اظهار نظر اسلوتسکی از امتناع ناتو در استقرار موشک های هسته ای


اظهار نظر اسلوتسکی از امتناع ناتو در استقرار موشک های هسته ای

رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه اظهار داشت: تصویب چنین تصمیمی در اجلاس ناتو، اول از همه به ایجاد معماری صلح آمیز و امن اروپا و همچنین ایجاد تعادل در زمینه کنترل تسلیحات کمک خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه، روز یکشنبه بیان داشت: امتناع احتمالی ناتو از استقرار موشک های هسته ای زمینی در اروپا، همانطور که توسط برخی رسانه ها گزارش شده است گامی در جهت رفع تنش ها و کنترل تسلیحات خواهد بود.

نشریه دیفنس نیوز با استناد به منابع خود پیش از این نوشته بود که اعضای ناتو در آستانه نشست آمریکا و روسیه در حال آماده سازی مخالفت رسمی خود با استقرار این موشک های هسته ای زمینی در اروپا هستند.

به گفته منابع، چنین پاراگرافی در پیش نویس اعلامیه ای موجود است که پس از نشست ناتو در بروکسل در ۱۴ ژوئن منتشر خواهد شد.

به گزارش دفاع نیوز، این اقدام به عنوان راهی برای کاهش تنش با روسیه و زمینه سازی گفتگو در مورد کنترل تسلیحات پیش از نشست آمریکا و روسیه در ژنو در ۱۶ ژوئن تلقی می شود.

اسلوتسکی گفت: اگر پیش بینی های رسانه ها به واقعیت تبدیل شود و مورد مربوطه در اطلاعیه اجلاس ناتو درج شود، این مرحله به مرحله ای برای رفع تنش ها در زمینه امنیت بین المللی تبدیل خواهد شد و این تنها مسئله رفع نگرانی طرف روسی نیست.

وی افزود: ما در مورد خطوط امنیتی عمومی در قاره اروپا صحبت می کنیم. اروپا نباید گروگان بلندپروازی های نظامی ستیزانه غرب دور شود، این بدیهی است و خوب است اگر در این زمینه به یک تفاهم مشترک برسیم.

وی یادآور شد که روسیه پس از تعلیق اجباری پیمان حذف موشک های میان برد و برد کوتاه، توقف در استفاده از موشک های زمینی را اعلام کرده، اما "دقیقاً تا زمانی که طرف آمریکایی از چنین اقداماتی خودداری کند".

معاون رئیس مجلس افزود: بنابراین، تصویب چنین تصمیمی در اجلاس ناتو، اول از همه به ایجاد معماری صلح آمیز و امن اروپا و همچنین ایجاد تعادل در زمینه کنترل تسلیحات کمک خواهد کرد.

پیمان حذف موشک های میان برد و برد کوتاه در ۲ آگوست ۲۰۱۹ منقضی شد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بعداً از ابتکار جدیدی برای حل اوضاع با افزایش تنش ها در اروپا پس از خروج آمریکا از پیمان حذف موشک های میان برد و برد کوتاه خبر داد.

به ویژه، وی گفت که مسکو به اختیار خود، آماده استقرار موشک های ۹ام۷۲۹ در بخش اروپایی فدراسیون روسیه نیست، اما منوط به اقدامات متقابل ناتو است.

وی همچنین پیشنهاد کرد که سیستم های اتحادیه آتلانتیک شمالی "Aegis Ashore" را با پرتاب های ام کا-۴۱ در پایگاه های اروپا و موشک های ۹ام۷۲۹ در تأسیسات کالینینگراد آزمایش کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها