«منشور اخلاق محیط زیست» در قم تدوین شود


«منشور اخلاق محیط زیست» در قم تدوین شود

قم ـ ایرنا ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: یکی از مهمترین اقدامات پیشنهادی که باید در قم انجام شود، تدوین «منشور اخلاق محیط زیست» بر اساس بند 12 سیاستهای ابلاغی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری است.

سید رضا موسوی مشکینی روز یکشنبه در نخستین جلسه کارگروه «ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست» در قم گفت: در اصل ۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی تلقی شده است و امروز در دهه پنجم انقلاب اسلامی، باید هرچه بیشتر نسبت به مسائل و معضلات زیست محیطی در کشورمان توجه و دقت نظر داشته باشیم.

وی بر ضرورت توجه به اهمیت و جایگاه محیط زیست در سیاستگذاری های کلان، تصویب قوانین و اصلاح سبک زندگی مردم تأکید کرد و گفت: احترام به عناصر حیات و احساس مسؤولیت در برابر آیندگان، همواره در آموزه های دینی و اخلاقی به عنوان یک تکلیف الهی و ضمان شرعی مطرح شده و این مسأله امروز باید در اولویت تمامی فعالیت ها قرار بگیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه ما امروز به شدت نیازمند اصلاح نگاه مردم و مسؤولان به مسأله محیط زیست هستیم، اظهار داشت: تغییر در رفتار فردی و اجتماعی و ترویج قواعد اخلاقی در حوزه محیط زیست و نهادینه کردن فرهنگ زیست محیطی در جامعه ضرورتی اجتناب ناپذیر است که باید از سوی مسؤولان امر با جدیت پیگیری شود.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید در کشور را نیازمند رعایت ضوابط و قوانین زیست محیطی عنوان کرد و افزود: همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها تأکید کرده و در سیاست های کلی محیط زیست ابلاغ فرموده اند، مسأله محیط زیست یک مسأله فراجناحی بوده و آگاهی و معرفت عمومی نسبت به آن باید در جامعه افزایش یابد.

موسوی با اشاره به برخی معضلات و چالش های زیست محیطی در استان قم، برخی از طرح ها و برنامه های پیشنهادی در راستای فرهنگ سازی زیست محیطی در جامعه را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به جایگاه علمی و معنوی شهر مقدس قم و وجود مراکز پژوهشی متعدد حوزوی و دانشگاهی، این کارگروه باید تدوین منشور اخلاق محیط زیست را پیگیری کند.

سند برنامه ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست روز یکشنبه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در تهران رونمایی و نخستین جلسه کارگروه استانی ذیل آن با حضور آیت الله سعیدی امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قم و جمعی از مسؤولان و کارشناسان در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا