واکسن کووبرکت مجوز گرفت؛ ورود اولین واکسن‌ ایرانی به چرخه واکسیناسیون


واکسن کووبرکت مجوز گرفت؛ ورود اولین واکسن‌ ایرانی به چرخه واکسیناسیون

با اعلام سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسن ایرانی کرونا کووبرکت موفق به دریافت مجوز مصرف شده و از هفته بعد به مردم تزریق خواهد شد. سعید نمکی امروز در مراسم آیین بیست و نهمین پویش ره سلامت در اراک اعلام کرد: امروز خبر خوشی برای شما دارم، روز گذشته مجوز رسمی مصرف اضطراری واکسن کرونا کووبرکت از طرف وزارت بهداشت صادر شده و این واکسن...

با اعلام سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، واکسن ایرانی کرونا کووبرکت موفق به دریافت مجوز مصرف شده و از هفته بعد به مردم تزریق خواهد شد.

سعید نمکی امروز در مراسم آیین بیست و نهمین پویش ره سلامت در اراک اعلام کرد: امروز خبر خوشی برای شما دارم، روز گذشته مجوز رسمی مصرف اضطراری واکسن کرونا کووبرکت از طرف وزارت بهداشت صادر شده و این واکسن از هفته بعد وارد فرایند واکسیناسیون عمومی می‌شود.

وی در خصوص واکسن ایران و کوبا نیز اعلام کرد: واکسن پاستور نیز هفته آتی مجوز مصرف را دریافت می‌کند، در پرونده این واکسن دو نقص وجود داشت که رفع شده و مجوز مصرف اضطراری این واکسن نیز در هفته آینده صادر می‌شود. امید داریم به زودی شاهد صدور مجوز واکسن رازی و صدرا نیز باشیم.

واکسن کووبرکت بر روی 14 هزار نفر آزمایش شده

نمکی با تاکید به آزمایش موفق واکسن کووبرکت در هر سه مرحله کارآزمایی بالینی گفت: در مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کووبرکت بر روی ۱۴ هزار نفر و واکسن پاستور نیز بر روی ۲۵ هزار نفر انجام شد و در نهایت مدارک این مرحله به وزارت بهداشت ارسال گردید.

واکسیناسیون تسریع می‌یابد

وزیر بهداشت با اشاره به تسریع روند واکسیناسیون عمومی کرونا در هفته آینده توضیح داد: با صدور مجوز واکسن کووبرکت ، در هفته آینده واکسیناسیون در کشور سرعت می‌یابد و مشکل نبود دوز دوم واکسن و کندی در این فرایند رفع خواهد شد. با توجه به ظرفیت ایجاد شده در کشور، جمعیت هدف ما تا پایان پاییز واکسینه خواهند شد.

وی تصریح کرد: برخی قضاوت‌ها جای تاسف دارد، زیرا راهی که در راستای تولید واکسن داخلی در یک سال اخیر طی شد، باید در 20 سال انجام می‌شد. من با افتخار بیان می‌کنم که واکسن ایرانی کم عارضه‌ترین، موثرترین و بی‌خطرترین واکسن دنیاست.

طرف‌های خارجی در تامین واکسن بدقولی کردند

نمکی با اشاره به بدعهدی طرف‌های خارجی در تحویل واکسن به ایران گفت: کواکس تعهد داد که برای ایران ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن ارسال کند که تاکنون تعداد کمی واکسن به ما تحویل داده، ما از کشور هند نیز واکسن خریداری کردیم اما دادستان این کشور دستور توقف داد، ایران با روسیه قرار داد 69 میلیون دوز واکسن منعقد کرد ولی تاکنون یک میلیون دوز بیشتر وارد کشور نشده است. ما با کشور چین نیز برای واردات ۲۰ میلیون دوز قرارداد امضا کردیم اما چهار تا پنج میلیون دوز بیشتر وارد کشور نشده است.

وی گفت: صدور مجوز واکسن کووبرکت و اضافه شدن واکسن ایرانی به مجموعه واکسن‌های تزریقی افتخار بزرگی برای نظام‌ جمهوری اسلامی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...