جشنواره صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی میبد برگزار شد


جشنواره صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی میبد برگزار شد

یزد- ایرنا- نخستین جشنواره صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی میبد با همکاری تعدادی از مسوولان محلی و اهالی محله بالای این شهر و بانوان فعال حوزه مشاغل خانگی و تشکل‌های مردمی در بافت تاریخی راسته بازار مرکز این شهرستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا،این جشنواره با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد و شهرستان ، پایگاه پژوهشی، شهرداری ، فرمانداری و بانوان عضو گروه خوراکی سنتی میبد و اعضای یک شرکت تعاونی برگزار شد و با برپایی آن انواع صنایع دستی و محصولات از سوی هنرمندان و فعالان حوزه مشاغل خانگی و خوراکی‌های سنتی متنوع به معرض نمایش و فروش گذاشته‌ شد.

فرماندار میبد عصر دوشنبه در حاشیه این رویداد فرهنگی هنری در گفت و گو با خبرنگاران برگزاری این جشنواره را یک اتفاق ارزشمند و پایه گذار امور بازرگانی و خرید و فروش صنایع دستی در مجموعه بافت تاریخی شهرعنوان کرد.

حسین فلاح تصریح کرد: اگر در محله یادشده از برگزاری بازارچه برخی شهروندان ناراضی باشند، مشکلات با اهتمام و توجه شهرداری نسبت به امور زیرساختی مجموعه مانند کف سازی و جمع آوری زباله رفع می‌شود.

وی رفع مشکلات مطرح شده در ارتباط با مسجد محله را هم یادآور و مقرر شد با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان این موضوع پیگیری شود.

جشنواره صنایع دستی و خوراکی‌های سنتی میبد برگزار شد

همچنین شهردار میبد گفت: راسته بازار یکی از مکان‌ها و معابر قدیمی شهر است که سال ها مورد غفلت قرار گرفت ،هم اکنون اقداماتی با هدف احیا و رونق این مکان با همکاری پایگاه پژوهشی و اداره میراث فرهنگی

انجام شد، لازم است با مشارکت ساکنان اصلی بافت به نتیجه برسد.

علیرضا نقوی با اشاره به برنامه‌ریزی دوشنبه بازار در این محل ، برنامه‌ریزی برای کف سازی وسنگفرش سنتی و بازآفرینی و ایجاد شهرداری ناحیه تاریخی و پارکینگ در این بافت را نیز یادآور شد.

مدیرپایگاه پژوهشی شهر تاریخی میبد هم رویکرد برگزاری جشنواره را احیای خوراکی‌های سنتی ، معرفی بازی های سنتی و صنایع دستی فراموش شده و ثبت ملی آنها با کمک مردم و انجمن‌های مردم نهاد برشمرد.

عبدالمهدی همت‌پور در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی احیای راسته بازار و ایجاد رویداد دوشنبه بازار با هدف ایجاد تکاپو در محله اظهار کرد: بر اساس گفته‌های قدیمی‌های محل از سال ها پیش این محله چنین رونقی را به خود ندید و امروز همه دست به دست هم دادند و با مهیا کردن فضا ، جارو و آب پاشی و نصب بنر با همکاری نیروهای بسیجی شور و نشاط آفریدند.

وی افزود: برنامه ریزی برگزاری این رویداد باعث آشنایی مردم با راسته بازار ، شناسایی مفاخر محله ، مرمت مزار سیدها و سقاخانه قدیمی و تامین روشنایی این مکان تاریخی می شود.

بیش از ۵۰۰ نفر در رشته های صنایع دستی زیلوبافی ، سفال و سرامیک و کاربافی میبد مشغول به فعالیت هستند.

مرکز شهرستان ۱۰۶ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

دهم ژوئن روز جهانی صنایع دستی است که در سال ۱۴۰۰ با بیستم خرداد ماه برابر است و با تاسیس شورای جهانی صنایع دستی نامگذاری شد.

در ایران، حدود سه میلیون هنرمند و صنعتگر در ۳۰۰ رشته مختلف هنرهای سنتی و صنایع دستی مشغول کار هستند.

به نوشته رسانه ها، صنایع دستی، پس از جنگ جهانی دوم، با محتوای هنری و فرهنگی، مورد توجه کشورهای پیشرفته قرار گرفت.

در دهم ژوئن ۱۹۶۴ میلادی نخستین همایش جهانی با شرکت مسوولان اجرایی، استادان دانشگاه، هنرمندان و صنعتگران بیش از ۴۰ کشور در نیویورک آمریکا برگزار شد. در قطعنامه‌ی پایانی آن همایش، تأسیس «شورای جهانی صنایع دستی»، به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد. سالروز تأسیس این همایش، به عنوان «روز جهانی صنایع دستی» نامگذاری شد.

هنرهای دستی با مواد اولیه بومی و با دست و ابزار مورد نیاز تولید می‌شود و ریشه در تاریخ دارد ، صنایع دستی فقط برای خرید و فروش نیست، بلکه ابزاری برای مبادله فرهنگ و تمدن میان کشورها و ملت های مختلف است.

ایران از سال ۱۳۴۷ خورشیدی به عضویت شورای جهانی صنایع‌دستی درآمد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !