تاثیر انتخاب zwnj;های غذایی بر خطر ابتلا به سرطان


تاثیر انتخاب zwnj;های غذایی بر خطر ابتلا به سرطان

سلامت نیوز: عوامل زیادی می توانند در ایجاد بیماری های مزمن از جمله انواع خاصی از سرطان نقش داشته باشند. ارتباط بین رژیم غذایی و خطر سرطان پیچیده است. با این حال، برخی از الگوی های غذایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز، محققان پیش بینی کرده اند که سرطان در پایان این قرن به دلیل اصلی مرگ در هر...

سلامت نیوز: عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد بیماری‌های مزمن از جمله انواع خاصی از سرطان نقش داشته باشند. ارتباط بین رژیم غذایی و خطر سرطان پیچیده است. با این حال، برخی از الگوی های غذایی با افزایش خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز، محققان پیش بینی کرده‌اند که سرطان در پایان این قرن به دلیل اصلی مرگ در هر کشور در جهان تبدیل خواهد شد و این امر پیشگیری از سرطان را در اولویت اصلی مراقبت‌های بهداشتی قرار می‌دهد.

اگرچه بسیاری از عوامل می‌توانند در خطر ابتلا به سرطان در یک فرد تأثیر بگذارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که دلایل محیطی، از جمله گزینه‌های رژیم غذایی نیز می‌تواند بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر بگذارد.

در اوایل دهه ۱۹۶۰، محققان کشف کردند که میزان سرطان در کشورها متفاوت است و مشخص کردند که الگوهای غذایی خاص با انواع خاصی از سرطان ارتباط دارد.

تحقیقات در مورد رژیم غذایی و خطر سرطان در حال انجام است و محققان هنوز فاکتورهای زیادی در مورد چگونگی و چرایی انتخاب مواد غذایی بر خطر ابتلا به سرطان در اختیار ندارند.

گوشت قرمز و فرآوری شده

دانشمندان می‌دانند که بین مصرف گوشت فرآوری شده و انواع خاصی از سرطان ارتباط قوی وجود دارد.

یک منبع معتبر در سال ۲۰۱۸ نشان داد که افزایش مصرف گوشت فرآوری شده تا حدود ۶۰ گرم در روز و گوشت قرمز تا ۱۵۰ گرم در روز، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را حدود ۲۰٪ افزایش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت فراوری شده و قرمز همچنین با افزایش خطر ابتلا به سایر سرطان‌ها از جمله سرطان معده و سرطان سینه ارتباط دارند.

غذاهای فوق العاده فرآوری شده

غذاهای فوق العاده فرآوری شده اغلب حاوی موادی هستند که در نتیجه فرآوری صنعتی حاصل می‌شوند، مانند روغنهای هیدروژنه، شربت ذرت با فروکتوز بالا، مواد تقویت کننده طعم، شیرین کننده‌های مصنوعی و غلیظ کننده‌ها.

به گفته کارشناسان بهداشت، رژیم‌های غذایی حاوی غذاهای فوق العاده فرآوری شده از جمله رژیم‌های غربی، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

یک مطالعه ۲۰۱۸ که شامل داده‌هایی در مورد تقریباً ۱۰۵۰۰۰ نفر بود، نشان داد که افزایش نسبت رژیم غذایی غذاهای فوق العاده فرآوری شده توسط ۱۰٪ با ۱۲٪ افزایش خطر ابتلا به سرطان کلی و ۱۱٪ افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه ارتباط دارد.

غذاهای فوق العاده فراوری شده غنی از چربی اشباع، شکر اضافه شده و نمک هستند اما دارای مواد مغذی محافظ مانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی اندک هستند. غذاهای فوق العاده فرآوری شده نیز حاوی ترکیبات سرطان زا هستند که در طی فرآوری ایجاد می‌شوند، مانند آمین‌های هتروسیکل و هیدروکربن‌های معطر چند حلقه‌ای.

علاوه بر سرطان، مصرف بیش از حد مواد غذایی فرآوری شده با بسیاری از بیماری‌های مزمن دیگر، از جمله دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی، و افزایش خطر مرگ و میر ناشی از همه دلایل ارتباط دارد.

رژیم‌های غذایی با نمک بالا

رژیم غذایی حاوی نمک اضافه شده ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، به ویژه سرطان معده را افزایش دهد.

دانشمندان اظهار داشتند که مصرف زیاد نمک ممکن است خطر ابتلا به عفونت ناشی از باکتری هلیکوباکتر پیلوری را افزایش دهد. عفونت‌های هلیکوباکترپیلوری به طور قابل توجهی خطر سرطان معده را افزایش می‌دهند.

رژیم‌های غذایی حاوی نمک اضافه شده با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان معده و منبع مایع و سرطان مری ارتباط دارند.

نوشیدنی‌های داغ

نوشیدن نوشیدنی‌های گرم و داغ ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. نوشیدنی‌های دارای دمای بالاتر از ۱۴۹ درجه فارنهایت (۶۵ درجه سانتیگراد) را به عنوان “احتمالاً” سرطان زا برای انسان طبقه بندی کرده است.

یک منبع معتبر از ۳۹ مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که نوشیدن نوشیدنی‌های گرم با افزایش قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان مری ارتباط دارد، به ویژه در جمعیت‌های آمریکای جنوبی و آسیا.

سایر عوامل خطر احتمالی رژیم غذایی

IARC چندین عامل غذایی دیگر را که ممکن است منجر به پیشرفت سرطان شوند شناسایی کرد. به عنوان مثال، پیروی از یک رژیم غذایی با بار گلیسمی بالا ممکن است خطر ابتلا به سرطان آندومتر را افزایش دهد.

رژیم‌های غذایی با بار گلیسمی بالا بر قند خون تأثیر منفی می‌گذارند و ممکن است منجر به افزایش انسولین مزمن و مقاومت به انسولین شوند. این ممکن است بر سطح هورمون‌ها تأثیر منفی بگذارد و منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان آندومتر شود.

رژیم‌های غذایی با بار گلیسمی بالا معمولاً غنی از قندهای اضافه شده و کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و برنج سفید هستند.

آفلاتوکسین ترکیبی است که توسط قارچی تولید می‌شود و در غذاهایی مانند آجیل، غلات و میوه‌های خشک رشد می‌کند و در شرایط گرم و مرطوب ذخیره می‌شود IARC آفلاتوکسین را سرطان زا می‌داند.

تماس طولانی مدت با آفلاتوکسین با افزایش خطر سرطان کیسه صفرا و سرطان کبد ارتباط دارد.

ترجمه از پایگاه خبری شفقنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل