مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی البرز راه اندازی می شود


مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی البرز راه اندازی  می شود

کرج - ایرنا -  رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار البرز از راه اندازی مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی در جوار  گمرک استان در آینده نزدیک خبر داد.

سید کاظم میرجلیلی روز یکشنبه در نشست با مدیر کل گمرگ استان البرز با ذکر این نکته که چهارسال پیش طرح اجرای مرکز قرنطینه محصولات کشاورزی استان مطرح و در دستور کار قرارگرفته بود اظهار امیدواری کرد به زودی با اتصال این مرکز به اینترنت شاهد افتتاح رسمی و راه اندازی آن باشیم.
وی افزود: با افتتاح این مرکز قرنطینه ضمن رفع مشکل اتلاف وقت و سرگردانی صادرکنندگان، از خسارات بعضا کلان ناشی از نگهداری طولانی و فاسد شدن محصولات کشاورزی صادراتی جلوگیری خواهد شد.

وی اظهار داشت: اکنون به دلیل فعال نبودن مرکز قرنطینه هم اکنون‌کانتینرهای حامل محصولات کشاورزی جهت صادرات به کشورهای هدف برای مدت طولانی در انتظار انجام آزمایش کشت و دیگر مراحل قرا می گیرند که این مشکل بعضا با کاهش مرغوبیت و فاسد شدن این محصولات همراه می شود.

میرجلیلی ادامه داد: بعضی مواقع روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ کانتینر محموله کشاورزی و تره بار استان پس از اتلاف وقت ناشی از آزمایشات کشت و سایر مراحل، ۲۰ ساعت زمان می برد تا به بنادر جنوبی کشور از جمله بنادر جاسک، دیر ، لنگه و شهید باهنر برسد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار البرز با اشاره به زیان های ناشی از اتلاف وقت در صادرات این‌محصولات گفت: به عنوان شاهد مثال در بهمن ماه سال گذشته معطلی ۲۵ روزه ۳۰۰ کانتینر حامل محصولات کشاورزی و تره بار استان البرز در مرز آذربایجان برای هر صادر کننده بین پنج تا ۲۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.
میرجلیلی افزود: در بنادر کشور توسط مسئولان حفظ نباتات در زمان کوتاهی نمونه‌های محصولات صادراتی مشتمل بر میوه و تره بار راتحت نظارت و کنترل قرار داده و بدون اتلاف وقت مجوز صادرات را صادر می کنند.

وی گفت: ضروری است ارزیابی های مشمول محصولات کشاورزی صادراتی استان در محل سردخانه‌ها انجام پذیرد تا این محموله ها که عمدتا سبزی و صیفی بسته بندی شده است در کوتاهترین زمان صادر شود و به مرغوبیت این محصولات لطمه وارد نشود.

وی افزود: حدود هشت سال قبل که پروازهای کارگو فعال بود محموله‌های صادراتی حوزه کشاورزی از مبدا فرودگاه بین المللی پیام بدون دغدغه و در اسرع وقت به کشورهای هدف صادر می شد.

وی ادامه داد: اکنون این پروازها به دلیل مواردی مانند نبود سوخت کافی پروازها و یا بالا بودن هزینه فرودگاهی انجام نمی‌شود و ما مجبوریم بیشتر محموله های کشاورزی را از طریق حمل و نقل زمینی صادر کنیم.

میرجلیلی گفت: در زمان حاضر مقصد محصولات کشاورزی صادراتی استان شامل سبزی ، صیفی و میوه به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عمان ، دبی و قطر صادر می شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان میوه و تره بار به فرسوده شدن ناوگان حمل و نقل استان و کشور اشاره کرد و ضرورت واردات کانتینرهای یخچال دار مناسب و به روز را مورد تاکید قرار داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توزیع 35 هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرم...