36 تن دانه روغنی کاملینا از اراضی شیروان برداشت شد


36 تن دانه روغنی کاملینا از اراضی شیروان برداشت شد

بجنورد-ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال 36 تن دانه روغنی کاملینا از اراضی کشاورزی این شهرستان برداشت شد.

دکتر حسن ایزانلو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این محصول که به صورت آزمایشی صرفا در اراضی شهرستان شیروان کشت می شود، در سال جاری حدود ۶۰ هکتار از اراضی این منطقه به کشت این دانه روغنی اختصاص یافت.
وی میانگین تولید این دانه روغنی را در هر هکتار حدود ۱.۵ تن اعلام کرد و اضافه کرد : در سال جاری به دلیل خشکسالی تولید این دانه روغنی به حدود ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار رسید که حدود دو سوم نسبت به سال قبل کاهش نشان می دهد.
به گفته وی سطح اراضی کشت کاملینا در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۱۲ برابر افزایش یافت و از پنج هکتار سال زراعی گذشته به ۶۰ هکتار در سال زراعی جاری رسید.
ایزانلو مزیت این محصول را علاوه بر افزایش میزان تولید در سطح مقاومت در آفات و شرایط سرد و زیر ۲۱ درجه سانتیگراد اعلام کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: کشت دانه روغنی کاملینا حتی نسبت به کلزا ظرفیت خوبی برای کشت در شهرستان دارد زیرا که این گیاه نسبت به تنش های محیطی سازگارتر است و همچنین نیاز غذایی کمتری می طلبد که این امر موجب صرفه جوی در بحث انواع کود ها و سموم می شود.

ایزانلو نرخ خرید این دانه روغنی را هر کیلوگرم ۱۱۰ هزار ریال اعلام کرد و اظهارداشت : کشت این محصول می تواند درآمد خوبی داشته باشد و ابراز امیدواری کرد تا در سنوات آینده کشت این محصول همگانی تر شود.
کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی باکیفیت بالا از آن حاصل می شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است.

در این میان "کاملینا یا کتان‌کش" گیاهی است که کشت آن ظرف سالهای اخیر به ‌عنوان یک دانه روغنی در ایران آغاز شده است

گرچه روغن نباتی بیشتر از فرآوری دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به ‌دست‌ می‌آید اما اینها نیاز آبی بالایی دارند و کشت آنها از ابعاد گوناگون همچون شرایط کشت و وضعیت اقلیمی با محدودیتهایی روبرو است.

مهمترین مزیتهای گیاه دارویی روغنی کاملینا که از جمله نباتاتی است که سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده "قابلیت کشت پاییزه و برداشت در اواخر فروردین، نیاز آبی کم، سازگاری بهتر با تغییرات اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده در برابر خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به آفات و نداشتن حساسیت به ریزش محصول در زمان برداشت" است.

این گیاه مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در میان دانه‌های روغنی همچون "سوسک گرده‌خوار" دارد. ظرفیت عملکرد تولیدی کاملینا نیز به اثبات رسیده لذا به‌ عنوان گزینه مناسب در تناوب با غلات دانه‌ریز مطرح شده که میانگین کنونی تولید آن در کشورهای اروپایی دو تا ۲.۵ تن در هکتار است.

شهرستان شیروان ۱۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه