گل‌هایی که عطر رونق ندارند


گل‌هایی که عطر رونق ندارند

بازار کرونا و شایعاتش و مقتضیاتی که باید در این دوران رعایت شود؛ بازار فروش گل و گیاه را با رکود مواجه ساخته است.

با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، گل و گیاه از سبد مردم حذف ‌شده و شاید ۵ درصد از مردم همچنان گل و گیاه را در سبد خانوار خویش قرار دهند؛ این در حالی است که تقریباً دهک‌های پایین جامعه که گاهی از گل و گیاه استفاده می‌کردند کلاً خرید گل را حذف‌کرده اند.

به گزارش ایسنا، اگرچه گل‌فروشی‌ها تعطیل نشدند؛ اما رونقی نیز ندارند و به دلیل افزایش قیمت گل و همچنین کاهش دید و بازدیدها عملا خرید مردم تعطیل شده است.

گل‌فروش‌هایی که درد بیکاری دارند

گل فروشی‌های خیابان معلم را که قدم می‌زنی، هرکدامشان درب مغازه خود نشسته و مشغول بیکاری بودند؛ از آنان که می‌پرسی حرف از گران بودن گل‌ها و به صرفه نبودن برای مردم در این شرایط اقتصادی می‌زنند.

قلاسی، یکی از گل‌فروشان به ایسنا می‌گوید: هر شاخه گل ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان باشد، معلوم است که کسی نمی‌خرد؛ نمایشگاهی هم که دیگر برگزار نمی‌شود تا مشتری جذب کنیم.

وی افزود: در این شرایط کرونا هم که همه از گل و گیاه و انتقال کرونا از آن می‌ترسند، دیگر بازار ما کسادتر از همیشه است.

وی می‌گوید: اکنون گل‌های مصنوعی نیز قیمت بالایی دارند و برای یک گلدان کوچک حداقل باید ۳۰۰ هزار تومان خرج کند؛ بنابراین هرکسی زنمی‌تواند این گل‌ها را نیز بخرد؛ از طرفی مانند گل‌های طبیعی نیز جذابیت ندارند.

این گل فروش بیان کرد: باید فکری به حال گل‌فروشان کرد؛ در غیر این صورت زیر بار این گرانی‌ها و کاهش خرید مردم کمر راست نخواهند کرد.

گل‌فروشی‌های این راسته همه شان همین درد مشترک را دارند؛ از کسادی بازار و از گل‌های فروشی که برای نخریدنش به مشتری خود حق می‌دهند.

گل‌هایی که عطر رونق ندارند

دلسردی سرمایه گذاران

مشکل اساسی در طرح نهضت گلخانه از سوی گلخانه‌داران خراسان جنوبی، افزایش سود تسهیلات از هفت درصد به ۱۲.۵ درصد است.

یکی از گلخانه‌داران اظهار کرد: وثیقه‌ها درست کارشناسی نمی‌شوند و در نتیجه وام مناسب به افراد تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: هزینه‌های ساخت گلخانه بالاست و با این نوع تسهیلات عملا نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم؛ این گونه سرمایه‌گذاران نیز دلسرد می‌شوند و کاری در حوزه گل و گیاه زینتی انجام نخواهد شد.

ادارات گل‌های مورد استفاده را از استان سفارش دهند

عبدالرضا رضایی، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: کل سطح گلخانه‌ها در استان۷۹ هکتار است که از این سطح ۱۳ هزار و ۹۶۵ تن محصولات گلخانه‌ای تولید می‌شود.

وی افزود: گیاهان زینتی شامل دو بخش شاخه بریده مثل گل رز با ۱.۵ هکتار با تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار شاخه در سال و سایر گیاهان زینتی(آپارتمانی، نشاها و گلدانی‌ها) با ۴.۵ هکتار با تولید ۷۶۰ هزار گلدان یا نشا در سال است.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در هفته جهاد کشاورزی نیز دو واحد گلخانه گیاهان زینتی در بیرجند و مجتمع گلخانه‌ای محمدیه شهرستان خوسف افتتاح شد.

رضایی با بیان اینکه بخشی از تولیدات به خارج از استان می‌رود و در خصوص واردات نیز سعی داریم وارد نکرده و از تولیدات استانی استفاده کنیم، تصریح کرد: اگر گیاهی از استان دیگری وارد شود به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی در نگهداری آن با مشکل مواجه می‌شویم؛ بنابراین گیاه آپارتمانی که با شرایط اقلیمی استان پرورش یابد مقاوم تر خواهد بود.

وی افزود: شهرداری‌ها و ادارات نیز لازم است خرید گل و گیاهان زینتی خود را از داخل استان انجام دهند؛ تا اینکه به خارج استان سفارش دهند؛ این گونه بازار گل و گیاه استان رونق می‌یابد.

کرونا از گل منتقل نمی‌شود

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه گل و گیاهان زینتی استان پتانسیل خوبی برای حمایت دارند، ادامه داد: فروش گل و گیاه باتوجه به شرایط کرونا کاهش یافت و به ویژه فروش گل‌هایی چون رز و نرگس با مشکل مواجه شد و بسیاری از گل فروشان متضرر شدند، اما اکنون پس از ماه‌ها زندگی با کرونا، کمی فروش نسبت به ماه‌های اول بهتر شده است.

رضایی اظهار کرد: نگرانی بابت انتقال کرونا از گل‌ها وجود داشت که باید گفت فضای گلخانه کاملا قابل کنترل بوده و گل‌ها در سلامت کامل هستند؛ حتی ترددها نیز کنترل شده است.

وی با اشاره به حمایت از افراد فعال در این حوزه، افزود: تسهیلاتی از محل طرح توسعه گلخانه‌ها به گلخانه داده‌ایم.

گل‌هایی که عطر رونق ندارند

طرحی که شناور نیست

رضایی با اشاره به انتظارات از دولت آینده، تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین پیشنهادات این است که تسهیلات با نرخ کم، سود بانکی مناسب و سرعت مطلوب به گلخانه‌داران داده شود.

وی با بیان اینکه قرار بود طرح گلخانه‌ها طرحی شناور و بدون محدودیت باشد؛ اما این گونه پیش نرفت و عملا شاهد تاخیر در اعطای تشهیلات به طرح‌ها و قطع تسهیلات و اعتبارات بودیم.

از خروج گل از استان تا راه اندازی گلخانه‌های هیدروپونیک

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی‌های متوالی، لزوم تغییر الگوی کشت به جهت تغییر اقلیم به سمت گیاهان کم آبخواه و افزایش تولید از مقدار معین آب مصرفی و تمایل کشاورزان به جهت تکنولوژی جدید، تولید گل در گلخانه مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سطح زیر کشت گل رز در خراسان جنوبی ۱.۵ هکتار و مربوط به دو گلخانه واقع در بیرجند است، تصریح کرد: سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار شاخه گل رز در این گلخانه‌های هیدروپونیک تولید می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: پیش بینی درآمد حاصل از گل رز قبل از شیوع ویروس کرونا ۱۲۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد گل رز تولید شده در استان به سایر استان‌ها ارسال می‌شود، افزود: مقصد این گل‌ها استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی هستند.

گل‌فروشی‌ها و گلخانه‌داران اکنون چشم انتظار حمایت هستند تا ضرری که کرونا به شاخه گل‌هایشان زده ترمیم شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق