حق‌شناس: قهرکردن با صندوق رای به جمهوریت نظام صدمه می‌زند


حق‌شناس: قهرکردن با صندوق رای به جمهوریت نظام صدمه می‌زند

تهران-ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت حضور مردم، احزاب و نخبگان در پای صندوق‌های رای تاکید کرد و گفت: قهر کردن با صندوق رای، جمهوریت نظام را تهدید می‌کند.

«محمدجواد حق شناس» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: روی سخنم با مردم، احزاب و به خصوص با نخبگان سیاسی است که نگاهشان به این انتخابات باید نگاه متفاوتی باشد.

وی گفت: شاید در همه انتخابات مسئله ما گزینش اصلح بوده است، اما این بار در انتخابات، مسئله انتخابات شایستگان و افراد مناسب برای قبول مسئولیت نیست؛ بلکه این بار اصل انتخابات است که در معرض خطر است.

عضو شورای شهر تهران افزود: به عبارت دیگر جمهوریت نظام جمهوری اسلامی است که امروز با مخاطره روبرو شده است.

حق شناس با بیان اینکه شاید بیش از ۱۲۰ سال مردم ایران برای جمهوریت تلاش کردند و خون دادند، اظهار داشت: چهره های برجسته از زمان مشروطه گرفته تا در دوره پهلوی اول که اساساً جایگاه مجلس و انتخابات خیلی مورد اقبال و توجه قرار نگرفت و تا دوره پهلوی دوم به خصوص در زمان قیام ملی مردم در ماجرای ملی شدن صنعت نفت، به تلاش خود ادامه دادند .

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: بعد انقلاب بزرگ ۵۷ نیز مردم وقتی با مخاطره روبرو بودند؛ شاهد حماسه دوم خرداد بودیم که بازتاب تلاش مردم بود.

وی با تاکید بر اینکه این بار وضعیت قابل مقایسه با روزهای سختی که با این مقوله ها روبرو بودیم، نیست، گفت: حضور مردم و آمدن به پای صندوق های رای برای نجات خود صندوق های رای است و باید این اتفاق بیفتد.

حق شناس ادامه داد: می خواستم توجه بدهم که قهر کردن با صندوق و نیامدن در فضای انتخابات و خیلی از مباحثی که به نوعی موجب کاهش مشارکت می شود؛ فقط یک آسیب به ما وارد نمی‌کند، بلکه آسیبی که ممکن است انتخاب بد داشته باشد سر جای خودش باقی است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با نیامدن پای صندوق های رای، جمهوریت نظام نیز با تهدید روبرو می شود.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من مشکلی که وجود دارد همین است که اساسا تداخل وسیع در وظایف پیش آمده و در این دوره شاهد این نیستیم که مجلس شورای اسلامی که وظیفه نظارت در قانون به آنها سپرده شده، از جایگاهش فاصله جدی پیدا کرده است .

حق شناس با اشاره به فاصله مجلس شورای اسلامی از جایگاهش، گفت: صلاحیت نامزدهای شورا که در هیئت اجرایی باید بررسی شود و مجلس وظیفه دارد اگر ستمی به نامزدی شد، آن را پیگیری کند که رفع ستم شود؛ اینبار به جای نظارت و اعمال قانون شاهدیم که کلاً ساختار هیئت نظارت که توسط مجلس حداقلی به لحاظ پایگاه رای، شکل گرفت، به یک تخلف بزرگ و غیرقابل پذیرش دست زد و عملا ما شاهد یک قلع و قمع شدید توسط مجلس بوده ایم.

حق شناس ادامه داد: بر این اساس تعداد قابل توجهی از نمایندگان به ویژه افراد حاضر در شوراهای شهر کلان شهرها که رویکرد اصلاح طلبانه داشتند توسط هیئت نظارت منتخبین مجلس، رد صلاحیت شدند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ، همزمان با دو انتخابات میان‌دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره ای مجلس خبرگان رهبری، روز ۲۸ خرداد امسال برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی