شوق اولین انتخاب


شوق اولین انتخاب

سنندج- ایرنا- شور و شوق سهیم شدن در تعیین سرنوشت و حق انتخاب وحضور در پای صندوق های اخذ رای برای نخستین بار این روزها ذهن و فکر رای اولی‌ها را به خود مشغول کرده است و بی صبرانه متتظر فرا رسیدن لحظه موعود و روز 28 خرداد هستند.

به گزارش ایرنا، بی شک صحنه انتخابات و مشارکت در تصمیم گیری برای آینده یک کشوریکی از مهمترین صحنه‌هایی است که هر فردی می تواند شیرینی و حلاوت آن را با تمام وجود حس کند و این مهم بویژه در میان دانش‌آموزانی که برای نخستین بار می خواهند دراین ماراتن بزرگ شرکت کرده و خودشان انتخاب کنند بیشتر خودنمایی می‌کند.

رای اولی‌ها چون برای نخستین بار است که می‌خواهند در این رویداد بزرگ سیاسی مشارکت داشته باشند نسبت به سایر اقشار جامعه در انتظار فرا رسیدن روز انتخابات هستند و با دنبال کردن اخبار انتخابات و حضور در فضای مجازی و رسانه‌ها تلاش می‌کند آگاهی لازم را نسبت به کاندیدای مورد نظر خود پیدا کرده و اولین انتخابشان بهترین باشد.

طبق اعلام آموزش و پرورش کردستان تعداد ۱۶ هزار و ۸۰۰ دانش‌آموز در استان رای اولی هستند که برای نخستین بار مشارکت سیاسی خود را در عرصه انتخابات کشور تجربه می‌کنند لذا با شور و شوقی وصف ناشدنی در انتظار فرا رسیدن جمعه ۲۸ خرداد و حضور در پای صندوق‌های اخذ رای هستند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج در آستانه سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا میزگردی را با حضور تعدادی از دانش‌ آموزان رای اولی برگزار کرد تا علاوه بر آشنایی با نظرات آنان در مورد انتخابات، در جریان حال و هوای این روزهایشان نیز قرار بگیرد.

بخش عمده آرا توسط رای اولی ها رقم می خورد

میثم ویسی دانش آموز پایه یازدهم رشته انسانی دبیرستان زانیاران سنندج در این میزگرد گفت: انتخابات به نوعی تعیین سرنوشت چهار ساله یک کشور است و موضوعی که در این رویداد مورد توجه جدی بوده مشارکت حداکثری است و این مهم نیازمند فضاسازی از سوی نهادها و ارگان های مربوطه دولتی است.

شوق اولین انتخاب

وی با تاکید بر اینکه این فضاسازی‌ها در میان رای‌اولی ها باید به نحوی باشد که آنان را پای صندوق های اخذ رای بکشاند، اظهار داشت: درست است که رای اولی ها تعدادشان در سطح کلان کم است اما تاثیری که بر جامعه اطراف خود می گذارند بسیار بیشتر از سایر اقشار جامعه است.

این دانش‌آموز رای اولی افزود: از لحاظ بینش و بصیرت سیاسی دانش آموزان رای اولی یک شور و انگیزه بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه دارند لذا اگر زمینه برای آگاهی بخشی به آنان فراهم باشد می‌توانند بر خانواده و اطرافیان خود نیز تاثیر گذاشته و بخش عمده آرا توسط این رای‌اولی ها رقم بخورد.

خون شهیدان ضامن انتخاب ماست

امیر محمد رضایی دانش آموز پایه یازدهم رشته انسانی در دبیرستان نمونه دولتی شیخ شلتوت سنندج نیز در این میزگرد گفت:انتخابات موضوع بسیار کلانی در سطح کشور است و زمانی که ما انقلاب کردیم و الان پس از ۴۳ سال ثمره این انقلاب را می بینیم وظیفه داریم در تمام صحنه های این انقلاب از جمله انتخابات حضور داشته باشیم.

شوق اولین انتخاب

وی با بیان اینکه انتخابات تعیین مسیر چهار ساله برای کشور و ملت است، اظهار داشت: وقتی بحث انتخابات به میان می‌آید، باید کاملا موضوع جدی گرفته شود چرا که مسیر کشورمان را در چهارسال آینده و یا حتی شاید ۲۰ تا ۲۵ سال آینده تعیین می‌‎کنیم و بی شک تاثیرات مثبت و منفی یک انتخاب تا سال‌ها بر پیکره جامعه خودنمایی می‌کند.

این دانش‌آموز رای اولی افزود: کلمه انتخابات کلمه مقدسی است و خون شهیدان ضامن انتخاب ما دراین برهه حساس و مهم گام دوم انقلاب است و باید با حضور در صحنه راه شهدا را ادامه داده و برای ماندگاری این انقلاب و نظام و پیشبرد اهداف آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: رای اولی ها در انتخابات بسیار تاثیرگذار هستند چرا که پر از شور و شوق بوده و بدنبال این هستند که اولین انتخابشان بهترین باشد و بر همین اساس با شور و اشتیاق مناظرات را دنبال کرده و اختیار انتخابات را پیگیری می کند لذا می ‌توانند از موثرترین افرادی در جامعه باشند که حق رای دادن دارند.

نفع شرکت در انتخابات به خود ما برمی گردد

اسرا هاشمی پایه یازدهم دبیرستان رستگاران سنندج نیز گفت: قطعا نفع شرکت درانتخابات به خود ما برمی گردد، چرا که در سرنوشت و آینده کشورمان سهیم خواهیم شد ودر این راه نباید اجازه بدهیم سنگ اندازی دشمنان و رسانه های معاند بر انتخاب و تصمیم ما تاثیر بگذارد.

شوق اولین انتخاب

وی افزود: حضور در انتخابات و انتخاب شخصی که شایستگی لازم را دارد که بر کرسی ریاست جمهوری قرار بگیرد قطعا برای کشور و استانمان بسیار سرنوشت ساز است و ما با حضور در پای صندوق های اخذ رای و انتخابی آگاهانه سرنوشت و اینده خود را رقم می زنیم.

این دانش‌آموز رای اولی یادآور شد: ما به عنوان یک ایرانی و رای اولی باید با انتخاب درست و صحیح خود زیرساخت توسعه استان و کشور را فراهم کرده و برای ایجاد مشارکت همه جامعه سهم خود را در پاسداری از کشور ادا کنیم.

وی اضافه کرد: با توجه به حجم گسترده اختیارات رییس جمهوری وقتی می توانیم با دست خود این همه اختیارات را در دست انسان شایسته ای قرار دهیم اگر کوتاهی کنیم در عواقب وخیم آن شریک خواهیم بود.

مشارکت در انتخابات نشان دادن قدرت نظام به تمام دنیا است

معصومه جعفری دانش آموز پایه یازدهم دبیرستان شاهد شهلا یاسینی سنندج نیز گفت: واژه انتخاب یعنی انتخاب بدست جمع نه فقط یک نفر لذا شرکت در این رویداد مهم سیاسی و شرکت در تعیین سرنوشت خود یک وظیفه شرعی و قانونی بوده و باید همه به این وظیفه خود به نحو احسن عمل کنیم.

شوق اولین انتخاب

وی افزود: قطعا مردم ما روز انتخابات با بصیرت و آگاهی پای صندوق های رای حاضر شده و نه تنها قدرت نظام و انقلاب بلکه اتحاد و یکدلی مردم ایران را به تمام دنیا نشان داده و بیزاری خود از دشمنان را اعلام می کنند.

این دانش‌آموز رای اولی اظهار داشت: شرکا ما در این انتخابات یک عزم ملی برای آباد کردن کشور خودمان است و قطعا با شرکت در این عرصه به تمام دنیا ثابت می کنیم که مردم توانمندی هستیم و می توانیم در تمام عرصه ها به بهترین وجه ممکن حضور داشته باشیم.

رییس جمهور منتخب واقف به شرایط کشور باشد

ویسی به انتخاب آگاهانه اشاره کرد و گفت: فردی که قرار است برای چهار سال آینده بر کرسی ریاست جمهوری بنشیند و یک کشور فلج از لحاظ اقتصادی با تمام زخم هایی که در دولت های قبلی به آن وارد شده را اداره کند باید اشرافیت کامل بر مشکلات و مسائل کشور داشته باشد.

وی افزود: یک رییس جمهور شایسته از پرداخت و تکرار دوباره اتفاقاتی که در دولت‌های گذشته اتفاق افتاده باید خودداری کرده و سیاسی کاری را وارد مدیریت و اقتصاد نکند و کابینه ای که می چیند با دید سیاسی نباشد و فقط بر اساس شایستگی انجام گیرد و با این روش می‌تواند کابینه ای را تشکیل دهد که چهار سال آینده را تضمین کند.

شوق اولین انتخاب

این دانش‌آموز رای اولی اظهار داشت: وقتی سیاسی کاری در میان باشد شرایط ۲ قطبی در کشور ایجاد شده و فضا را به سمتی می برد که اصلح ها کنار رفته و افرادی به روی کار بیایند که در زمان تبلیغات انتخابات به فرد کاندیدا کمک کرده اند.

وی ادامه داد: رییس جمهور منتخب باید واقف به تمام شرایط و ضوابط و روابط داخلی و خارجی کشور باشد و با بصیرت و دیدی باز مسائل و مشکلات کشور توجه کند و تمام توان خود را برای پیشرفت و آبادانی کشور بگذارد.

ویسی یادآور شد: بسیاری از کاندیداها در رزومه کاری خود سوابق تحصیلی را بیشتر مدنظر قرار می‌دهند در حالیکه همیشه سوابق تحصیلی ضامن اداره کشور نیست و در این مسیر تجربه مورد تاکید است لذا باید رییس جمهور منتخب از گذشته درس گرفته، حال را خوشبینانه ادامه داده و آینده را با برنامه پیش برود.

وی اظهار داشت: برنامه داشتن کاندیداها از اصلی ترین موازینی است که می تواند زمینه ساز جلب رضایت مردم باشد و قطعا وقتی فردی وعده هایی خارج از توان یک کشور به مردم می دهد مقبولیت رای آوردن را نخواهد داشت.

این دانش آموزی رای اولی افزود: در انتخابات شورای شهر و روستا نیز افردی باید داوطلب شوند که واقف به اتفاقات شهربوده و در میان مردم باشند و برای رفع مشکلات مردم برنامه داشته باشند.

رییس جمهور باید درد مردم را بفهمد

رضایی نیز اظهار داشت: فردی که قرار است رییس جمهور باشد باید کاملا فردی مسلمان، با اعتقادات دینی بوده و مقید به تمام شرایط و ضوابط جمهوری اسلامی باشد، درد مردم را بفهمد در میان مردم زندگی کرده باشد.

وی افزود: کاندیدای اصلح کسی است که به مهمترین پایه و سرمایه کشور که دانش‌آموزان به عنوان آینده سازان این مرز و بوم هستند توجه فراوان داشته باشد در پایش برنامه هایش مشکلات این قشر را مورد توجه جدی قرار دهد.

شوق اولین انتخاب

این دانش‌آموز رای اولی گفت: کاندیداها باید در تبلیغات خود به جای توهین و تخریب یکدیگر برای آینده کشور برنامه داشته باشند و قطعا ارائه برنامه‌های فرد کاندیدا بسیار مهمتر از موضوعات دیگر است.

وی اضافه کرد: در انتخابات شوراها هم فردی مناسب است که درد مردم را بفهمد، در میان مردم و از جنس مردم باشد فردی در انتخابات شورا شرکت کند که غیرت و بزرگواری داشته باشد و برای رفع مشکلات وارد میدان شود نه مقام منصب.

رییس جمهور ولایتمدار باشد

اسرا هاشمی نیز اظهار داشت: رییس جمهور آینده در درجه اول باید ولایتمدار و پیرو احکام اسلام باشد تا بتواند راحت‌تر با مردم ارتباط برقرار کرده و برای رفع مشکلات و موانع موجود گام بردارد.

وی افزود: فردی که قرار است بر کرسی ریاست جمهوری قرار بگیرد باید اقتصاددان و سیاست مدار خوبی نیر بوده و با مردم و در میان آنان باشد، حرف هایشان را بشنود، به درددل هایشان گوش دهد، به مناطق محروم توجه داشته و همه امکانات را فقط در اختیار پایتخت و چند استان بزرگ دیگر قرار ندهد.

این دانش‌آموز رای اولی ادامه داد: رییس جمهور باید فقط کشور را اداره نکند بلکه برای توسعه و آبادانی آن گام بردارد و قطعا رییس دولت می تواند پله ترقی برای کشور بوده و کاری کند کشور به سمت صعود پیش برود.

وی اضافه کرد: رییس جمهور نباید به قشر خاصی بسنده کند، بلکه باید همه اقشار را مدنظر قرار داده و مخصوصا جوان گرا باشد و بر روی جوانان که پر از ایده و خلاقیت هستند تمرکز داشته باشد و کابینه اش را با افرادی بچیند که از جنس مردم بوده و درد مردم را بفهمند.

هاشمی با ابراز خوشحالی از اینکه می‌تواند در سرنوشت کشور خود سهیم باشد گفت: با شور و اشتیاق پای صندوق اخذ رای حاضر می‌شوم و از همه همسن و سالانم نیز میخواهم آگاهانه و با شور و نشاط در این رویداد مهم مشارکت داشته باشند.

شوق اولین انتخاب

رییس جمهور مردم عمل باشد

معصومه جعفری نیز اظهار داشت: رییس جمهور منتخب باید حرف و شعاری که زمان تبلیغات می‌زند را عملی کرده و به اعتماد مردم احترام بگذارد و برای ترقی کشور تلاش کند.


وی تاکید کرد: به عنوان یک رای اولی انتظار دارم رییس جمهور آینده به میان مردم آمده و درد مردم را نزدیک لمس کند، مشکلاتشان را بشنود و رسیدگی کند و برای تغییر اوضاع تلاش کند نه اینکه تمام چهار سال را به امید تغییر باشیم در آخر هم هیچ‌نتیجه‌ای عایدمان نشود.

این دانش‌آموز رای اولی با بیان اینکه خدارا شکر میکنم که می توانم در سرنوشت کشورم سهیم باشم از همسن و سالانه خود خواست با آگاهی و بینش کافی در پای صندوق های اخذ رای حضور پیدا کنند و در انتهای فرد اصلح شریک باشند.

وی با اشار به اینکه رسانه‌های معاند از هر طریقی در صدد منصرف کردن مردم بخصوص جوانان از رای دادن هستند اظهار داشت: همه ما باید با عقل و دارید خود گام برداشته و بدانیم که با مشارکت در عرصه های نظام و انقلاب مسیر آینده خود را تعیین می‌کنیم.

جعفری یادآور شد: انتخابات موضوع بسیار مهمی است و نباید بیخیال از کنار آن بگذریم و وقتی حق انتخاب را به ما داده تند نباید با دست خودمان آن را خراب کنیم چرا که وقتی ساختمانی ساخته می‌شود اگر تولید آجر کج نهاده شود تا آخر همانگونه کج خواهد رفت.

رییس جمهور منتخب دولتی جوان و انقلابی تشکیل دهد

امیر محمد رضایی نیز در ادامه این میزگرد به انتظارات نسل جوان از رییس جمهور آینده اشاره کرد اظهار داشت: نسل جوان یکی از پایه‌های مهم و اساسی کشور هستند و انتظار می‌رود در دولت آینده بیشتر به این نسل رسیدگی شده و مشکلات اجتماغی، فرهنگی و اجتماعی آنان را مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: در کابینه ای که دولت آینده تشکیل می‌دهد باید افراد صالح و شایسته قرار بگیرند و تلاش کنند از جوانان بهره برده و دولتی جوان و انقلابی تشکیل دهند.

این دانش آموز رای اولی یادآور شد: هرچند در میان دولت باید افراد با تجربه و مجرب نیز وجود داشته ‌و راه درست و صحیح را با استفاده از تجربیات خود به نسل جوان نشان دهند اما انتظار می‌رود جوانان شاکله اصلی دولت را تشکیل دهند چرا که جوانان از پتانسل و انرژی خوبی برخوردار بوده و بهتر می‌توانند در مسیر پیشرفت کشور گام بردارند.

وی تاکید کرد: همچنین از دولت آینده انتظار می رود برای جوانان زمینه تحصیلی آسان و کم هزینه را فراهم کند چرا که بنیان های آینده کشور براساس تحصیل این قشر گذاشته می‌شود و همچنین برای رواج ازدواج آسان در جامعه تلاش کنند.

رضایی اضافه کرد: امید می‌رود رییس جمهور آینده زمینه استفاده بهتر جوانان از فضای مجازی را فراهم کرده و از ظرفیت‌های مغفول مانده قشر جوان در حوزه های مختلف از جمله بهداشت ‌و درمان، آموزشی و غیره بهره ببرد،ضمن اینکه به مسأله اعتیاد این بلای خانمان سوز که بلای جوان جوانان شده نیز توجه کند.

دولت آینده امید را به جوانان برگرداند

میثم ویسی نیز یادآور شد: در حال حاضر کشور ما با جمعیت حدود ۳۰ میلیونی جوان روبرو است که این جوانان در سالهای متمادی و سال‌های آینده این پتانسیل را دارند که مدیران وسیاسیون و کسانی باشند که حکمرانی کشور را بدست بگیرند.

وی افزود: جمعیت جوان ما بخاطر اتفاقاتی که در دولت های گذشته افتاده با موانع و خلل هایی روبرو شده و بخاطر سنگ اندازی هایی که در مسیرش قرار گرفته ‌ مسائلی همانند بالا رفتن سن ازدواج به جوانی ناامید تبدیل شده است.

این دانش آموزی رای اولی اظهار داشت: وقتی اینگونه مسایل کوچک و پیش پا افتاده زمینه ناامیدی جوانان ما را فراهم می کند نباید انتظار داشته باشیم که این جوانان در سطح جامعه خودکفایی و پتانسیل خود را نشان دهند.

وی یادآور شد: بسیاری از جوانان ما به لحاظ کاری و خلاقیت از توانایی و انرژی بالایی برخوردار بوده و پتانسیل خوبی برای مدیریت در جامعه دارند لذا از دولت آینده انتظار می‌رود از ظرفیت های این قشر برای پیشبرد اهداف و رفع مشکلات کشور استفاده کند.

شوق اولین انتخاب

رضایی به فراهم کردن زمینه لازم برای حضور پرشور جوانان در انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع در انتخابات شیوه تبلیغات است که بسیار تأثیرگذار است و بدلیل اینکه قشر جوان یکی از اقشار حساس و آسیب پذیر هستند تحت تاثیر تبلیغات قرار خواهند گرفت.

وی افزود: در حال حاضر رسانه‌های معاند و غرب گرا تبلیغات نادرستی را انجام می دهند و جوانان و نوجوانان ما هم دست به گوشی ‌و دست به رسانه هستند اخبار را دنبال کرده و در تصمیم گیری خود آن را مورد توجه قرار می دهند.

این دانش آموز رای اولی تاکید کرد: از مسوولان انتظار می رود در بحث تبلیغات کاندیداها نظارت کافی را داشته باشند چرا که تبلیغات نادرست و غیرواقعی موجب می شود جوان و نوجوان ما به اشتباه وا داشته شود و از همین ابتدا با انتخاب غلط دیدگاهش نسبت به انتخابات تغییر کند.

وی خطاب به همسن و سالان خود گفت: رای اولی‌های عزیز رای ندادن خود یک رای است و وقتی ما پای صندوق اخذ رای نمی رویم خود رای دادن به موضوعی است که در آینده حق اعتراض نداریم و اگر فردا روزی فردی غیر شایسته بر مسند قوه مجریه نشست، مایی که رای ندادیم هیچ حق اعتراضی نداریم.

رضایی افزود: همه ما باید در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشیم و به رسانه های معاند گوش ندهیم با انتخاب صحیح کشور را در همه عرصه ها به سمت پیشرفت و آبادانی سوق دهیم.

میثم ویسی نیز در ادامه اظهار داشت: نهادها و ارگان های دولتی با تولید محتوا فضایی را برای بینش افزایی جوانان ایجاد کنند که آنان به این درک برسند که رای دادن به نفع خودشان است شاید برخی تصور کنند که یک رای من چه تاثیری دارد اما قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود.

وی افزود: این تصور که یک رای من تاثیری بر انتخابات ندارد کاملا غلط است من یک رای نیستم من می توانم با رای دادم خود بر دیگران نیز تاثیر بگذارم و آنوقت ام یک رای بسیار بالا می رود.

این دانش آموز رای اولی از همسن و سالان خود خواست، به رسانه های معاند و تبلیغات منفی گوش ندهند و بدانند وقتی مسیر را درست برویم دشمن سنگ اندازی می کند بنابراین باید با بینش و بصیرت کافی پای صندوق های اخذ رای حضور می یابیم.

وی ادامه داد: برخی از مردم و بیشتر جوانان تصور می کنند اگر رای ندهند وضعیت بهتر خواهد شد اما این تصور کاملا اشتباه است بی شک با رای ندادن فقط راه برای افراد ناشایست باز می‌شود و مسوولان باید در این زمینه مسیر را برای جوانان هموار کرده و که به این درجه از بصیرت برسند که فرد اصلح را انتخاب کرده و مطالبات خود را از وی درخواست کنند.

ویسی ابراز امیدواری کرد، در این انتخابات همانند گذشته شاهد حضور حداکثری آحاد مختلف جامعه بو بویژه رای اولی ها باشیم و به گونه ای در صحنه مشارکت داشته باشیم که به قول معروف جبهه خودی زده نشود و ایرانی آبادتر از همیشه بسازیم.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۸ خرداد برگزار می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود