بندر چابهار بهترین گزینه برای ورود کالاهای اساسی ایران است


بندر چابهار بهترین گزینه برای ورود کالاهای اساسی ایران است

چابهار - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: بندر چابهار با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه و اتصال به آب‌های آزاد و اقیانوس هند یکی از بهترین بنادر ایران برای ورود انواع کالاهای اساسی است.

به گزارش ایرنا، بابک دین‌پرست شامگاه دوشنبه در جلسه ستاد توسعه سواحل مکُران با موضوع واردات کالا از طریق بندر چابهار و بررسی موضوعات رسوب کالا در بندر شهیدبهشتی اظهار داشت: تجهیزات و زیرساخت‌های خوبی در بندرچابهار برای جذب کالا و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ وجود دارد که می‌تواند موجب توسعه شود.

وی بیان کرد: هم‌اینک بیش از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی در انبارهای کشور وجود دارد که نیاز است هر چه سریعتر ترخیص شوند.

وی با اشاره به اینکه دولت در بحث ورود کالای اساسی و توزیع آن در شرایط بد اقتصادی و کرونا کمتر مشکل داشته و در این زمینه برنامه‌های لازم انجام شده است، خاطرنشان کرد: از تمامی مسوولان و دست اندرکاران درخواست دارم موانع و مشکلات ترخیص کالا را برطرف کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور ادامه داد: در سال‌های اخیر انحصار ورود کالای اساسی از یک بندر خاص شکسته شده است و امیدواریم سهم ویژه‌ای برای ورود کالای اساسی در بندرچابهار در نظر گرفته شود تا شاهد رونق بهتر این بندر اقیانوسی باشیم.

دین پرست گفت: همه پرونده‌های نیمه‌تمام در حوزه‌های مختلف ورود کالا هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف و تصمیمات لازم گرفته شود و چنانچه مشکلاتی پیش رو بود مدیران با نامه‌نگاری و تماس‌های تلفنی اطلاع دهند تا شخصا پیگیر امورات باشم.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سفر به منطقه بلوچستان، آزادسازی حریم نوار ساحلی مکُران است که توسط ادارات دولتی و یا سایر نهادها تصرف شده است.

به گفته وی، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندرچابهار به هشت و نیم میلیون تن رسیده و با این ظرفیت می‌توان کشتی‌های بزرگ را جذب و مشکلات پیش روی کمبود کالای اساسی در هر نقطه از کشور را مرتفع کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور به بازدیدها خود در کُنارک و دشتیاری اشاره و خاطرنشان کرد: کشت موز در گوردیم کنارک آغاز شده و ایجاد زیرساخت‌ها در مرز ریمدان نیز می‌تواند به افزایش تبادلات تجاری منجر شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست خواستار رفع موانع برای ورود کالا در بندرشهیدبهشتی شد و افزود: جای تعجب است که کالای اساسی سهم این استان و استان‌های همجوار در سایر بنادر ایران تخلیه و با هزینه‌های زیاد به این منطقه ارسال می‌شود.

ماندانا زنگنه افزود: برای رونق حمل و نقل نیاز است یکهزار دستگاه کامیون برای جابه‌جایی کالا از طریق منطقه آزادچابهار وارد و در مسیر ترانزیتی چابهار- میلک زابل فعالیت کنند.

وی بر اختصاص سهمیه لاستیک و سوخت یارانه‌ای به رانندگان فعال در جابه‌جایی کالا تاکید کرد و افزود: متاسفانه بارها شاهد هستیم که کامیون‌های سایر استان‌ها برای حمل کالا به این استان نمی‌آیند و بعضا مشکلاتی را ایجاد و این موضوع هزینه حمل و نقل را بیش از حد بالا برده است.

معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: بندرچابهار به عنوان بزرگترین بندراقیانوسی ایران با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری نظام جمهوری اسلامی، آماده شده است و هم اینک با انواع تجهیزات پیشرفته و وجود زیرساخت‌های مناسب و با موقعیت راهبردی‌اش نقش مهمی در توسعه سواحل مکران دارد.

رحمدل بامری افزود: از انتظارات مهم ورود کالای اساسی سهم استان‌های شرقی کشور از طریق بندرچابهار و رفع موانع و مشکلات و افزایش حجم انبارها است و باید در این زمینه اقدامات و پیگیری لازم انجام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور در سفر به منطقه جنوب سیستان و بلوچستان از سدکهیر کنارک، مجتمع کشت و صنعت گوردیم کنارک، بخش‌های مختلف منطقه آزاد چابهار، زیرساخت‌ها و تجهیزات ورود و خروج کالا در بندرشهیدبهشتی بازدید کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!