اعتراض به احداث بند خاکی غیرمجاز بر روی رودخانه دز توسط نیشکر دهخدا


اعتراض به احداث بند خاکی غیرمجاز بر روی رودخانه دز توسط نیشکر دهخدا

اهواز - ایرنا - مدیر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل سازمان آب و برق خوزستان گفت: احداث بند خاکی بر روی رودخانه دز توسط شرکت نیشکر دهخدا بدون داشتن مجوز صورت گرفته است.

سید ابراهیم حسینی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به کاهش دبی رودخانه دز، پمپ‌های مزارع نیشکر دهخدا امکان آبگیری نداشته اما این شرکت برای حل مشکل خود راحت‌ترین کار را انجام داده و به جای تغییر محل پمپاژ اقدام به ساختن بند خاکی بر روی رودخانه دز کرده است.

وی افزود: این بند خاکی در بالادست بندقیر (محل تلاقی رودخانه‌های دز و کارون) در انتهای حوزه نیشکر دهخدا انجام شده که با اعتراض کشاورزان منطقه روبه رو شده و کشاورزان آن را تخریب کردند.

حسینی، هدف از ساختن این بند خاکی را افزایش تراز رودخانه دز و امکان آبگیری از این رودخانه برای آبیاری مزارع نیشکر بیان کرد و گفت: این اقدام افزایش فرسایش و رسوب‌گذاری در رودخانه را موجب می‌شود و سبب مشکلاتی برای آبگیری در پایین دست خواهد شد.

وی افزود: شرکت نیشکر چند روز پیش به صورت شفاهی ساختن بند خاکی بر روی رودخانه دز را مطرح کرده بود اما قرار بود طرح خود را به سازمان آب و برق خوزستان ارایه کند تا مورد بررسی قرار گیرد، اما تاکنون این طرح را ارایه نداده و به صورت خودسرانه اقدام به ساخت بندخاکی کرده است.

حسینی اضافه کرد: شرکت نیشکر این اقدام را پیش از این نیز در سال ۹۷ که سطح آب رودخانه دز پایین آمده بود انجام داده بود.

بند خاکی در کار نیست

مدیر روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، ساخت بند خاکی بر روی رودخانه دز را تکذیب کرد و گفت: هیچگونه درگیری بین کشاورزان شهرستان باوی و نیشکر دهخدا رخ نداده است.

ولید آلبوناصر افزود: شرکت نیشکر دهخدا دیروز تعدادی از کشاورزان را برای بازدید از مزارع این شرکت دعوت کرده بود که در این بازدید شروع به یزله کردند و ویدیوی منتشر شده مربوط به این یزله خوانی است.

وی با بیان اینکه شرکت نیشکر دهخدا در حال لایروبی رودخانه است، ادامه داد: رودخانه دز در این مقطع خشک شده و هم شرکت نیشکر و هم کشاورزان امکان برداشت آب را ندارند و هیچ بند خاکی در کار نیست.

بر اساس این گزارش، امروز ویدیویی از کشاورزان معترض روستای مراونه در دهستان عنافچه شهرستان باوی منتشر شد که نشان می‌داد افرادی از سوی نیشکر دهخدا در حال انجام عملیات خاکریزی در رودخانه برای ساختن بند است.

واحد کشت و صنعت نیشکر دهخدا یکی از واحدهای هفتگانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی است که در ۲۵ کیلومتری شمال شهر اهواز قرار دارد. سطح زمین‌های نیشکر دهخدا بیش از ۱۰ هزار هکتار است.

در پی وقوع خشکسالی در خوزستان، ممنوعیت کشت شلتوک در این استان اعلام شده و در همه حوضه‌های آبی نیز محدودیت کشت وجود دارد. کمبود آب در یک ماه اخیر با اعتراض شدید کشاورزان روبه‌رو شده است. این در حالیست که به مزارع نیشکر به عنوان کشت چند ساله سهمیه آب تابستانه اختصاص یافته است.

ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفته است: متوسط بارش در حوضه‌های آبریز خوزستان ۳۵ درصد نسبت به شرایط نرمال کاهش داشته است و آورد رودخانه‌ها به مخازن سدها نیز تا خرداد جاری ۴۴ درصد نسبت به شرایط نرمال کمتر شده است.

به گفته وی، آورد رودخانه دز ۵۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال‌های نرمال کاهش دارد و سد دز با ذخیره مفید ۷۸۵ میلیون مترمکعب، ۵۸ درصد کمتر از نرمال است، بنابراین در حوضه رودخانه دز به دلیل کاهش شدید آورد و مصرف بالا، عملا آبی برای کشت فصل تابستان باقی نمی‌ماند، البته آب مورد نیاز کشت زمستانه چغندرقند که متاسفانه بدلیل محدودیت‌ حمل و نقلی با تاخیر برداشت شد و کشت بهاره ذرت که از قبل انجام شده بود، تامین می‌شود اما کشت جدیدی در این حوضه نباید صورت بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس