حل مشکلات 1300 واحد تولیدی؛ گامی بلند در توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی


حل مشکلات 1300 واحد تولیدی؛ گامی بلند در توسعه اقتصادی آذربایجان‌غربی

ارومیه- ایرنا- نهضت احیای واحدهای تولیدی با تدبیر دولت یازدهم و دوازدهم در آذربایجان‌غربی به بار نشسته و مشکلات هزار و 300 واحد تولیدی و صنعتی در جای جای استان حل شد که همین امر را باید گامی بلند در توسعه اقتصادی این خطه از کشور دانست.

به گزارش ایرنا، یکی از مشکلات کشور در سال های طولانی گذشته، بیکاری مبتنی بر تعطیلی واحدهای تولیدی بوده که بدون شک فعال شدن واحدهای راکد و نیمه تعطیل در برعکس کردن این روند، اثر بسزایی داشته است.

مقوله تولید در شرایط حساس کنونی، مهم‌ترین موضوعی است که دستگاه‌های مختلف اجرایی برای تقویت و سرپا نگاه داشتن آن با عزمی راسخ به میدان آمده‌اند تا فرمایشات رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر در حوزه رونق و جهش تولید و همچنین مانع زدایی از این بخش را جامه عمل بپوشانند.

آذربایجان‌‎غربی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد که ۸۵۵ مورد از این تعداد فعال است و با این آمار از قطب‌های تولید کشور و صادرات کالا محسوب می‌شود که ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و پایین آمدن سطح درآمد سبب شده بخشی از واحدهای تولیدی این استان دچار رکود، تعطیلی یا نیمه تعطیلی شوند.

موقعیت ویژه آذربایجان‌غربی و علاقه سرمایه‌گذاران برای حضور در این استان به عنوان یک قطب اقتصادی، توجه مسوولان استانی و کشوری را جلب کرده است.

دستگاه‌های اجرایی و اداری از نماینده عالی دولت در استان تا دستگاه قضایی همگی بر امر حمایت از واحدهای تولیدی تاکید دارند تا صنعت آذربایجان غربی پویایی دوباره را به دست آورده و افزون بر ایجاد اشتغال، نیازهای داخلی و بازارهای هدف منطقه را در تسلط خود قرار دهد.

۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات رفع موانع تولید در آذربایجان‌غربی پرداخت شده است

رییس اداره امور صنایع غیر فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از اردیبهشت ۱۳۹۴ با تصویب و ابلاغ قانون رفع موانع تولید آغاز به کار کرده و در مدت بیش از ۶ سال با برگزاری بیش از ۸۸۰ جلسه، علاوه بر حل مشکلات بیش از یک هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی در قالب بیش از سه هزار مصوبه، نسبت به بررسی سه هزار و ۲۰۰ درخواست پرداخت تسهیلات واحدهای تولیدی اقدام کرده است.

علی روشن میلانی بیان کرد: تاکنون ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب سرمایه ثابت برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی برای فعال سازی مجدد واحدهای راکد و سرمایه در گردش برای افزایش ظرفیت تولید واحدهای فعال از طریق بانک‍‌های عامل در قالب تسهیلات رونق تولید (از محل منابع داخلی بانک‌ها) و تسهیلات تولید و اشتغال ( از محل منابع بند الف تبصره ۱۸) پرداخت شده است.

بازگشت ۹۰ واحد تولیدی به چرخه تولید طی یک سال گذشته

اما در این بین نباید از سهم مهم شهرک‌های صنعتی در حمایت از واحدهای تولیدی غافل شد، زیرا شهرک‌های صنعتی محلی مناسب و به نوعی مأمنی برای استقرار واحدهای تولیدی است که می‌تواند زمینه رونق تولید را فراهم کند.

آذربایجان‌غربی، استان دوم کشور در احیای واحدهای صنعتی شده است که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی در این رابطه گفت: طی یک‌سال گذشته ۶٠٢ میلیارد ریال سرمایه به واحدهای صنعتی این استان تزریق و با احیای آنها، این استان رتبه دوم کشور را از این لحاظ به خود اختصاص داده است.

حسن حاتمی اظهار داشت: این میزان سرمایه برای بازگرداندن ٩٠ واحد تولیدی هزینه شده است.

وی تاکید کرد: برای بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید مشکل این واحدها بررسی و پرونده آنها بر اساس نوع مشکل به کارگروه‌های رفع موانع تولید یا کارگروه اقتصاد مقاومتی فرستاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: برخی واحدهای صنعتی راکد مشکل حقوقی و برخی دیگر مشکل سرمایه درگردش دارند که با بررسی موضوع مشکل واحدها برطرف و واحد به چرخه صنعتی باز خواهد گشت.

حاتمی بیان کرد: در مجموع ۷۳ درصد واحدهای صنعتی استان فعال است و از ‌یک‌هزار و ۳۷۸ واحد به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان یک‌هزار و سه واحد فعال است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای فعال آذربایجان‌غربی در زمینه صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: این واحدها در زمینی به مساحت ۴۷۲ هکتار به بهره‌برداری رسیده و برای راه‌اندازی آنها ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی گفت: ۲۳ هزار و ۵۲۸ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به‌کار هستند.

ایجاد مرکز شبانه روزی رفع موانع تولید در آذربایجان غربی

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی از ایجاد مرکز شبانه روزی رفع موانع تولید به همت دولت تدبیر و امید در استان از آبان سال گذشته خبر داد.

غلامرضا بابایی اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۶۱ الحاقی قانون رفع موانع تولید، ایجاد مرکز شبانه روزی رفع موانع تولید درآذربایجان غربی، آبان سال گذشته مرکز شبانه روزی فوریت های رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و طرح‌های سرمایه‌گذاری در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل، آغاز به کار کرد.

عارضه یابی موفق؛ گامی بلند در راستای حمایت از تولید

همچنین دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از واحدهای تولیدی خدمات تخصصی را به این واحدها ارائه می‌کند و معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کلینیک عارضه یابی راهی برای کمک به واحدهای تولید در سال جهش تولید است، گفت: بیش از ٧٠ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان از خدمات پنج دپارتمان کلینیک تخصص صنعت بهره‌مند شده ‌است.

امیر شهسوار جلاوت افزود: این واحدها از تولیدی‌های فعال در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی هستند که از خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های کیفی، بهره‌وری، بازاریابی، مسائل بانکی، دانش‌بنیان و فناورانه بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: ۳۵ مشاور متخصص در کلینیک‌ صنعتی، در شهرک فناوری ارومیه مستقر است تا مشاوره‌های لازم را به متقاضیان ارائه کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: کلینیک تخصصی عارضه‌یابی این شهرک به عنوان کلینیک استانی بر تمام واحدهای صنعتی نظارت دارد و می‌تواند خدمات لازم را به متقاضیان ارائه کند.

وی بیان کرد: کلینیک‌های صنعتی ویزیت واحدهای تولیدی دارای مشکل طرف قرارداد را برعهده دارند و با احصای مشکلات آنها و گرفتن مشاوره از متخصصان مربوطه در جهت رفع مشکلات آنها اقدام می‌کنند.

شهسوار اضافه کرد: پنج دپارتمان تخصصی در زمینه‌های عارضه‌یابی و بهره‌وری، سیستم‌های مدیریت و کیفیت، بازاریابی و برند، امور بیمه‌ای و بانکی و مالی، امور فناوری و دانش بنیان در کلینیک تخصصی صنعت این استان فعال شده و آماده ارائه خدمات به حوزه صنعت است.

وی اظهار داشت: خدمات توسعه کسب و کار مشمول حمایت در این طرح مسائلی از قبیل حقوقی، عارضه یابی، توسعه نظام مدیریت، تأمین مالی و سرمایه گذاری را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بازاریابی، فناوری اطلاعات، توسعه محصول و فناوری، زیرساخت و تأمین مواد اولیه از دیگر خدمات قابل ارائه توسط این طرح به واحدهای تولیدی، صنعتی و به صورت مشاوره است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: ارتقای رقابت پذیری و توسعه فعالیت برای واحدهای تولیدی از اهداف اجرای این طرح است.

شهسوار ادامه داد: در عارضه یابی عمیق از واحدها، تیم‌های تخصصی مشکلات واحدهای تولیدی را دسته بندی می‌کنند و مشکلاتی که نیاز به پیگیری از طریق مسوولان بالادستی دارد، به آنها ارجاع می‌شود.

لزوم تقویت رابطه صنعت و دانشگاه

استاندار آذربایجان‌غربی در زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه، گفت: تقویت رابطه بین صنعت و دانشگاه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل و فصل کند که البته این امر هنوز به درستی انجام نشده است.

محمد مهدی شهریاری اظهار داشت: باید راهکاری در سطح کلان مشخص و صنعت و دانشگاه به هم مرتبط و متصل شوند.

وی ادامه داد: در امر توسعه و تولید علم، عملکرد خوبی را در سال‌های اخیر در آذربایجان غربی شاهد هستیم و شرکت‌های دانش‌بنیان در این راستا نیز نقش موثری دارند.

ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد و توسعه ارتباطی بین صنعت و دانشگاه می‌تواند علم روز را در اختیار صنعت گران قرار دهد و بخش صنعت نیز با این روش می‌تواند چرخ خود را به حرکت درآورد.

البته به منظور ارتباط بهتر صنعت با دانشگاه کلینیک صنعت به همت دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شده است و این کلینیک بیشتر در زمینه مشاوره به صنعتگران فعالیت دارد و در صورت نیاز صنعتگران آزمایشگاه‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، آذربایجان‌غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه آغاز شده‌است.

۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی آذربایجان غربی در اختیار شهرک‌های صنعتی بوده و ۲ هزار و ۲۰ قرارداد واگذاری زمین صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان منعقد شده است.

هم اینک ۲۵ شهرک از ۳۴ شهرک و ناحیه صنعتی استان در مساحت بیش از ۶۵۰ هکتاری فعال بوده و بنگاه‌های تولیدی در آنها مشغول تولید محصولات مختلف است؛ ۴۲۹ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی آذربایجان غربی غیرفعال است.

۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به کار هستند که این آمار نشان از جایگاه صنعت در آذربایجان‌غربی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو