عقل و شعور با نفاق جمع نمی‌شود +صوت


عقل و شعور با نفاق جمع نمی‌شود +صوت

تفسیر اجمالی آیه 9 سوره بقره را در این گزارش بخوانید.


تفسیر قرآن؛
عقل و شعور با نفاق جمع نمی‌شود +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۹ سوره بقره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ‌

می‌خواهند خدا و اهل ایمان را فریب دهند و حال آنکه فریب ندهند مگر خود را، و این را نمی‌دانند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۹ سوره بقره

تفسیر آیه ۹ سوره بقره

«شعور» از ریشه «شَعر» به معنای مو می‌باشد. کسی که دارای فهم دقیق و موشکافانه باشد، اهل درک و شعور است؛ بنابراین منافق گمان می‌کند که دیگران را فریب می‌دهد، زیرا درک درست ندارد. «ما یَشْعُرُونَ»

بیشتر بخوانید

شاهد حقانیت پیامبر (ص) چه کسی است؟ +صوت

مراد از حیله ومکر منافقان با خدا، یا خدعه ونیرنگ آنان با احکام خدا و دین الهی است که آن را مورد تمسخر و بازیچه قرار می‌دهند و یا به معنای فریبکاری نسبت به پیامبر خداست. یعنی همان گونه که اطاعت و بیعت با رسول خدا، اطاعت و بیعت با خداست و خدعه با رسول خدا به منزله خدعه با خدا می‌باشد که روشن است این گونه فریبکاری و نیرنگ بازی با دین، خدعه و نیرنگ نسبت به خود است. چنانکه اگر پزشک، دستور مصرفِ دارویی را بدهد و بیمار به دروغ بگوید که آن‌ها را مصرف کرده ام، به گمان خودش پزشک را فریب داده و در حقیقت خود را فریب داده است که فریب پزشک، فریب خود است.

برخورد اسلام با منافق، همانند برخورد منافق با اسلام است. او در ظاهر اسلام می‌آورد، اسلام نیز او را در ظاهر مسلمان می‌شمارد. او در دل ایمان ندارد و کافر است، خداوند نیز در قیامت او را با کافران محشور می‌کند. قرآن، بازتاب کار نیک و بد انسان را برای خود او می‌داند. چنانکه در این آیه می‌فرماید: خدعه با دین، خدعه با خود است نه خدا و در جای دیگر می‌فرماید: «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها» اگر نیکی کنید، به خود نیکی کرده اید و اگر بدی کنید، به خود کرده اید. یا در جای دیگر می‌فرماید: «وَ لا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلاّ بِأَهْلِهِ»؛ نیرنگ بد، جز سازنده اش را فرا نگیرد.

پیام‌های آیه ۹ سوره بقره

۱-حیله گری، نشانه نفاق است. «یُخادِعُونَ اللّهَ»

۲-منافق، همواره در فکر ضربه زدن است. «یُخادِعُونَ» (کلمه «خدعه» به معنای پنهان کردن امری و اظهار نمودن امر دیگر، به منظور ضربه زدن است.)

۳-آثار نیرنگ، به صاحب نیرنگ بر می‌گردد. «وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاّ أَنْفُسَهُمْ»

۴-منافق، بی شعور است و نمی‌فهمد که طرف حساب او خداوندی است که همه اسرار درون او را می‌داند ودر قیامت نیز از کار او پرده برمی دارد. «وَ ما یَشْعُرُونَ»

۵-خدعه و حیله، نشانه عقل و شعور نیست. «یُخادِعُونَ... ما یَشْعُرُونَ» در روایات می‌خوانیم:عقل واقعی آن است که توسط آن، انسان خداوند را بندگی نماید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟