‌رئیسی: باید امید از دست رفته را به مردم بازگردانیم


‌رئیسی: باید امید از دست رفته را به مردم بازگردانیم

سیدابراهیم ‌رئیسی گفت: اعتماد مردم به دولت آسیب دیده است و باید این اعتماد آسیب‌دیده را رفع کنیم و امید از دست رفته را به مردم بازگردانیم.

سیدابراهیم ‌رئیسی امروز (۲۴ خردادماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خوزستان اظهار کرد: توفیق داشتم چند روز گذشته به دعوت مردم و جوانان عزیز خوزستانی در اهواز حاضر شوم و با جمعی از مردم خوزستان و اهواز دیدار داشتم هرچند که این دیدار کوتاه بود. البته این دیدار پس از اخذ مجوزهای لازم از ستاد مبارزه با کرونا در مرکز و استان و تعریف پروتکل‌های بهداشتی از سوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در آن سفر تنها با بخشی از مردم خوزستان دیدار داشتم و از این رو خواستم از طریق تصویر و صدا و سیما با مردم خوزستان گفت‌وگو و دیدار داشته باشم.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه خوزستان سرزمینی دارای تمدن است، گفت: خوزستان زجرهای بزرگی در دفاع مقدس کشیده است و مردم همه شهرهای استان خوزستان در جنگ اذیت شدند، خانواده‌های بسیاری آسیب دیدند و افراد بسیاری جانباز و مجروح و شهید شدند.

رئیسی عنوان کرد: در خوزستان ذخایر بسیاری وجود دارد و علاوه بر نفت، گاز و منابع غنی، دارای آب سرشار و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز است اما با وجود این حجم از زمینه‌های توسعه‌ای در خوزستان، چرا برخی از مردم در فقر به سر می‌برند و چرا بیکاری صدای مردم را درآورده است؟ چرا پروژه‌های فاضلاب شهری و آب شرب در خوزستان مشکل دارند؟

وی ادامه داد: خوزستان استانی است که می‌تواند از جهت مسائل آبی هیچ مشکلی نداشته باشد اما به دلیل مشکلات مدیریتی این مسائل در خوزستان به وجود آمده است. اگر مدیریت کارآمدی وجود داشته باشد چرا باید داد مردم در بیاید و مردم گله‌مند شوند؟ برای ما زجر است که ببینیم مردمی که در خط مقدم دفاع مقدس حضور داشتند و از حریم انقلاب و ارزش‌های اسلامی دفاع کردند، چنین مشکلاتی را باید متحمل شوند.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: وقتی سرمایه‌های عظیم در خوزستان وجود دارد، این مسائل و مشکلات در استان خوزستان برای ما غیر قابل تحمل است. در این زمینه باید شرایط را برای مردم خوزستان متفاوت کرد و این کار با همت و خروش مردم و جوانان خوزستانی شدنی است.

رئیسی با یادی از علمای استان خوزستان، مرحوم شیخ شوشتری، شیخ انصاری، جزایری‌ها و سایر علما و افراد اثرگذار در خوزستان گفت: مساله من این است که چرا با وجود چنین ذخایر و موقعیت‌های ارزشمند، خوزستان همچنان رنج می‌برد و با مشکلات فراوانی در بخش‌های متعددی مواجه است.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌های نفتی در خوزستان، گفت: درصدی از درآمد حاصل از نفت باید در جهت توسعه خوزستان هزینه شود و این موضوع در قانون نیز آمده است اما چرا این کار انجام نمی‌شود؟ در بحث آلایندگی، تصویب شده که درصدی از بودجه به خوزستان تخصیص یابد اما این امر محقق نمی‌شود. حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان باید به خوزستان پرداخت می‌شد تا در توسعه‌یافتگی خوزستان هزینه شود اما این اعتبارات تخصیص داده نشده است.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: وزارت نفت و سایر شرکت‌ها و بخش‌های نفتی باید به وظایف قانونی خود نسبت به مردم و منطقه عمل کنند تا بتوانیم منطقه را از فقر، نداشتن و بیکاری نجات دهیم. این مساله یک تکلیف قانونی است و مسئولان باید به وظایف خود در این خصوص عمل کنند.

رئیسی با اشاره به وضعیت مدیریت آب در خوزستان و منطقه بیان کرد: آب در خوزستان است اما باید مدیریت شود. خوزستان کمبود آب ندارد اما باید بحث آب در زمینه‌های آب شرب، آب کشاورزی و صنعتی مدیریت شود. باید برای پساب‌های صنعتی نیز برنامه‌ریزی شود تا شاهد مشکلات زیست محیطی نباشیم و از پساب‌ها نیز بهره‌مند شویم. اقدام برای احیای مجدد تالاب‌ها در خوزستان و اصلاح ساختار و چابک‌سازی شرکت ملی حفاری در خوزستان از دیگر مسائلی است که باید در خوزستان حل شوند.

وی با تاکید بر الزام صنایع خوزستان برای مدیریت پساب‌ها، افزود: این مساله یکی از موضوعات مهمی است که باید در خوزستان دنبال شود. پساب‌ها نباید برای مردم و محیط زیست مشکل ایجاد کنند و بازگشت این پساب‌ها به طبیعت باید به شکلی باشد که برای طبیعت مشکل‌ساز نشود.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: ریزگردها یکی از گله‌مندی‌های مردم خوزستان است و باید مشکل ریزگردها در خوزستان حل شود. در این زمینه مصوبه‌هایی وجود دارد و پیگیری‌هایی نیز انجام شده است اما در عمل، این مشکلات به قوت خود باقی هستند. خوزستان قطب کشاورزی کشور است اما باید صنایع جانبی و تبدیلی در خوزستان فعال شود تا زنجیره ارزش افزوده در خوزستان ایجاد شود.

رئیسی ادامه داد: خوزستان می‌تواند یکی از دروازه‌های صادرات کشور باشد. بازارهای مشترک خوزستان با عراق در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد. زیرساخت‌های ارتباطات ریلی باید در خوزستان احداث شوند، به ویژه ارتباط ریلی خوزستان با عراق که باید احداث شود. بخشی از این مسیر ریلی در کشور عراق است که باید پیگیر ساخت آن باشیم. این ارتباط، به تردد مردم و همچنین صادرات کالا کمک می‌کند.

وی افزود: مساله توسعه صید و آبزی‌پروری یک مساله مهم در خوزستان است که باید به آن توجه شود. اگر اقتصاد دریا فعال شود می‌تواند در بحث اشتغال، تولید و صادرات بسیار موثر و گره‌گشا باشد.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری انرژی آفتاب و خورشیدی را یکی از مزیت‌های خوزستان دانست و گفت: مزارع خورشیدی برای تولید برق در خوزستان باید فعال شوند. امکان تولید و صادرات برق از خوزستان وجود دارد و می‌توانیم از این امکان برای صادرات برق از خوزستان به عراق بهره‌مند شویم.

رئیسی بیان کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی در خوزستان می‌تواند به اشتغال و صادرات غیر نفتی کمک کند. دیپلماسی تجارت باید در خوزستان برای ایجاد بازار برای تولیدات داخلی فعال شود.

وی با اشاره به اینکه سهم کشور از تجارت منطقه بسیار پایین است، گفت: از تجارت منطقه تنها ۲ درصد سهم داریم و باید این سهم را با دیپلماسی فعال اقتصادی تا دو برابر ارتقا دهیم و به حدود ۵۰ میلیارد دلار برسانیم. ناوگان صیادی در خوزستان نیز باید تقویت و بازسازی شود.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: می‌توانیم در خوزستان سه نوع گردشگری داشته باشیم. گردشگری دفاع مقدس و راهیان نور باید فعال شود و امیدواریم پس از دوران کرونا مجددا شاهد فعال شدن این بخش باشیم. باید زیرساخت‌های گردشگری ورزشی و گردشگری سلامت نیز در خوزستان فعال شود تا عراقی‌ها و سایر همسایگان، خوزستان را به عنوان یکی از پایگاه‌های سلامت بشناسند و از آن استفاده کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه اقتصاد روستا بسیار مهم است، افزود: حاشیه‌نشینی در اطراف اهواز و سایر شهرهای بزرگ به علت عدم فعال بودن اقتصاد روستا است و بودن روستایی در روستا صرف نمی‌کند. روستایی احساس می‌کند که تسهیلات لازم به او پرداخت نمی‌شود و خود روستایی‌ها دوست ندارد که به حاشیه شهرها بیایند.

وی با بیان اینکه روستا یک کارخانه بزرگ تولیدی است، افزود: برای ما که در شهر هستیم بهترین محل روستا است و خود روستایی‌ها نیز دوست ندارند روستا را ترک کنند اما فعال نبودن اقتصاد روستا باعث چنین مسائلی می‌شود. باید بحث و مسائل مربوط به آب و همچنین تولید روستاها حل شود.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: خوزستان منابع سرشاری دارد و با این حجم از امکانات چرا باید فقر و بیکاری داشته باشد؟ با مدیریت جهادی و مدیریتی برخاسته از متن مردم می‌توان تغییر را در زندگی مردم ایجاد کرد.

رئیسی عنوان کرد: دیدن بیکاری، فقر و مشکلات فاضلاب در خوزستان برای ما زجرآور است. طرح فاضلاب خوزستان که باید سال‌ها قبل و با قوت آغاز می‌شد اکنون تازه در حال کلید خوردن است. یک روز هم نباید کارهای عام‌المنفعه را به عقب بیاندازیم. کارهایی که باید برای حل مشکلات آب و فاضلاب در خوزستان و به ویژه اهواز انجام می‌شد، انجام نشده است. همه مسائل و مشکلات مردم با اراده مردم قابل حل است.

وی با اشاره به مسائل مربوط به کسب و کار و معیشت، افزود: وضعیتی که برای معیشت و سفره مردم ایجاد شده است اصلا قابل قبول نیست و باید اصلاح شود. تحول در این زمینه نیازمند اراده مردم است. در انتخابات حضور فعال و مشارکت مردم بسیار اثربخش است. اگر مردم و جوانان خوزستانی به هر دلیلی سرخورده و نا امید شده‌اند باید در انتخابات شرکت کنند و مشارکت جدی داشته باشند.

این نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: اعتماد مردم به دولت آسیب دیده است و باید این اعتماد آسیب‌دیده را رفع کنیم و امید از دست رفته را به مردم بازگردانیم. حضور مردم و نخبگان خوزستانی در انتخابات می‌تواند وضعیت مردم را بهتر کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!