گام‌های فارس در مسیر ارتقای تولید


گام‌های فارس در مسیر ارتقای تولید

شیراز-ایرنا- آمارها و شاخص‌ها گویای حرکت استان فارس در مسیر ارتقای وضعیت تولید در حوزه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات و مانع‌زدایی از فعالیت‌ها در این عرصه است.

استاندار فارس در این باره به ایرنا گفت: از ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ تا پایان سال ۹۹، سه هزار و ۹۶۹ طرح تولیدی صنعتی، کشاورزی و خدماتی با سرمایه‌گذاری حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی مستقیم برای افزون بر ۴۶ هزار و ۸۵۰ نفر در این استان به بهره‌برداری رسید.
عنایت‌الله رحیمی افزود: این طرح‌ها که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی عملیاتی شده، به جز پروانه‌های کسب اتحادیه‌های صنفی است که آمار بسیار بالایی دارند و در ایجاد اشتغال استان نیز بسیار موثر بوده است.
وی ادامه داد: بسیاری از این طرح‌ها در جهت تکمیل زنجیره‌های تولید استان به ویژه در صنایع بالادستی بوده‌اند که از جمله می‌توان به طرح توسعه فولاد پاسارگاد با سرمایه‌گذاری ۲۵ هزار و ۳۹۵ میلیارد ریال و اشتغال ۳۷۶ نفر و طرح آلومینیوم جنوب با سرمایه‌گذاری ۱۸۶ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی ۷۵۰ نفر اشاره کرد.
او اظهار داشت: بهره‌برداری از این ۲ طرح سبب ملحق شدن استان فارس به باشگاه صادر کنندگان فولاد و آلومینیوم شد.
وی تصریح کرد: طرح تولید کربنات سدیم کاوه هم با حجم سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال و اشتغالزایی یک هزار و سه نفر طی مدت مذکور در استان به بهره‌برداری رسید.
استاندار فارس گفت: فقط در سال گذشته در استان شاهد افتتاح ۱۰ طرح ملی از طریق ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهوری بودیم.
رحیمی اضافه کرد: البته ارزش سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به نرخ روز بسیار بسیار بیش از ارقام اعلام شده و ارزش اسمی سرمایه‌گذاری بر اساس پروانه بهره برداری است.
وی تصریح کرد: در مجموع می‌توان گفت که از ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید افزون بر ۶ هزار طرح تولیدی با سرمایه‌گذاری اسمی ۱۲۴ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف اقتصادی در دولت تدبیر و امید آغاز شده که ۶۶ درصد آنها به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز در دست اجرا است.
استاندار فارس گفت: بر اساس گزارش‌های دستگاه‌های اجرایی استان، هم‌اینک ۲ هزار و ۵۹ طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و حجم سرمایه‌گذاری افزون بر ۸۳ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان در این استان در دست اجرا داریم که این طرح‌ها پس از بهره برداری برای حدود ۴۷ هزار نفر به طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.
رحیمی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۵۹ طرح مذکور، ۶۳۸ طرح با حجم سرمایه‌گذاری افزون بر ۳۰ هزار و ۵۱۸ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۱۰ هزار و ۵۷۳ نفر با پیشرفت فیزیکی افزون بر ۶۰ درصد و ۹۲ طرح نیز با حجم سرمایه‎‌گذاری افزون بر ۸۷۰ میلیارد تومان، اشتغالزایی یک هزار و ۳۱۷ نفر و پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در دست اجرا است.
وی تصریح کرد: بیش از ۵۸ درصد طرح‌های مذکور مربوط به بخش صنعت، ۲۴ درصد بخش کشاورزی، افزون بر هشت درصد بخش گردشگری و مابقی نیز سایر بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

احیای یک هزار و ۶۱۰ فرصت شغلی با فعالیت مجدد ۱۳۹ واحد صنعتی و معدنی راکد
استاندار فارس، با اشاره به برگزاری مستمر جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان گفت: در سال ۹۹ با اقدامات انجام شده و برگزاری جلسات این کارگروه، ۹۳ واحد صنعتی غیر فعال و راکد استان اعم از از کارگاه‌های مستقر در شهرکهای صنعتی و یا خارج از این شهرکها و ۴۶۵ واحد معدنی مجددا به چرخه تولید بازگشته که با فعالیت مجدد این واحدها دست کم یک هزار و ۶۱۰ فرصت شغلی مستقیم احیاء شد.
وی گفت: از جمله طرح‌های مذکور می‌توان به واحد آب معدنی اطهر آب با ۳۰ نفر اشتغال، شیراز پوپلین با ۹۸ نفر اشتغال، آرد اقلید با ۳۳ نفر اشتغال، کشت و صنعت دشت پاسارگاد با ۴۰ نفر اشتغال و نگین عمران با ۳۰ نفر اشتغال اشاره کرد.
استاندار فارس ادامه داد: همچنین با اجرای طرح ابتکاری هر فرماندار یک کارگاه با اشتغال بالای ۲۰۰ نفر که از سال ۹۸ آغاز شد، ۱۰۹ طرح با اشتغال ۱۷ هزار و ۱۹۹ نفر معرفی شد که ۳۰ طرح آن با اشتغالزایی سه هزار و ۹۴۲ نفر به بهره برداری رسیده و ۶۱ طرح آن نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در حال انجام است.
رحیمی تصریح کرد: با وجود محدودیت‌های جدی ناشی از شیوع کرونا، آمار بیمه شدگان تامین اجتماعی استان در دیماه سال ۹۹ بیانگر افزایش ۱۳ هزار و ۸۰۱ نفری بیمه شدگان اصلی نسبت به پایان سال ۹۸ است.

رشد 53 درصدی صدور جواز واحدهای صنعتی
همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به صدور ۲ هزار و ۵۰۹ جواز تاسیس واحدهای صنعتی در سال ۹۹ در این استان به ایرنا گفت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۸ از لحاظ تعداد ۵۷ درصد رشد داشته است.
ظفر افشون افزود: از لحاظ سرمایه‌گذاری نیز ۱۵۷ درصد و از نظر درصد اشتغال هم ۵۳ درصد رشد را در این زمینه طی مدت مذکور شاهد بوده‌ایم.
او ادامه داد: بر این اساس استان فارس در زمینه صدور جواز تاسیس واحدهای صنعتی در کشور جزو سه استان برتر کشور است.
وی تصریح کرد: در زمینه صدور پروانه‌های بهره‌برداری نیز در استان فارس با صدور ۳۴۸ واحد در سال ۹۹ از لحاظ تعداد پروانه بهره‌برداری رشد ۲۱ درصدی، از لحاظ اشتغال رشد ۱۴ درصدی و از نظر سرمایه‌گذاری ۴۷۶ درصدی را نسبت به سال ۹۸ شاهد بوده‌ایم که مهمترین دلیل این رشد را می‌توان راه‌اندازی واحدهای بزرگ صنعتی دانست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس افزود: در خصوص نمودار درصد صدور مجوزهای مورد تقاضا آنچه که باید مد نظر قرار داد این است که این آمار مربوط به کل مجوزها در تمام حوزه‌ها بوده و نیاز به تفکیک دستگاهی دارد.
افشون افزود: علت ضرورت تفکیک دستگاهی مجوزها نیز این است که از آنجا که در زمینه تقاضای برخی مجوزها از جمله مجوز تجاری، جایگاه سوخت و درمانگاه با افزایش و ازدیاد تقاضا مواجه هستیم در حالی که در برخی از این حوزه ها در استان تا چهار برابر استاندارد واحد فعال وجود دارد و برای جلوگیری از ورشکستگی واحدهای فعال فعلی، نیاز به صدور مجوز جدید نیست.
وی گفت: در عین حال در صدور جواز واحدهای تولیدی استان فارس جزو استان‌های برتر است و در این زمینه تا پایان سال ۹۹ برای تمامی متقاضیان جواز تاسیس صادر شده است و میانگین صدور جوازها نیز کمتر از سه روز بوده است.
او ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان فارس سال گذشته در زمینه صدور جوازهای تاسیس، ایجاد اشتغال و جذب سرمایه‌گذاری بالاتر از استان‌هایی با جمعیت مشابه قرار داشته و وضعیت مطلوبی در این حوزه‌ها داشته است.

۹ هزار ۱۷۹ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید و بند الف تبصره ۱۸پرداخت شد
رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان فارس در حمایت از مشاغل متعدد در حوزه های مختلف صنعت،معدن و تجارت از پرداخت تسهیلات مالی به میزان ۹ هزار و ۱۷۹ میلیارد ریال در سال گذشته خبر داد.
حمیدرضا ایزدی در توضیح جزئیات مبالغ پرداختی به آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: مبلغ این پرداختی ها مجموعا به میزان ۶ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال می باشد که در جهت افزایش اشتغال و رونق تولید موثر واقع شده است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال گذشته تصریح نمود: در مجموع میزان پرداخت این تسهیلات در سال گذشته ۲ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال بوه است.
وی تشکیل جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را در راستای اشتغالزایی و افزایش تولید مفید دانست و توضیح داد: این جلسات موجب شده که بسیاری از موانع و مسائل پیش رو در امر اشتغال و تولید حل و فصل شود و راهکارهای علمی و عملی با هدف ارتقای توان اقتصادی ارائه و تصمیات اجرایی اتخاذ شود.
رئیس سازمان صمت فارس یادآور شد: با وجود شیوع ویروس کرونا و افت برخی کسب و کارها این سازمان با تمام توان ،حمایت های لازم را از مشاغل متعدد(خرد و کوچک گرفته تا کلان و کشوری) در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت اعمال نموده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...