تحفه‌ای به قیمت زندگی


تحفه‌ای به قیمت زندگی

امروز روز اهداکنندگان خون است؛ روزی که صاحبش افرادی هستند که درد امروز بشری را بیشتر از هرکس درک کرده و چشیده و بر آنچه دارند؛ بخشنده‌اند.

سالی چند بار به این مرکز مراجعه می‌کند که سردرش نوشته انتقال خون خراسان جنوبی؛ با اینکه ۶۰ سال سن دارد اما هنوز دست از آروزی دیرین جوانی‌اش نکشیده و به خون دادن ادامه می‌دهد آن هم سالی چند بار؛ می‌گوید از نوجوانی زمانی که مادرش را در یک تصادف به علت خون ریزی زیاد از دست می‌دهد تصمیم می‌گیرد خونش را به هر کمس که محتاج است هدیه دهد و این را دینی به گردن خود و مادرش می‌داند.

به گزارش ایسنا، حال چندین سال از آن روزها و غم بی مادری‌اش نمی‌گذرد اما او که دوست ندارد اسمش برده شود، هنوز به فکر خون دادن است. روی تخت اهدا که ذدراز می‌.شد زیر لب زمزمه کنان چیزی می‌گوید از او کمه می‌پرسم می‌گوید برای مادرن فاتحه و صلوات می‌فرستم.

قدردانی از آنچه خداوند در وجود انسان به ودیعه گذاشته

می‌گفت: تا زمانی که زنده باشم و قدم‌هایم بتواند من را به اینجا بکشاند خونم را اهدا می‌کنم و زمانی که دیگر به خواست خداوند زمین‌گیر مرگ شدم؛ مطمئنم این حون‌ها من را در مقابل خداوند ضمانت خواهد کرد.

او از مردم خواست چیزی که خداوند در بندشان به امانت گذاشته را از مردم نیازمند دریغ نکنند؛ نیازمندانی که ممکن است خروارها پول اندوخته باشند، اما به یک قطره خون برای نفس کشیدن محتاج باشند؛ به عقیده او همه چیز پول نیست و این هم بخشی از رفع نیاز جامعه است.

چون او در خراسان جنوبی زیادند و اکنون بیش از 60 درصد اهداکنندگان خراسان جنوبی اهداکننده مستمر هستند؛ افرادی که حداقل در سال دو نوبت برای اهدای خون مراجعه می‌کنند.

روز ۲۴ خرداد هر سال (۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) انتخاب شده‌است. در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود؛ افرادی که درد بزرگ جامعه بشری را شناخته و به سهم خود سعی در بهبود آن دارند.

اما پس از شیوع کرونا مراکز انتقال خون نیز رنگ دیگری گرفت و علاوه بر اهدای خون افرادی برای اهدای پلاسما برای جان بخشیدن به کرونایی‌ها نیز مراجعه می‌کردند؛ افرادی که با پیراهن مشکی عزای خویشاوندان خود که ناشی از کرونا جان باخته بودند برای اهدای پلاسما مراجعه می‌کردند تا دیگر فردی از این بیماری جان نسپارد.

آیا اهدای خون برای بدن ضرر دارد؟

ابراهیم میری مقدم، مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد شرایط اهدای خون، اظهار کرد: روشن است وقتی سخن از سلامت خون به میان می‌آید، می خواهیم اطمینان یابیم ما با تزریق خون به بیمار به او صدمه‌ای نمی‌زنیم و در عین حال سلامت اهدا کننده خون را نیز به خطر نمی‌اندازیم از این رو تمامی مراکز اهدای خون برای اهدای خون شرایطی را در نظر می‌گیرند. بعضی از این شرایط بخاطر حفظ سلامت فرد اهدا کننده خون و برخی دیگر به منظور حفظ سلامت گیرنده خون در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: پزشک اهدا کنندگان پیش از اهدای خون، داوطلبین را بررسی می‌کند؛ این بررسی شامل مصاحبه پزشکی در باره سوابق پزشکی و رفتارهای فردی و انجام یک معاینه مختصر است؛ در صورتی که فرد تمامی شرایط لازم برای اهدای خون را داشته باشد می‌تواند خون اهدا کند.

وی با اشاره به برخی شرایط عمومی اهدای خون، ادامه داد: داشتن سن بین ۱۸ تا ۶۵ سال، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، تعداد نبض بین ۵۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه، فشار خون بین ۹۰ تا ۱۸۰ میلی متر جیوه، حداقل هموگلوبین خون ۱۲.۵ گرم در دسی لیتر، حداقل فاصله بین دو اهدا ۸ هفته کامل از شرایط اهدای خون است.

میری مقدم بیان کرد: بیشترین تعداد اهدای خون برای آقایان چهار بار در سال و بانوان سه بار در سال است؛ درجه حرارت بدن نباید بیشتر از ۳۷.۵ درجه سانتی گراد باشد.

وی با بیان اینکه افراد نباید ناشتا باشند و دچار ضعف یا خستگی مفرط نباشند، افزود: از زمان شیوع کرونا گرفتن پلاسما نیز به وظایف سازمان انتقال خون افزوده شده است، تصریح کرد: پلاسما بخشی از خون بوده و نقش محوری در حفظ ایمنی بدن دارد و در زمان حمله عوامل عفونی بیماری‌زا مثل ویروس کرونا به بدن، سیستم دفاعی بدن پادتن (انتی بادی) ترشح می‌کند.

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی خاطرنشان کر: ۲۸ روز پس از بهبود فرد از بیماری، می‌توان این پلاسمای حاوی آنتی بادی را استخراج کرده و در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ استفاده کرد.

میری مقدم ادامه داد: با رعایت فواصل اهدا، این امر هیچ عوارضی برای اهداکننده ندارد و در واقع در اهدای پلاسما، اهداکننده از لحاظ خونی دچار کم خونی نمی‌شود و در فواصل منظمی می‌تواند پلاسما اهدا کند.

تزریق واکسن کرونا و اهدای خون

وی بیان کرد: تمام مراحل اهدای پلاسما توسط ست‌های یکبار مصرف آفرزیس انجام شده و تمام مواد مصرفی آن صرفا برای هر اهدا کننده به صورت اختصاصی استفاده می‌شود؛ بنابراین شرایط اهدا کاملا ایمن و استریل است.

میری مقدم اظهار کرد: تزریق واکسن کووید ۱۹ هم بسته به نوع آن می تواند با دوره معافیت از اهدای خون همراه باشد. افرادی که تحت واکسیناسیون کووید ۱۹ از نوع آسترازنکا و یا اسپوتنیک قرار گرفته‌اند، می‌توانند ۲۸ روز پس از دریافت واکسن جهت اهدای خون مراجعه کنند و این در حالی است که تزریق سایر انواع واکسن کووید ۱۹ از جمله بهارات، سینوواک، سینوفارم، فایزر، مدرنا و برکت منعی برای اهدای خون ندارد و داوطلبین اهدای خون می توانند پس از بهبودی واکنش های اولیه به واکسن از جمله تب، درد عضلانی ضعف و بیحالی، جهت اهدای خون به مراکز اهدای خون سازمان انتقال خون ایران مراجعه کنند.

وی افزود: در صورت اهدای خون در دوره نهفتگی (کمون) بیماری‌ها و بروز بعدی علائم بیماری‌ها از جمله علائم بیماری کووید۱۹(علیرغم عدم علائم در هنگام اهدای خون)، اهداکننده باید از طریق شماره تلفنی که در زمان اهدای خون در اختیار وی قرار گرفته است، موضوع را اعلام کند که به این امر اطلاع رسانی تلفنی یا کال بک(CALL BACK) گفته می‌شود.

وی ادامه داد: مطابق پذیرفته‌های علمی در همه جای دنیا انجام هرگونه عمل تهاجمی پزشکی و یا غیرپزشکی باعث عدم پذیرش موقت داوطلب برای اهدای خون می‌شود و انجام عمل حجامت هم که در واقع نوعی فرآیند تهاجمی محسوب می‌شود باعث معافیت یک ساله داوطلب از اهدای خون می‌شود.

میری مقدم اظهار کرد: مبنا بر این اساس استوار است که حتی انجام چنین عملی در یک مرکز بهداشتی درمانی باز هم ممکن است سبب ورود و انتقال عوامل بیماری زای خطرناک قابل انتقال از راه خون به بدن شخص شود.

وی بیان کرد: در گذشته برای همه اهداکنندگان کارت اهدای خون صادر و ارسال می‌شد، اما در حال حاضر تنها به افرادی که تقاضا کنند، کارت در مراجعه حضوری با همراه داشتن کارت شناسایی معتبر تحویل می‌شود.

تحفه‌ای به قیمت زندگی

مراقبت‌های پس از اهدا

میری مقدم تصریح کرد: پس از اتمام خونگیری بازوی خود را چند دقیقه بالا نگه داشته و بر روی محل خونگیری فشار دهید؛ چند دقیقه در حالت درازکش و سپس نشسته استراحت کنید، بدن شما به این زمان نیاز دارد تا خود را با حجم خون اهدایی تطبیق دهد؛ برای بلند شدن از روی تخت خونگیری از فشار بر بازویی که از آن خونگیری شده پرهیز کنید؛ بلافاصله پس از انتقال به سالن پذیرایی آب میوه و مواد خوراکی سبک مصرف کنید؛ با مسئول ترخیص جهت اندازه گیری مجدد تعداد نبض و میزان فشارخون همکاری کنید و چسب محل ورود سوزن را تا ۴ ساعت برندارید.

وی ادامه داد: برای حمل کیف و وسایل خود، از بازویی که خونگیری انجام شده استفاده نکنید، حداقل تا یک ساعت پس از اتمام فرآیند خونگیری از مصرف دخانیات خودداری کنید و تا ۲۴ ساعت پس از اهدای خون ورزش و فعالیتهای بدنی سنگین انجام ندهید (پیاده روی مانعی ندارد).

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بیشتر مردم با گروه‌های خونی رایج ABO آشنا هستند، اما گویچه‌های سرخ انسان به گروه‌های فرعی تر بسیار بیشتری قابل تقسیم هستند که شیوع برخی از آن‌ها بسیار اندک و اهمیت آن ها بسیار بالاست.

میری مقدم اطهار کرد: اگر گروه خونی فردی در بین یک جمعیت ۱۰۰۰ نفری مشابه داشته باشد، این فرد دارای گروه خونی نادر است و اگر گروه خونی فردی در بین ۱۰ هزار نفر، ۱۰۰ هزار نفر یا یک میلیون نفر دارای مشابه باشد، آن فرد دارای گروه خونی بسیار بسیار نادر است. گروه خونی بمبئی یکی از معروف ترین آن‌هاست.

وی افزود: برای اطمینان از سلامت خون اهدا شده هر واحد خون اهدایی علاوه بر تعیین گروه خون و ارهاش، از نظر عفونت‌های هپاتیت B ،هپاتیت C ، ویروس ایدز و سیفلیس آزمایش می‌شود، در برخی مناطق آزمایش بررسی از لحاظ ویروس HTLV نیز انجام می‌شود.

رشد اهدای خون در خراسان جنوبی

مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی تصریح کرد: فشار خون بیشینه (سیستولیک) قابل قبول برای اهدای خون حداقل ۹۰ و حداکثر ۱۸۰میلی متر جیوه و فشار خون کمینه (دیاستولیک) حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰میلی متر جیوه است.

میری مقدم آماری هم از میزان اهدای خون ارائه داد و گفت: از ابتدای سال تا ۲۳ خردادماه اهدای خون نسبت به سال گذشته ۳.۷ درصد رشد داشته و در کل ۵۵۰۲ نفر مراجعه کرده‌اند که ۴۳۸۰ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

وی بیان کرد: از این تعداد، ۴۰۸۳ نفر مرد و ۲۹۷ نفر زن بوده و ۲۷۰۹ نفر اهداکننده مستمر بوده‌اند؛ همچنین در این مدت ۶۲ واحد پلاسما و ۸۷ واحد پلاکت اهدا شده است.

امروز، روز افرادی است که بیشتر از دیگران درد انسانیت دارند و برای آنچه بخداوند در بندشان قرار داده به گونه‌ای زیبا شکرگزاری می‌کنند؛ این انسان‌ها درهای نایاب این دنیایند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در