، تمدن چند هزار ساله، مردم، مذاهب و اقلیت ها که من همه اینها را یک فرصت بزرگ می دانم. متعجبم که چطور می‌شود ما همچین ظرفیتی عظیمی داشته باشیم اما فقر، فساد، تبعیض، بی مسکنی و مشکلات متعددی که به خاطر تورم است بر شانه مردم و معیشت‌شان سنگینی ایجاد می کند.

تغییر رویکرد دولت با نگاه به ظرفیت داخلی

زاکانی ادامه داد: این تعارض را باید حل کرد و راه‌حل حضور مردم پای صندوق های رای است. از همه می‌خواهم که پای صندوق رای حاضر شوند و سرنوشت خوبی را برای کشور مردم رقم بزنند. اتکا به خارج موفقیتی در پی نخواهد داشت، دولت موجود فکر می‌کرد که از طریق خارج می‌تواند مشکلات کشور را حل کند. دشمن دنبال دشمنی است و برای پیشرفت ما کمکی نخواهد کرد.

وی افزود: ما در داخل کشور ظرفیت‌های بی‌شماری داریم که با تکیه بر آن‌ها می‌توان پلی برای پیروزی، پیشرفت و حل مشکلات ساخت. نگاه ما این است که این انتظار از خارج کشور را قطع کنیم. با تورم موجود که کمر ملت را دارد می شکند نباید انتظار داشته باشیم توسعه ایجاد شود. مردم در فشار هستند و باید این رویکرد را تغییر داد و طرحی نو درافکند. باید توانمندی‌هایی که داریم را قدر بدانیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: وزیر گذشته راه و ترابری این را با افتخار اعلام می‌کرد که مسکن نساخته است پس نباید انتظار داشت که لبخند بر لبان مردم بیاید، مردم در فشار هستند. در این شرایط انتظار می‌رود رویکرد تغییر کند و طرح نویی سرافکنده شود. در این طرح نوع توانمندی‌های داخلی اصل قرار داده شود و از همه پتانسیل‌های منطقه و جهان در جهت سرآمدی ایران عزیز استفاده کنیم.

علیرضا زاکانی افزود: دولت بنده، دولت اقدام و اصلاح است نه حرف و شعار. با اقدام فکورانه، دقیق و اصلاح امور ما مسیری را انتخابات می‌کنیم که ظرفیت‌های داخلی به ظهور و بروز برسد. در داخل کشور ما به دنبال این‌ هستیم که با عقلانیت، معنویت، عدالت و خلاقیت زمینه تحقق کسب حداکثر استقلال و آزادی را برای کشور و ملت به ارمغان بیاوریم.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم که تغییری ایجاد کنیم تنها در رویکرد نیست و باید در این مسیر همه ابعاد را ببینیم و کشور نباید چهره کارتونی به خود بگیرد، برای متناسب سازی کشور چهار رویکرد تحولی را انتخاب کرده‌ایم. در رویکرد اول، اقتصاد و مدیریت محور است به خاطر اینکه امروز جان همه به لبشان رسیده و فشار آنقدر بر گرده مردم بالاست که کمر مردم در حال شکستن است.

اقتصاد مدیریت در راستای جهش تولید

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: فوریت ما اقتصاد مدیریت است، در این فوریت اساس بر جهش تولید گذاشته شده است در کنار آن به دنبال این هستیم که کشور را بر مدار عدالت توسعه قرار دهیم و دقت بالایی در تمرکززدایی و توسعه دولت الکترونیک با استفاده از فضای مجازی داریم.

وی با اشاره به تجربه ۱۳ ساله خود در مجلس برای بستن بودجه بیان کرد: اعتبارات در نظر گرفته شده به ۴ دسته ملی، ملی-استانی، وزارت‌خانه و استان‌ها تقسیم می‌شود، در حال حاضر استان‌ها تنها ۱۰ درصد از بودجه را دارند و ۹۰ درصد اعتبارات خارج از استان تصمیم‌گیری می‌شود و ۱۲ درصد ماده ۷۵ قانون محاسابات به وزارت‌خانه‌ها و تصمیم گیری در این زمینه در سطح ملی انجام می‌شود.

زاکانی ادامه داد: ما در استان‌ها به دنبال این هستیم که یک بازآمایش مجدد داشته باشیم و توانمندی‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در هر نقطه مشخص کند و مبتنی بر آن ما بتوانیم ۴۵۱ شهرستان را محور حرکت کشور قرار دهیم و اختیار ویژه برای اداره شهرستان، هزینه کرد و انتقال اعتبارات، بهره‌مندی از نخبگان را واگذار کنیم.

امکانات هر منطقه در ابتدا نصیب خودشان شود

زاکانی تصریح کرد: اگر امکاناتی در یک نقطه موجود است اول باید به مردم همان منطقه داده شود بعد به سایر نقاط کشور فرستاده شود. چه بسیار جاهایی که در کنار معادن هستند، خاک معادن را می‌خورند اما از مزایب آن بی‌بهره‌ هستند. چه کسانی که در کنار نفت نشسته‌اند و اما از حداقل‌ها محروم هستند.

وی اظهار کرد: ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم امکانی را فراهم می‌کند که سهم مردم هر منطقه از مالیاتی که در آن منطقه دریافت می‌شود باید بهره‌مند شوند و زمینه توسعه آن منطقه فراهم شود به طور جدی مقابله با مفاسد اقتصادی و اداری را نیز به صورت ویژه در دستور کار داریم.

مخالف ضعیف‌کشی هستم

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در بخش اقتصاد و مدیریت در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری عمل خواهیم کرد که دولت الکترونیک جنبه‌های بروکراسی و ادرای، تمرکززدایی امکان دادن اختیارات و مبارزه با مفاسد اقتصادی را موجب می‌شود.

علیرضا زاکانی تاکید کرد: در تجربه ۲ دوره برخورد با مفسدین با معاون رئیس جمهور، دادستان تهران، وزیر اطلاعات، وزیر نفت و برادر رئیس جمهور برخورد کرده‌ام. برای اینکه می‌فهمیدم نباید ضعیف کشی کرد و ضعیف‌کش بودن حاصلی نخواهد داشت باید ریشه فساد را خشکاند. بارها از من شکایت کردند اما با افتخار و سربلند از این مسیر بیرون آمدم.

وی بیان کرد: مبارزه با مفاسد، لختی‌ها و سستی‌ها در بدنه اجرایی دولت یک موضوع جدی خواهد بود. اولین اقدام من اصلاح خود دولت است، اگر دولت را اصلاح و چالاک کنیم با دست به دست دادن عناصر خدوم می‌توانیم انقلابی در دولت آغازکنیم که امکان خدمت بیشتر به مردم را فراهم می‌کند.

نگاه ابزاری به افراد زشت است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: ما یاد گرفته‌ایم که جوانمرد باشیم و به شما مردم نامردی نکنیم، کسانی که نگاه ابزاری به اقوام، مذاهب، بانوان، جوانان و ورزشکاران و هنرمندان دارند کار بسیار زشتی را مرتکب می‌شوند. تکیه دولت به شما ملت است و با مشارکت و انسجام شما امکانی فراهم می‌کنیم که دولت نیازمند شما باشد و با شبکه سازی نخبگان و ظرفیت سازی محلی انسجام و رشد بزرگی را شاهد باشیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: نظارت بر رئیس جمهور باید امری عادی باشد، اکنون رئیس جمهور نظارت پذیر نیست و حتی از نمایندگان مجلس هم حرفی را قبول نمی‌کند. بنده مجلس را رأس امور می‌دانسته و می‌دانم و تعامل خوبی که با مسئولین، مجلس و مردم خواهیم داشت تا انسجام و رشد ملی را شاهد باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بوشهر

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403