ایفای نقش روشنگری نخبگان در جامعه ضروری است


ایفای نقش روشنگری نخبگان در جامعه ضروری است

اهواز - ایرنا - استادمدیریت منابع انسانی دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: نخبگانی که درجریان دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی قرارمی گیرند باید با آگاهی از نقش روشنگری خود درجامعه، ضمن طرح و شفاف سازی دیدگاه‌های کاندیداها اطلاعات ودرک صحیح تری از مناسبات درونی و بیرونی حکومت در اختیارجامعه قراردهند.

یداله مهرعلیزاده عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نخبگان باید با حضور در عرصه انتخابات و طرح دیدگاههای خود در مقابل شعارهای غیرواقعی بعضی از کاندیداها به تشریح ابعاد حکمرانی و قدرت رئیس جمهوری در ایران بپردازند؛ نکته مهم که باید در این زمینه بیان شود آن است که اداره کشور ایران توسط سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه با نظارت مقام رهبری صورت می گیرد لذا همه نهادهای جامعه در قوه مجریه خلاصه نشده و سایر نهادها نیز در روند اداره یک کشور به اندازه خود سهیم می‌باشند.

وی افزود: در میان بسیاری از اندیشمندان این اتفاق نظر وجود دارد که وجود دولت خوب، شرط لازم برای حکمرانی خوب است و حکومت‌ها با احترام نهادن به این اصول و اجرایی نمودن آنها، می‌توانند گام‌های مؤثری در روند توسعه پایدار بردارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت حضور حداکثری در انتخابات بیان کرد: حضور حداکثری قاعدتا برای نشان دادن رای وگرایشات مردم اهمیت دارد و از طرفی انتخاب مطلوب در مشارکت محدود بی نتیجه است. این وضعیت در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره اخیر باعث شد که کشور از حضور افراد مستعد در قوه مقننه محروم گردد.

وی افزود: هر اندازه حاکمیت به مطالبات عمومی مردم توجه داشته باشد به طور طبیعی مشارکت نیز افزایش خواهد یافت زیرا تجربه تاریخی و مدنی نشان داده که ثبات هر نظامی، بسته به میزان مقبولیت عمومی و مشارکت حداکثری همسو در عرصه های مختلف آن است ؛ این اصلی است که نسبت به جوامع مختلف جاری و ساری است بدین معنا که هیچ اجتماع بشری نمی تواند خود را از این قاعده مستثنی کند، زیرا مشارکت عمومی و عدم آن در قوام نظام های حاکم بر جوامع بشری و زوال آنها، امری بدیهی و غیرقابل انکار است.

مهرعلیزاده ادامه داد: اگرچه ممکن است همه سلیقه های سیاسی در میان نامزدها نماینده نداشته باشند با این وجود قهر با انتخابات دستاورد خوبی برای کشور نخواهد داشت و در همین شرایط و با همین کاندیداها ضرورت دارد مردم در انتخابات حضور بهم رسانند. زیرا در حال حاضر درنگاه همین تعداد کاندیدا می توان حضور سه دیدگاه مدیریتی را ملاحظه کرد. دیدگاه خاص اصول گرایان ، دیدگاه اصلاح طلبان و دیدگاه مستقل هدایت می شود و این سه دیدگاه در زمینه مولفه های حکمرانی رویکردهای متفاوتی دارند.

وی افزود: بدون شک حضور حداکثری هر کشوری در انتخابات نشان دهنده دو مساله است یکی حساسیت مردم نسبت به سرنوشت خود و دیگری میزان مردمی بودن حاکمیت و آگاهی مردم از واقعی بودن صندوق رای در سرنوشت آنان ، لذا اگر مردم احساس کنند که چنین انتخاباتی جنبه فرمایشی دارد از حضور سرباز می زنند، چرا که تصور می‌کنند چنین صندوقی تاثیری در آینده زندگی آنها ندارد.همچنین اگر مردم به صندوق رای اعتماد نداشته باشند به طور طبیعی در انتخابات هم شرکت نکرده و یا محدود شرکت خواهند کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: برخی از اصول حکمرانی خوب شامل مشارکت مردم، حاکمیت قانون ،شفافیت،پاسخگویی، شکل گیری وفاق عمومی ،حقوق مساوی و ازهمه مهم تر مسوولیت پذیری است ، این اصول حکمرانی خوب به‌صورت زنجیرای متصل به هم بوده و اجرایی شدن هرکدام از آنها، مستلزم اجرای سایر اصول می‌باشد. برای مثال نمی‌توان انتظار داشت که مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی بدون وجود شفافیت و حاکمیت قانون جنبه اجرایی چندانی در جامعه داشته باشد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا