آموزش و پرورش جزو اولویت‌های اول دولت بعدی باشد


آموزش و پرورش جزو اولویت‌های اول دولت بعدی باشد

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در دوره‌های گذشته آموزش و پرورش جزو اولویت‌های اول، دوم یا سوم دولت‌ها نبوده است، امید داریم در دولت بعدی جز اولویت‌های اول قرار بگیرد تا توجه بیشتری به این نهاد شود؛ زیرا آموزش و پرورش زیر بنای توسعه است.

قاسمعلی خدابنده در گفت‌گو با ایسنا در خصوص ارزیابی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه آموزش و پرورش، اظهار کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم اولویت اصلی در حوزه آموزش ‌وپرورش تحقق سند تحول بنیادین بود که در این راستا دولت برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد تا اجرای سند را برای ما محقق کند. با توجه به محدودیت‌ها، امکانات و مشارکت کم سایر دستگاه‌ها در اجرای این سند، اما آموزش و پرورش توانست تحقق اهداف سند را اجرایی کند.

وی افزود: مسئله بعدی در زمینه ایجاد فضاهای آموزشی است که در استان خراسان رضوی و کشور اتفاقات خوبی افتاد؛ از جمله مدارس گلی، خشتی و بخاری‌های نفتی در مناطق گازکشی شده جمع‌آوری شد. همچنین ساخت و سازهای با مشارکت مجمع خیرین مدرسه ساز در کشور و استان انجام شد و فضاهای جدیدی در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت که البته این به معنی نیست که نیاز آموزش و پرورش برطرف شده بسیاری از مدارس قدیمی هنوز نیاز به تعمیر دارند. حدود یک سوم مدارس ما در کشور و استان نیاز به بازسازی،استحکام بنا و مقاوم‌سازی دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در حوزه پوشش تحصیلی سعی کردیم دانش‌آموزان یا لازم تعلیمانی که باید در کلاس درس حاضر باشند شناسایی شده و به تحصیل بازگردانده شوند و با راه‌اندازی مدارس شبانه‌روزی امکان ادامه تحصیل را برای آن‌ها فراهم آوردیم.

خدابنده در خصوص‌ جذب نیروی انسانی در دولت یازدهم و دوازهم، عنوان کرد: در دوسال اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه افتاد. در سال ۹۹، نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از طریق سازمان امور اداری و استخدامی مجوز استخدام خود را دریافت کردند. همچنین نیروهای حق التدریس، خرید خدمات، مربی‌های پیش دبستانی، سرباز معلم‌ها، مربی‌های قرآن و روحانیون طرح امین که تا قبل از سال ۹۲ با آموزش‌وپرورش همکاری داشتند، تعیین تکلیف و بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی در دانشگاه فرهنگیان به عنوان نیروی رسمی مشغول به فعالیت خواهند شد.

وی با بیان اینکه «تدوین چاپ و انتشار کتب درسی اقدام خوبی بود که در این دوره انجام شد»، ادامه داد: محتواهای درسی جدید براساس سند درس ملی و مطابق با سند تحول بنیادین تدوین شد که در راستای اهداف تحول بنیادین بود و بخش زیادی از محتواهای درسی به‌روز شد.

وی در خصوص دانشگاه فرهنگیان که دوره رکود را می‌گذراند، گفت: این دانشگاه در دولت یازدهم و دوازدهم مجدد فعال شد چناچه در این دوره شاهد افزایش ظرفیت چند برابری نیروهای جوان بودیم. علاوه بر اینکه در مشهد این دانشگاه فعال است در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور، قوچان و گناباد واحدهایی نسبت به جذب معلمان دایر شد.

مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در حوزه رسیدگی به وضعیت معشیتی معلمان و فرهنگیان، تاکید کرد: دولت در تامین منابع مالی و اعتبارات فرهنگیان و معلمان با توجه به مشکلات، محدودیت‌ها و تحریرم‌ها با مشکل مواجه بود که انصافا در این دو سه سال اخیر، اتفاقات خوبی در زمینه افتاد. هر چند نسبت به تورم بازار حقوق فرهنگیان همچنان پایین است، اما در عین حال نسبت به قبل افزایش اعتبارات بهتر بوده است.

خدابنده ادامه داد: در حال حاضر طرح رتبه‌بندی معلمان براساس لایحه‌ای که دولت به مجلس فرستاده بود، تصویب شد و به زودی اجرایی خواهد شد. با اجرای این طرح رتبه‌بندی معلمان از جهت ارتقا و منزلت در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرند و از لحاظ مالی و معشیتی کمک‌ بیشتری به آن‌ها خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از از چالش‌های عمده ما جلب مشارکت‌های مردمی و کمک گرفتن از خانواده است، گفت: آموزش‌و پرورش در حوزه سرانه‌های دانش‌آموزی در مدارس مشکلاتی دارد، زیرا این سرانه‌های دانش‌آموزی رقم کافی نیست و کفاف هزینه مدارس را نمی‌کند که باید به این حوزه توجه بیشتری شود.

مدیر کل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی ادامه داد: همچنین نیاز است تا به وضعیت معشیت معلمان توجه بیشتری شود، زیرا تعدادی از بازنشستگان ما حقوق بسیار کم و ناچیزی دریافت می‌کنند هر چند در دی ماه ۹۹ همسان‌سازی اتفاق افتاد، اما همچنان تعدادی از بازنشستگان آموزش‌وپروش حقوق پایینی دریافت می‌کنند.

خدابنده اضافه کرد: برای جذب پوشش تحصیلی دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم و مرزی باید بودجه‌ها و اعتباراتی خاصی در نظر گرفته شود. تعداد دانش آموزان در برخی از روستاها کم و تشکیل کلاس غیرممکن است از آن طرف نیز امکانات مناسب و لازم برای تهیه سرویس و رفت ‌وآمد آن‌ها نیست یا خیلی ناچیز است.

وی گفت: به آموزش‌و پرورش توجه بیشتری شود. در طی دوره‌های گذشته آموزش و پرورش جزو اولویت‌های اول، دوم یا سوم دولت‌ها نبوده است، امید داریم در دولت بعدی جز اولویت‌های اول قرار بگیرد تا توجه بیشتری به این نهاد شود، زیرا آموزش و پرورش زیر بنای توسعه است و ما نمی‌توانیم به توسعه دست یابیم، مگر با آموزش دانش ‌آموزان و آماده‌سازی آن‌ها برای آینده کشور که توسط آموزش‌وپرورش انجام می‌شود.

خدابنده رسیدگی به مطالبات فرهنگی این نهاد را درخواست نمود و گفت: در این دوره بخشی از مسائل مالی برطرف شد که اگر آموزش و پرورش در مرکز توجه قرار بگیرد سهم و بودجه ما از کشور نیز افزایش خواهد داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس