نظرسنجی های مهندسی شده برای تمام کردن کار به نفع اصولگرایان؟!


نظرسنجی های مهندسی شده برای تمام کردن کار به نفع اصولگرایان؟!

انجام نظرسنجی های انتخاباتی در جهان پیش از برگزاری هر رقباتی مرسوم اما پر از اما و اگر است، نمونه بارز آن هم انتخابات آمریکا در دو دوره اخیر بود که چه در سال 2016 حکایت از پیروزی کلینتون داشت که درست برعکس شد و چه در سال 2020 که این میزان رای آوردن ترامپ را پیش بینی نمی کرد. در این بین اگرچه قصد ایجاد مشابهت میان انتخابات ایران و آمریکا را...

نواندیش- رضا امیری: انجام نظرسنجی های انتخاباتی در جهان پیش از برگزاری هر رقباتی مرسوم اما پر از اما و اگر است، نمونه بارز آن هم انتخابات آمریکا در دو دوره اخیر بود که چه در سال 2016 حکایت از پیروزی کلینتون داشت که درست برعکس شد و چه در سال 2020 که این میزان رای آوردن ترامپ را پیش بینی نمی کرد. در این بین اگرچه قصد ایجاد مشابهت میان انتخابات ایران و آمریکا را نداریم، اما نظرسنجی های انتخاباتی منتشر شده طی روزهای اخیر نیز پر از شک و شبهه است و باید با دیده تردید بسیار به آن ها نگریست.

بر این اساس نباید به هیچ روی فریب نظرسنجی های به نوعی مهندسی شده روزهای اخیر رو خورد، حتی در اکثر این نظرسنجی ها علیرغم مشارکت حدود 40 درصد کشیده شدن رقابت به مرحله دوم تا حد زیادی محتمل به نظر می رسد به همین خاطر نمی توان خیلی به پیروزی یک کاندید خاص مطمئن بود.

این نگرانی و آگاهی البته به نظر می رسد در میان برخی از تئوریسین های این جریان از جمله حسین شریعتمداری جدی است چرا که وی همین امروز عدم انصراف 4 کاندید پوششی به نفع کاندید اصلی اصولگرایان را به نوعی گناهی نابخشودنی خواند! دیگر چهره های رسانه ای اصولگرا نیز نگرانی های مشابهی دارند و هنوز با وجود تمام تلاش هایشان از نتیجه انتخابات خیلی هم مطمئن به نظر نمی رسند چرا که به خوبی تجربه انتخابات های گذشته را به یاد می آورند.

به قول مطلب روز گذشته روزنامه "کریستین ساینس مانیتور" انتخابات پیشین درسی برای دولت پنهانی و در سایه ایران بود. آنان درک کردند که در انتخابات کاملا رقابتی توان پیروز شدن را نخواهند داشت. بنابراین، اگر بخواهند اوضاع را به نفع خود تغییر دهند مجبور هستند فضای سیاسی را تا حد زیادی ببندند و عرصه را بر فعالان سیاسی تنگ کنند تا بتوانند نام شخص مدنظر خود را از صندوق های رای بیرون آورند. برای دولت در سایه انتخابات از نوع سوریه و روسیه پذیرفتنی و محبوب است.

با این شرایط باید به کسانی که نتیجه را قطعی دانسته و با استناد به نتیجه نظرسنجی ها هم انگیزه ای برای حضور ندارند گفت اگر دلیل شان برای عدم مشارکت این موضوع است چندان به این نتایج استناد نکنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان