زیرساخت لازم برای نهضت گلخانه‌ در خراسان جنوبی فراهم است


زیرساخت لازم برای نهضت گلخانه‌ در خراسان جنوبی فراهم است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای در استان آماده شده است تا شرایط برای حضور و فعالیت علاقه‌مندان به کشاورزی صنعتی فراهم شود.

حمید ملانوری روز یکشنبه در حاشیه افتتاح ۲ واحد گلخانه‌ در شهرستان‌های بیرجند و خوسف افزود: دولت موضوع توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که با کمبود منابع آبی مواجه‌اند به طور ویژه دنبال می‌کند.

وی با اشاره ایجاد ۳۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای در استان طی سال‌های گذشته گفت: در قالب نهضت گلخانه‌ای برای ایجاد ۷۰۰ هکتار فضای گلخانه در خراسان جنوبی برنامه‌ریزی و قرارداد با پیمانکاران انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: توسعه گلخانه‌ها از راهکارهایی است که به منظور مدیریت منابع آبی، اصلاح نوع کشت و توسعه بخش کشاورزی در دستور کار دولت قرار دارد.

وی کشاورزی را یکی از محورهای توسعه استان دانست و افزود: باید با کمترین میزان استفاده از آب در قالب سند سازگاری با کم‌آبی، شیوه‌های نوین آبیاری و مدیریت منایع آب محصولات بیشتر و باکیفیت‌تری تولید کنیم.

ملانوری گفت: در محیط گلخانه می‌توان با مصرف آب کمتر، تولید محصول بیشتری داشت و با ایجاد تنوع در نوع کشت، نیازهای موجود را مدیریت کرد.

وی تصریح کرد: با توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، مدیریت بخش کشاورزی به لحاظ علمی و مهندسی بهتر محقق می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی افزود: امیدواریم با استفاده از ظرفیت جوانان تحصیلکرده در حوزه کشاورزی بتوانیم در قالب کشت‌های گلخانه‌ای زمینه اشتغال و ارزش افزوده حوزه کشاورزی را افزایش دهیم.

وی گفت: علاقه‌مندان به ویژه تحصیل‌کرده‌های بخش کشاورزی می‌توانند با استفاده از دانش و تخصص خود و حمایت‌ها و پشتیبانی‌های دولت، کشاورزی صنعتی را در استان توسعه دهند.

ملانوری بیان کرد: کشاورزی صنعتی با ایجاد ارزش افزوده بدون شک درآمدزایی بیشتری به همراه دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در داخل و خارج از مجتمع‌های گلخانه‌ای استان ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

غلامرضا قوسی افزود: سال ۹۸ تسهیلات با بهره هفت درصد در اختیار متقاضیان گلخانه قرار می‌گرفت اما در سال ۹۹ به ۱۲.۵ درصد افزایش یافت.

وی گفت: با همین وضعیت تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است و نیاز به جذب اعتبار داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: گلخانه‌داران چون از تسهیلات هفت درصد استفاده کرده‌اند اکنون نیز انتظار دارند تسهیلات با همین میزان دریافت کنند در حالی که این تصمیم کشوری است.

وی افزود: از محل تبصره ۱۹ نیز ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌ایم که برای قسمتی از کارمزد بانک در شهرستان‌های محروم پنج درصد و سایر شهرستان‌ها سه تا چهار درصد قادر به پرداخت هستیم.

قوسی گفت: از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در سامانه کارا، سهمیه بخش کشاورزی تا حدودی تکمیل شده و اولویت‌های وزارت تعاون نیز سایر حوزه‌ها شده است.

وی با اشاره به سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی در سال گذشته گفت: در این سفر مقرر شد تا پایان دولت دوازدهم ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره در اختیار متقاضیان طرح‌های مختلف بخش کشاورزی استان خراسان جنوبی قرار گیرد که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

تولیدکننده گل‌های زینتی هم در بازدید استاندار گفت: برای این واحد ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات و یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه شخصی هزینه شده و برای پنج نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

مهدی ایوبی مساحت سطح زیرکشت گلخانه را ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع اعلام کرد و افزود: برآورد سالانه تولید ۵۰ هزار گلدان است که در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به فروش خواهد رفت، حتی ظرفیت صادراتی هم داریم.

وی بیان کرد: قبل از احداث این واحد، در شهرک گلخانه محمدیه احداث یک واحد را با مجوز جهاد کشاورزی شروع کردیم اما علیرغم اینکه ۴۰ میلیون تومان برای هموارسازی زمین، استخر، گودبرداری، انتقال سازه و سایر موارد هزینه شد اما درخصوص زمین با مشکل مواجه شدیم و این سرمایه از دست رفت.

این گلخانه‌دار گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ نوع گل و گیاه در این واحد داریم که تا ۶ ماه دیگر تنوع بسیار بالا خواهد رفت.

وی افزود: یکی از مشکلات ما آب شور مجتمع است که برای گل و گیاهان زینتی مناسب نیست و برای خرید دستگاه آب شیرین کن نیز با مشکل مواجه هستیم لذا مجبوریم همین آب را در چرخه استخر استفاده کنیم.

ایوبی عنوان کرد: ۲ گل فروشی در شهر داریم اما در گذشته باید چند کیلومتر از استان‌های مجاور گل تهیه و به فروش می‌رساندیم که در نتیجه خودمان به صورت تجربی تولیدکننده شدیم.

گلخانه گل و گیاهان زینتی در فوداج بیرجند به مساحت چهار هزار و ۸۰۰ متر مربع با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی هشت نفر در سومین روز هفته جهاد کشاورزی افتتاح شد.

برای احداث ۲ واحد گلخانه گل و گیاهان زینتی در شهرستان‌های بیرجند و خوسف از تسهیلات حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری صندوق کارآفرینی امید استفاده شده است.

بازدید از زیرساخت‌های مجتمع گلخانه‌ای ماژان و بهره‌برداری از پروژه آبیاری تحت فشار مجتمع کشت و صنعت پیوند خاوران در روستای گیو شهرستان خوسف از دیگر برنامه‌های سومین روز هفته جهاد کشاورزی با حضور استاندار بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022