نگاهی به زندگینامه کاندیداهای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در قم


نگاهی به زندگینامه کاندیداهای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در قم

آیت الله سید محمد سعیدی و حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیکوی دو کاندیدای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان قم هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی و حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیکوی دو کاندیدای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه استان قم هستند.

در زیر زندگینامه این دو کاندیدای مجلس خبرگان رهبری را مرور می کنیم:

نگاهی به زندگینامه آیت الله سعیدی

آیت الله سید محمد سعیدی در سال ۱۳۳۰ در شهرمقدس قم در خانواده ای از دودمان عالمان دینی متولد شد. والد ایشان شهید آیت الله سعیدی خود متولد مشهد مقدس بود و تحصیلات ابتدائی خویش را نیز در آنجا شروع و پس از ازدواج و رحلت مرحوم پدرش به شهر مقدس قم هجرت کرده بودند تا از محضر اساتیدی چون آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی(قدس سره) استفاده بنمایند. این مجتهد بزرگوار پس از مبارزات فراوان در ۲۰ خرداد ۱۳۴۹ در زندان های ستم شاهی بر اثر شکنجه های وحشیانه به لقاء الله نائل گردید.

نگاهی به زندگینامه کاندیداهای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در قم

اجداد آیت الله سعیدی تا آنجا که ثبت شده است همه از روحانیون سر شناس زمان خویش بودند . کما اینکه جد اعلای ایشان سید سعید از علمای بنام گلپایگان بودند. والده استاد، حاجیه خانم طباطبایی شیرازی، از نوادگان مرحوم میرزای شیرازی بزرگ (که نهضت تنباکو را علیه استعمارگران رهبری نمود)هستند.

این بانوی صبور و فداکار همواره در دوران تحصیل و فعالیت های سیاسی و تبلیغی و مبارزاتی همسر گرامی خویش (شهید آیت الله سعیدی )یار و مدد کار ایشان بوده و علاوه بر این فعالیت ها ، به تعلیم قرآن اشتغال داشته و هم اکنون نیز این جلسات بخصوص در ماه مبارک رمضان دائر می باشد.

چگونگی ورود به حوزه علمیه

آیت الله سعیدی تحصیلات ابتدائی و نخستین سال دبیرستان را در شهر مقدس قم به انجام رساند سپس به همراه پدر به تهران هجرت کرد و به ادامه تحصیل در دبیرستان پرداخت.

وی در این دوران در بعضی امور مبارزاتی پدر را یاری می نمود. با شهادت پدر بزرگوار ش سال آخر دبیرستان را نیز به طور متفرقه گذراند که در یک حادثه غیر مترقبه مسئولین دبیرستان به وی اعلام داشتند که جهت اخذ مدرک دیپلم به مدارک سال های گذشته نیاز است که مفقود گردیده است.

در همین حادثه بود که ایشان تصمیم گرفت که به وصیت پدر شهیدش آیت الله سعیدی مبنی بر ورود به حوزه علمیه جامه عمل بپوشاند. بنابراین ابتدا راهی شهر مقدس قم شده و مدتی را در مدرسه دارالشفاء بوده سپس برای تکمیل ادبیات عرب رهسپار مشهد مقدس میشود وی در این شهر از محضر اساتیدی همچون استاد حجت هاشمی و استاد خزاعی (مد ظلها ) بهره میبرد.

کتاب "معالم" را در محضر آیت الله واعظ طبسی (تولیت آستان قدس رضوی )و"لمعه"را در محضر آیت الله محامی (رحمت الله علیه)فرا گرفت.

بخشی از "مکاسب"را در محضر آیت الله میرزا علی فلسفی (قدس سره) آموخت و آنگاه به اتفاق خانواده به شهر مقدس قم عزیمت کرد. ادامه" مکاسب" را در محضر آیت الله ستوده(رحمت الله علیه)و "رسائل" را در خدمت آیت الله حاج آقا رسول تهرانی و آیت الله اعتمادی فرا گرفت.

"کفایه"را در خدمت حضرات آیات فاضل لنکرانی(رحمت الله علیه) ،مظاهری و محقق تلمذ نمود. بحث تفسیر را در محضر آیت الله مشکینی (رحمت الله علیه )و فلسفه را خدمت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری و آیت الله حسن زاده آملی آموخت. خارج فقه و اصول را در خدمت حضرات آیات تبریزی (رحمت الله علیه ) ،منتظری ،وحید خراسانی و میرزا هاشم آملی فرا گرفت. در فن تبلیغ از تجربیات استاد مسلم سخن مرحوم حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی فلسفی (رحمت الله علیه )و حضرت حجت الاسلام والمسلمین قرائتی (دامت برکاته) بهره فروان برد. ایشان همزمان به تدریس نیز اشتغال داشت و سالها به تدریس ادبیات و منطق و سپس "معالم"، "لمعه"،"مکاسب"،"رسائل " و" کفایه"ونیز مدتی شرح و تفسیر "صحیفه ی سجادیه" پرداخت.

فعالیت های سیاسی

فعالیت های سیاسی وی از زمان پدر بزرگوارش آیت الله سعیدی آغاز گشته بود و پس از شهادت پدر نیز در چاپ و انتشار آثار حضرت امام خمینی با دائی خویش حجت الاسلام و المسلمین حاج سید مهدی طباطبایی همکاری داشت.

حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی پس از شهادت آیت الله سعیدی به منظور ادامه راه مبارزات از مشهد مقدس به تهران هجرت نمود ودر مسجد موسی بن جعفر که پایگاه مبارزاتی مرحوم شهید بود مستقر گشت ایشان به دلیل فعالیت های مبارزاتی سرسختانه علیه ر‍‍ژیم بارها به زندان افتاد و شکنجه های فراوانی را به علت رازداری و سابقه مجاهدت خویش تحمل نمود به همین خاطر افرادی که با ایشان همکاری می کردند هیچ گاه از این جهت دستگیر نشدند.

ولی گستره فعالیت های آیت الله سعیدی باعث باعث دستگیری های متعدد ایشان (که آخرین آن چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بود)گردید. در کوران انقلاب ایشان برای بیان اهداف نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی و روحانیت به بوشهر اعزام شدولی در آستانه شهر بوشهر دستگیر و به بازداشتگاه برازجان و شیراز منتقل شد. با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ،ایشان در امر تشکیل کمیته انقلاب در منزل آیت الله سعیدی با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین طباطبایی شرکت جست وسپس مدتی در جهاد سازندگی کاشان با حکم دفتر امام خمینی خدمت نمود. با شروع جنگ تحمیلی حجت‌ الاسلام و المسلمین سعیدی در کنار رزمندگان اسلام به انجام وظیفه پرداخت.

مسئولیت ها

پس از جنگ تحمیلی در سال ۱۳۷۰ با حکم مقام معظم رهبری همراه عده ای از دوستان به تاسیس مرکز خدمات حوزه علمیه به انگیزه خدمت به روحانیون به مرکزیت قم همت گماشت که تا کنون نیز عضو هیئت مدیره مرکز مذکور می باشد.

همچنین وی به مدت ۷ سال با حکم مقام معظم رهبری عضو هیئت مدیره تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بوده اند و نیز از سال ۱۳۷۹ تا کنون عضو هیئت امنای مسجد مقدس جمکران نیز می باشند.

وی در حال حاضر نماینده ولی فقیه در استان قم و امام جمعه شهر مقدس قم است.

حوزه های تالیفات، تحقیقات و مقالات

آیت الله سعیدی در زمینه های مختلف به تحقیق پرداخته اند که حاصل برخی از آنها به صورت های مختلف در دسترس است؛ عمده آنها عبارتند از:

۱. مجموعه مباحث فقه و اصول که ایشان در طی سال های تحصیل از اساتید خود بهره برده اند.
۲. مجموعه مباحث خارج فقه ایشان که بر اساس "عروه الوثقی "و"تحریر الوسیله" در جمع فضلاء مطرح شده است.
۳. مجموعه مباحث خارج اصول که بر اساس "کفایه" در جمع طلاب و فضلاء مطرح گردیده است.
۴. مجموعه یادداشت هایی پیرامون سیره معصومین .
۵. یک دوره از یادداشت های مربوط به اصول عقاید که در ضمن کلاس های عقاید تدریس شده.
۶. یادداشت هایی پیرامون تفسیر قرآن که تنظیم شده اند.
۷. سلسله دروس پیرامون تفسیر ادعیه :صحیفه سجادیه" که بعضا تبدیل به نوار گشته و در دفتر تبلیغات در اختیار مراجعین قرار میگیردو قسمتی از آنها نیز توسط صدای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.
۸. زندگی نامه والد ایشان به قلم آیت الله سعیدی که چاپ شده است.
۹. سلسله درسهایی که پیرامون حقوق و وظائف زن و شوهر ،تنظیم و برخی از آنها نیز از رسانه ملی پخش گردیده.
۱۰. سلسله مقالاتی پیرامون تاریخ انبیاء که در مجله مقاله ای پیام انقلاب چاپ شده است.
۱۱. مقاله ای پیرامون نقش جوان در نهضت عاشورا که در اثری منتشر شده توسط مرکز نشر آثار امام خمینی ،چاپ گردیده
۱۲. سلسله مباحثی تحت عنوان حدیث هدایا
۱۳. مباحثی با عنوان " پیام شهیدان کربلا".
۱۴. مباحثی پیرامون استعداد ها و توانایی های انسان و کیفیت بالنده نمودن آنها.
۱۵. مجموعه یادداشتهایی پیرامون خُلقیات انسان بر اساس حروف الفبا.

نگاهی به زندگینامه کاندیداهای انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری در قم

نگاهی به زندگینامه حجت الاسلام والمسلمین نیکوی

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نیکوی در آذرماه سال 1340 در شهر کرمانشاه متولد شد.

تحصیلات خود را تا اخذ دیپلم ریاضی فیزیک در دبیرستان امام خمینی (ره) کرمانشاه به اتمام رساند.

سپس با هدایت الهی و اشتیاق فراوان به تحصیل علوم دینی و کسب معارف اسلامی رهسپار حوزه علمیه قم شد .

دروس مقدمات حوزه را در مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام گذراند.

بعد از اتمام سطوح عالی حوزه بدست بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) معمّم و ملبّس به لباس روحانیت گردید.

دروس خارج فقه و اصول را در محضر حضرات آیات عظام شیخ حسین وحید خراسانی دامت برکاته و مرحوم میرزا جواد تبریزی (ره) و شیخ محمد تقی بهجت (ره) گذراند.

همچنین به مدت 10 سال یک دوره کامل خارج فقه و اصول را در محضر مرحوم آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی (ره) گذراند و سرانجام در سال 1377 شمسی از شورای نگهبان موفق به اخذ درجه اجتهاد گردید.

دوران دفاع مقدس

با شروع جنگ تحمیلی راه جهاد را وظیفه خود دانست و با حضور در جبهه های جنوب و غرب کشور بعنوان طلبه رزمی تبلیغی در مناطق جنگی حضور بهم رسانید.

مناطق عملیاتی فتح المبین ، لشکر 81 زرهی کرمانشاه (نیروی زمینی ارتش) ، همرزمی با شهید محمود کاوه سال 1363 در تیپ 155 ویژه شهداء در ارتفاعات سردشت و منطقه حاج عمران بخشی از حضور ایشان در دوران دفاع مقدس میباشد.

فعالیت های علمی و پژوهشی

وی بیش از بیست سال در مؤسسه تحقیقاتی آموزشی بقیه الله الاعظم (عج) قم در زمینه علم رجال و فقه تحقیقات و پژوهش هایی داشتند که ثمره آن تدوین آثار ذیل می باشد:

تحقیقات استدلالی در کلیات علم رجال

تحقیق در وثاقت هزاران راوی حدیث و تعیین طبقات آنان که حدود سی جلد به زبان عربی گردآوری شده و هم اکنون 3 جلد آن مکتوب شده است.

فیش برداری و طبقه بندی بیش از 50 عنوان کتاب فقهی که بعد از عصر غیبت در زمینه خمس نوشته شده است ( در ذیل روایات خمس که تمهیدی است بر تفسیر کتاب وسائل الشیعه )

کتاب نقد و بررسی نو آوری های فقهی معاصر (بنا بر موازین فقهی و اجتهادی)

که جلد اول آن به ربای تولیدی می پردازد و در سال 1385 به چاپ رسید.

حضور در نجف اشرف

وی در سال 1397به مدت سه سال تحصیلی در شهر نجف اشرف رحل اقامت افکنده و به تدریس سطوح عالی فقه و اصول و تحصیل علم از مراجع و علمای آن دیار، توفیق حضور دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انتخابات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید