تغییر روش‌ تبلیغات نامزدها در خراسان جنوبی


تغییر روش‌ تبلیغات نامزدها در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - شرایط کرونایی و الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دوران جدیدی از تبلیغات انتخاباتی در خرداد 1400 را رقم زد و در خراسان جنوبی نیز با کاهش محسوس تبلیغات محیطی و تجمعات، نامزدها به فرصت استفاده از رسانه‌ها و فضای مجازی روی آوردند.

به گزارش ایرنا با اعلام رسمی اسامی نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در چهارم خرداد امسال و سپس آغاز رسمی تبلیغات نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا از بیستم خرداد این بار نظیر انتخابات پیشین مردم انتظار تبلیغات گسترده نامزدها در شهرها را نداشتند و با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، رسانه جایگزین خیابان شد.

به گواه بسیاری از کارشناسان رسانه شرایط جدید اگر نگوییم بی‌نظیر اما فرصتی کم‌نظیر را برای ارتباط مردم با انواع وسایل ارتباط جمعی فراهم آورد و با توجه به اینکه تاکنون در خراسان جنوبی هیچ کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سفر تبلیغاتی نداشته‌اند، از طریق برنامه‌های صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و به ویژه انواع محتواهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، اظهارات و برنامه‌های نامزدها را دنبال کردند.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا در شهر بیرجند حاکی است که نامزدهای شورای شهر و هواداران آنان نیز با روش‌هایی متفاوت از سال‌های گذشته به معرفی خود و جلب آرای مردم پرداخته‌اند، هرچند برگزاری برخی تجمعات غیررسمی در مورد انتخابات شوراهای شهر و روستا به گوش می‌رسد.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا طی سه هفته گذشته در خراسان جنوبی روند متفاوتی را به خود گرفته است که در کنار همه محدودیت‌هایی که برای حضور در جمع مردم و فعالیت پررنگ نامزدها ایجاد کرده اما از فرصت‌های ایجاد شده هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

این روزها دیگر در شهر خبری از تبلیغات پوستری و پرهزینه و بیلبوردهای سر به فلک کشیده نیست یا خیلی کمتر دیده می‌شود؛ تراکت‌های تبلیغاتی سر چهارراه‌ها مثل قبل توزیع نمی‌شود و علاوه بر شرایط کرونایی انگار نامزدها می‌دانند که هر شهروند گوشی همراه دارد که همیشه آنلاین است و با عضویت در انواع شبکه‌های اجتماعی در کسری از ثانیه به حجم زیادی از اخبار و سخنان و دیدگاه‌ها دسترسی دارند.

مطابق مشاهدات میدانی در بیرجند خبری از دیوارنویسی نیست و البته این را باید مرهون فرهنگ بالای مردم منطقه هم دانست که به تمیزی و زیبایی شهر خود حتی در رقابت‌های انتخاباتی اهمیت می‌دهند.

از طرفی با استقرار تابلوهای مخصوص تبلیغات نامزدها توسط شهرداری بیرجند و سایر شهرداری‌های استان در نقاطی از شهر، تبلیغات رویه منظم‌تری به خود گرفته و شهرداری بیرجند بوستان کاجستان را که بهسازی و نوسازی کرده برای برگزاری تجمعات انتخاباتی در فضای روباز اختصاص داده است.

در مقابل فضای مجازی پر شده از تبلیغات انتخاباتی از کانال‌هایی که توسط نامزدها و حامیان آنان مدیریت می‌شود و این کانال‌ها از شهر تا روستا و بین اقشار مختلف مردم راه‌اندازی شده است.

بیشترین میزان فعالیت انتخاباتی این استان در تلگرام و واتساپ صورت می‌گیرد و استفاده از فضای مجازی فرصت مناسبی برای کاهش هزینه‌های تبلیغاتی نیز شده است.

در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری جز یک نامزد بقیه به صورت میدانی و تبلیغات محیطی فعالیت گسترده‌ای نداشته‌اند و هرچند در خیابان‌های اصلی بیرجند مانند معلم، پاسداران، طالقای، جمهوری، مدرس و غفاری تبلیغات محیطی از رنگ و روی بهتری برخوردار است اما در محلات، شهرک‌ها و خیابان‌های فرعی کمتر می‌توان تبلیغات محیطی را نظاره‌گر بود.

تبلیغات متفاوت در خراسان جنوبی

مسوول ستاد تبلیغات انتخاباتی یکی از نامزدهای ششمین دوره انتخابات شورای شهر بیرجند گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا تبلیغات روش دیگری به خود گرفته و نحوه انجام آن در حوزه‌های مختلف، متفاوت بوده است.

محمدرضا خوشحال افزود: هرچند تبلیغات این گونه ممکن است چندوجهی باشد اما فرصتی است که اگر از آن به خوبی استفاده شود می‌تواند جلوی بسیاری از مخارج بیهوده را بگیرد.

وی گفت: ما برای تبلیغات به چهار ستاد در شهر بیرجند بسنده کرده‌ایم و بیش از ۶۰ درصد تبلیغات را در فضای مجازی دنبال می‌‎کنیم چون مخاطب آنجاست.

این فعال ستاد انتخاباتی اظهار داشت: امروز اکثر قریب به اتفاق جامعه به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند که می‌توان از این فرصت برای ارائه دیدگاه‌ها و برنامه‌ها استفاده کرد.

وی گفت: البته تبلیغات محیطی و حضور در بازار، مساجد، محافل و جمع‌های دوستانه را هم دنبال می‌کنیم اما تکیه اصلی ما و خیلی از نامزدها بر فضای مجازی است.

وی افزود: امیدواریم با فرهنگ‌سازی درست تبلیغات مجازی بتوان فرصت مناسب و مساوی را برای تبلیغات نامزدها فراهم آورد.

تغییر روش‌ تبلیغات نامزدها در خراسان جنوبی

فضای مجازی فرصتی برای شفافیت‌

مسوول ستاد انتخاباتی "سعید جلیلی" نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خراسان جنوبی هم فضای مجازی را فرصتی برای شفافیت‌ در گفتار دانست و گفت: امروز دسترسی آسان مردم به فضای مجازی می‌تواند رویه دیگری از تبلیغات را در جامعه فرهنگ‌سازی کند.

لطف الله قائمی افزود: با توجه به شرایط پیش‌رو و شیوع ویروس کرونا در این ستاد سعی کردیم بخش قابل توجهی از تبلیغات را در فضای مجازی دنبال کنیم.

وی گفت: در تبلیغات محیطی و محافل هم که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی صورت می‌گیرد، سعی می‌کنیم پاسخگوی سوالات اقشار مختلف باشیم اما این محافل با تعداد محدود افراد برگزار می‌شود.

این فعال سیاسی اظهار داشت: فضای مجازی فرصتی است که فقط نباید به جنبه‌های منفی آن نگاه کرد، پیشرفت علم و فناوری جزو لاینفک زندگی انسان‌ها شده و باید از آن به نحو احسن استفاده کرد.

وی گفت: تبلیغات در فضای مجازی از مزایای بالاتری نسبت به تبلیغات محیطی برخوردار است به طوری که گاهی تبلیغات محیطی ضمن هزینه داشتن و دست و پاگیر بودن مزاحمت هم برای مردم ایجاد می‌کند.

قائمی اضافه کرد: ساماندهی فضای مجازی و ساختارمند شدن آن می‌تواند جلوی بسیاری از هزینه‌های گزاف تبلیغاتی را بگیرد اما زیرساخت آن باید برای همه یکسان باشد یعنی حتی مردم روستاها هم از این قابلیت برخوردار باشند.

تغییر روش‌ تبلیغات نامزدها در خراسان جنوبی

تصمیم به تبلیغات پوستری گسترده نداریم

مسوول ستاد انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در خراسان جنوبی چند روز پس از افتتاح رسمی ستاد مرکزی این نامزد انتخابات در بیرجند گفت: در تبلیغات انتخاباتی این ستاد تصمیم بر تبلیغات پوستری گسترده نیست بلکه بیشتر روشنگری و شفاف‌گری در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام محمد مختاری صداقت، قانون‌مداری و اخلاق‌مداری را از سیاست‌های اصلی این ستاد عنوان کرد و گفت: ستادهای ما به روی افراد از همه جناح‌ها و دلسوز به نظام و انقلاب باز است.

وی اظهار داشت: قانون اگر محدودیت هم ایجاد کند اما این محدودیت برای ما برکت و مصونیت دارد و از طرفی باید اخلاق را در رقابت رعایت کنیم و به تعبیر آقای رییسی کار بدون اخلاق، برکت ندارد.

مسوول ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رییسی در خراسان جنوبی، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و رای حداکثری را دو هدف مهم این ستاد ذکر کرد و افزود: ستادهای شهرستانی نیز در سراسر استان تشکیل شده است.

نصب بنر تبلیغاتی در ۲٠ نقطه بیرجند

ساماندهی تبلیغات نامزدها برای حفظ سیما و منظر شهری اقدام ضروری بوده که شهرداری بیرجند در دستور کار قرار داده است.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند گفت: برای تحقق این مهم ۲٠ نقطه در سطح شهر برای نصب بنر نامزدها ساماندهی شده و نامزدهای انتخاباتی می‌توانند به صورت رایگان تبلیغات خود را در این ۲٠ نقطه انجام دهند.

ابراهیم جان‌آور با اشاره به اینکه این اقدام با هدف برگزاری انتخابات پرشور صورت گرفته است افزود: هر یک از نامزدهای شورای شهر با توجه به مصوبه کمیته امنیت ستاد انتخابات شهرستان بیرجند و در راستای جلوگیری از بروز مسایل ترافیکی می‌توانند در مناطق دوگانه شهر بیرجند چهار محل تبلیغات با رعایت دستورالعمل‌ها و اخذ مجوز از سازمان برپا کنند.

وی با بیان اینکه نصب بنر تبلیغاتی بر مبلمان شهری تخلف است و نباید از سوی نامزدها و هوادارانشان انجام شود اظهار داشت: اگر بدون مجوز در قسمتی از شهر اقدام به نصب بنر شود، بنرها در اسرع وقت جمع‌آوری خواهد شد.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند تصریح کرد: به دلیل ترافیک و مسایل امنیتی نصب بنر در برخی نقاط شهر ممنوع بوده و بنرهایی با موضوع انتخابات در سطح شهر نصب و روزشمار انتخابات نیز در میدان ابوذر نصب شده است.

وی بیان کرد: ساماندهی تبلیغات نامزدها موجب می‌شود که میزان تبلیغات در یک سطح باشد در عین حال ضمن رعایت موارد قانونی در مسیر حفظ و کنترل سیما و منظر شهری و کاهش آلودگی بصری نیز با برنامه‌ریزی حرکت ‌کنیم.

جان‌آور گفت: شهرداری به عنوان مسوول حفظ نظم و پاکیزگی محیط شهری برابر قانون وظیفه برخورد با اقدامات غیرقانونی ستادهای تبلیغات نامزدها را با هماهنگی نهادهای ذیربط برعهده دارد و در این راستا هرگونه اقلام غیرمجاز که در محیط شهری و بر دیوارها و تاسیسات عمومی و خصوصی و اداری نصب شود بلافاصله توسط اکیپ آماده شهرداری جمع‌آوری و برچیده خواهد شد.

همایش‌های انتخاباتی در کاجستان بیرجند

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند گفت: رویکرد اصلی شهرداری حضور حداکثری و پرشور شهروندان در انتخابات است که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، فرصتی در بوستان کاجستان که فضای بسیار بزرگ و مساعدی برای حضور شهروندان است را فراهم کرده تا نمایندگان نامزدهای ریاست جمهوری در صورت تمایل اقدام به برپایی همایش‌های انتخاباتی در این مکان کنند.

وی با اشاره به اینکه باید در شرایط حساس امروز همه ظرفیت‌ها برای برگزاری پرشور انتخابات با مشارکت حداکثری مردم به کار گرفته شود اظهار داشت: ایجاد فضای انتخاباتی آرام و سالم، زمینه مشارکت حداکثری و شکوهمند مردم را فراهم خواهد کرد.

جان‌آور گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، شهرداری تمهیداتی اندیشیده تا نمایندگان نامزدها پس از اخذ مجوز از سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بتوانند به صورت رایگان از ظرفیت بوستان جنگلی بیرجند برای اعلام برنامه‌های خود استفاده کنند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی هم گفت: مجریان انتخابات باید دو محور رعایت قانون و اخلاق را در صدر امور خود قرار دهند.

ناصر خوش خبر افزود: مهمترین پیامد رعایت قانون و اخلاق این است که مردم در جریان انتخابات، هزینه‌ای نمی‌پردازند و بازنده میدان هم ناراضی نخواهد بود.

وی گفت: در همه انتخاباتی که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در کشور شکل گرفته، نامزدهای انتخاباتی، توده‌های مردم، عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی همه در کنار هم سلامت انتخابات را تضمین کرده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی مهمترین نتیجه انتخابات را جابه‌جایی قدرت برشمرد و افزود: این جابه‌جایی قدرت اگر به پشتوانه حضور و همراهی حداکثری مردم باشد، قطعا نتیجه بهتری به همراه دارد.

وی اظهار داشت: هر کسی در هر پست و سمت و جایگاهی باید به عنوان تریبون‌دار نظام برای حضور هرچه بیشتر مردم در عرصه انتخابات تلاش کند.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خرداد امسال برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با سراسر کشور در ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۳۱ شهر دارد که تعداد اعضای شوراها برای شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر پنج عضو اصلی، برای شهرهای ۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر هفت عضو اصلی و برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۹ عضو اصلی انتخاب می‌شوند.

بیرجند با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ۹ عضو اصلی شورای شهر و ۶ عضو علی‌البدل دارد.

با توجه به لزوم حفظ سلامتی مردم تعداد شعب اخذ رای در این استان ۱۵ درصد نسبت به دوره قبل افزایش پیدا کرده است و هزار و ۲۴ شعبه اخذ رای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در خراسان جنوبی دایر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06