افسانه‌های ثروتمند شدن از طریق رمزارزها


افسانه‌های ثروتمند شدن از طریق رمزارزها

یک کارشناس بازار رمزارز معتقد است داستان‌های ثروتمند شدن از طریق رمزارزها جنبه تبلیغاتی دارد و فقط برای تعداد انگشت‌شماری اتفاق افتاده است.

همشهری- لیلا شریف: یک جست‌وجوی کوتاه در اینترنت شما را با داستان‌های عجیب و دور از ذهن ثروتمندشدن با خرید و فروش رمزارزها روبه‌رو می‌کند؛ داستان‌هایی که پس از شکست بسیاری در بازار سرمایه از اثرگذاری کافی برخوردار شد و توانستند بسیاری را به سمت این بازار جذب کنند. وحید آقامحسنی یکی از افرادی است که از طریق مدیریت یک سایت تبادل رمزارز دستی بر آتش این بازار دارد و تجربه او در این بازار موجب شد تا از او در رابطه با واقعی بودن داستان‌های میلیاردرشدن در بازار رمز ارزها بپرسیم.

در مدت اخیر شاهد علاقه مردم برای ورود به بازار رمزارزها بودیم، چه شد که این بازار مورد توجه قرار گرفت؟

پیش از پاسخ به این سؤال باید فضای رمزارزها در ایران را ترسیم کنیم. ورود به رمزارزها در ایران در مدت اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، عده‌ای در بحث استخراج رمز ارز فعال هستند، برخی نیز در حوزه تبادل رمز(خرید و فروش) و عده‌ای نیز دست به ترید می‌زنند مانند کاری که در بورس انجام می‌شد، برخی در قیمت پایین سهامی را خریداری، در قیمت بالا می‌فروختند و به این شیوه درآمدزایی می‌کنند. در رابطه با هر ارزی از طریق تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال به این نتیجه می‌رسند که یک قیمت خاص در یک بازه زمانی، کف قیمت بیت‌کوین است، در این قیمت رمزارز خریداری می‌کنند با این امید که در سقف قیمت به فروش برسانند. افرادی که آماتور هستند نیز برای بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

افراد آماتور زیادی در این مدت برای به‌دست آوردن ثروت وارد این بازار شده‌اند؟

به‌طور کلی به افراد غیرحرفه‌ای پیشنهاد نمی‌کنیم که وارد این بازار شوند چرا که این حوزه پیچیدگی‌ها و نوسانات خاص خود را دارد. متأسفانه شاهد بوده‌ایم که در این مدت برخی از افراد که کمترین اطلاعاتی در رابطه با بازار رمزارزها داشتند، به امید به‌دست آوردن ثروت کلان برای ورود به این بازار علاقه نشان دادند. این افراد بدون تحلیل و در هر قیمتی که رمز ارزها داشته‌اند، وارد بازار شده‌اند درحالی‌که ممکن است در سقف قیمتی، آن رمزارز خریداری کرده باشند.

چه اتفاقی افتاد که پس از بورس و شکست سرمایه‌گذاری در این بازار، مردم برای ورود به بازار رمزارزها علاقه نشان دادند؟

افت ارزش ریال در سال‌های اخیر موجب کاهش قدرت خرید مردم شد و به همین دلیل مردم برای جبران این روند وارد بازارهایی شدند که ارزش پولشان حفظ شوند، روزی وارد بازار سرمایه، خودرو، مسکن و... شدند و در آخرین قدم نیز بازار رمز ارزها مورد توجه مردم قرار گرفت.

دور زدن تحریم‌ها عامل دیگری برای ورود مردم به بازار رمز ارزها است. به‌عنوان مثال اگر فردی می‌خواهد برای فرزندش در آلمان پول ارسال کند، با داشتن یک حساب رمز ارزی می‌تواند ارز مورد نظر خود را در چند ثانیه به کشور مقصد ارسال کند. خرید در کف قیمت و فروش در سقف برای به‌دست آوردن سود نیز عامل دیگری بود که موجب جذب برخی افراد به این بازار شد.

در ایران افراد با رده سنی یا سطح مالی خاصی وارد این بازار می‌شوند یا اینکه مانند اتفاقی که در بورس رخ داد و بسیاری از افراد بدون داشتن سطح مناسبی از اطلاعات وارد این بازار شدند، بازار رمز ارزها نیز با هجوم افراد از هر طبقه و رده سنی مواجه شده است؟

افراد متخصص و با آگاهی بالا تا ۳ سال پیش به این بازار می‌آمدند اما در مدت اخیر اکثریتی وارد این بازار شده‌اند که بین آنها افراد بی‌اطلاع دیده می‌شود، ناگفته نماند که تعداد این افراد ناآگاه خیلی زیاد نیست. هنوز هم می‌شود گفت که طبقه خاصی با سواد حداقلی برای رصد بازار، دانستن مقداری زبان انگلیسی و وضعیت مالی مناسب به سمت این بازار می‌آیند.

این داستان‌های عجیب و افسانه‌ای که در رابطه با ثروتمند شدن از طریق ورود به بازار رمزارزها مطرح می‌شود تا چه حد واقعیت دارد؟ در ایران هم چنین اتفاقاتی می‌افتد؟

تبلیغات حوزه رمز ارزها در بسیاری از مواقع با اغراق بالایی همراه می‌شود و حتی داستانسرایی‌هایی نیز اتفاق می‌افتد که مثلا یک نفر یک تعداد زیادی بیت‌کوین در گذشته خریده بود الان سرمایه‌اش با رشد عجیب و غریبی همراه شده است. این داستان‌ها اگر هم رخ داده باشد، در دنیای واقعی برای تعداد انگشت شماری به وقوع پیوسته است.

اگر با یک روال منطقی بخواهیم کسب درآمد کنیم، باید بگویم که رمز ارزها چنین امکانی را فراهم می‌کنند اما امکان وقوع این داستان‌های عجیب و غریب برای کسب ثروت بسیار پایین است و یک شبه نمی‌شود میلیاردر شد.

پس شما می‌گویید که بخشی از این داستان‌ها مربوط به بحث تبلیغات است؟

بله! بیشتر تبلیغاتی است که از طرف افراد غیرحرفه‌ای و نامعتبر مطرح می‌شود. زمانی که تبلیغات عجیب در بستر بازاری مطرح می‌شود باید مراقب باشیم که این بخش غیررسمی بازار است و ممکن است با کلاهبرداری همراه شود.

هم‌اکنون که تعداد زیادی به سمت بازار رمزارزها آمده‌اند، این نگرانی ایجاد شده است که اتفاق بازار سرمایه در رمزارزها نیز تکرار شود. با توجه به علاقه یکباره مردم به این بازار، باید گفت که دوره اوج رمز ارزها و به‌خصوص بیت کوین برای دوره خاصی بود یا ممکن است دوباره تکرار شود؟

بازار رمز ارزها یک بازار جهانی است، حجم مبادلات ایرانی‌ها در این بازار کم نیست اما اینگونه نیست که بازار را به هم بریزد. بدون شک این بازار نیز فراز و نشیب‌های خود را دارد به‌عنوان مثال بیت‌کوین تا سال ۲۰۱۷ صعود وحشتناکی داشت و به قله حدود ۱۹ هزار دلاری رسید. اگر فردی در سال ۲۰۱۰ بیت‌کوین که به میزان چند سنت یا یک دلار ارزش داشت را خریده بود در سال ۲۰۱۷ سود کلانی را به‌دست آورده است. از سال ۲۰۱۷ بازار با یک ریزش شدید برای اصلاح همراه شد تا کف قیمتی ۳ هزار دلار رسید. بازار رمز ارزها پس از آن اصلاح روند صعودی به‌خود می‌گیرد و امسال به ۶۰ هزار دلار نیز رسید، از این قیمت باز هم بازار به سمت اصلاح و کاهش رفته است.

این اصلاح تا چه قیمتی ادامه خواهد داشت؟

یکی از خطوط مقاومت بازار ۳۰ هزار دلار پیش‌بینی می‌شود، هر چند تمام این پیش‌بینی‌ها با اما و اگر همراه است و نمی‌توان دقیق گفت که اوج‌گیری رمز ارزی مانند بیت‌کوین چه زمانی تکرار می‌شود.

کد خبر 607391

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز دیجیتال

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس