فرهنگستان زبان ترکی را راه‌اندازی می‌کنم


فرهنگستان زبان ترکی را راه‌اندازی می‌کنم

نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: به مردم آذربایجان قول می‌دهم که در صورت عهده‌داری ریاست جمهوری، فرهنگستان زبان ترکی را راه‌اندازی کنم.


محسن مهرعلیزاده در گفت‌و گو با مردم استان اردبیل که از طریق شبکه‌ سبلان پخش شد، اظهار کرد: در صورتی که از سوی مردم برای چهار سال آینده به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم، سعی خواهم کرد تا جایگاه تاریخی، اقتصادی و تجاری آذربایجان را احیا کرده و از ظرفیت‌های منطقه آذربایجان در توسعه پایدار بیش از گذشته استفاده کنم.


وی جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی و کشاورزی و همچنین توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی را یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه باید به تقویت نظام اشتغال و همچنین اقتصاد مولد بیش از پیش کمک کرده و صنایع پایین دست مواد معدنی همچون مس را رونق داد.


نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری حمایت از حقوق اقوام بر اساس اصل 15 قانون اساسی و به رسمیت شناخته شدن تدریس زبان مادری را از دیگر اقدامات جدی برشمرد و گفت: جذب نخبگان از منطقه آذربایجان برای برنامه‌ریزی در مسیر توسعه و پیشرفت مناسب، جلوگیری از غارت سرمایه‌های منطقه ترک‌نشین، احیای کشت و صنعت مغان و ماشین‌سازی تبریز را از دیگر برنامه‌های خود برای اهالی ترک‌نشین اعلام کرد و افزود: باید صنایع مادر در منطقه آذربایجان استقرار یابد و کریدور شرق به غرب با هدف توسعه ترانزیت و تجارت بین‌المللی شکل بگیرد.


مهرعلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در صورت اعتماد مردم فرهنگستان زبان ترکی را راه‌اندازی خواهم کرد تا اهالی آذربایجان نسبت به صیانت از این زبان مادری اهتمامی جدی داشته باشند.


وی تسهیل در انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و تقویت گمرکات و پایانه‌های مرزی را به ویژه راه‌اندازی بازارچه مرزی مشترک و تقویت مناطق آزاد را از برنامه‌های خود اعلام کرد و ادامه داد: حمایت از صنایع بومی به ویژه فرش و قابلیت آن در مسیر صادرات از دیگر رویکردهای ما خواهد بود.


مهرعلیزاده به برنامه عملیاتی خود برای اداره کشور اشاره کرد و گفت: تلاش خواهیم کرد تا فقر و تندرستی و بیکاری جوانان جای خود را به نشاط و سرزندگی بدهد تا شکاف اجتماعی بین مردم و مسئولان و نزاع داخلی کنار گذاشته شده و با روی کار آمدن دولتی کاربلد، با برنامه‌ریز و با کفایت بتوانیم پاسخگوی نیاز مردم باشیم.


وی اضافه کرد: بنده آشنا به مسائل اقتصادی و مدیریت مالی و مراودات بین‌المللی هستم و بر این باورم با یک برنامه اقتصاد اجتماعی می‌توان از مشکلات فعلی عبور کرده و حتی در حمایت از اقشار نیازمند پرداخت یارانه‌ها را تا پنج برابر ارتقا داد.


مهرعلیزاده در ادامه بیان کرد: دولت من دولت زندگی خواهد بود تا با اهمیت دادن به تولید و اشتغال و بهبود روابط بین‌المللی و تنش‌زایی با سایر کشورها بتوانیم سیره دولت اصلاحات را پیاده کنیم تا مردم بهترین و شایسته‌ترین زندگی را که در شأن و برازندگی خودشان است، تجربه کنند.


وی در ابتدای سخنان خود به غیرت، مسئولیت‌پذیری، شجاعت و شهامت مردم آذربایجان اشاره کرد و گفت: مردم آذربایجان همواره در عزت و سربلندی کشور پیشقدم بوده و بزرگانی را تقدیم نظام اسلامی کردند.


مهرعلیزاده اظهار کرد: به دور از تنگ‌نظری‌ها و حذف دیگران، دولت زندگی تلاش خواهد کرد تا بهترین و شایسته‌ترین نظام اقتصادی و معیشتی را برای مردم به وجود آورد تا مردم ایران با آزادگی، نشاط و سرزندگی بتوانند آینده‌ای روشن داشته باشند.


وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما ضمن احترام به همه اقوام و مذاهب در کشور بر این باوریم که حضور زنان و مردان غیرتمند ترک، لر، بلوچ و... زمینه‌ای را فراهم کرده تا یک سرزمین عزتمند و همواره برومندی را داشته باشیم.


نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پایان افزود: تلاش خواهم کرد تا نابسامانی و بی‌برنامگی را که زمینه مهاجرت جوانان مناطق ترک‌نشین را به سایر شهرها فراهم کرده، از بین برده و به نوعی به تقویت نظام اقتصادی و اجتماعی کمک کنم.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید