نخستین واکسن ایرانی وارد شبکه واکسیناسیون کشور شد


نخستین واکسن ایرانی وارد شبکه واکسیناسیون کشور شد

سلامت نیوز: با صدور مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت توسط وزارت بهداشت، اولین واکسن کرونای ایرانی از هفته آینده وارد شبکه واکسیناسیون کشور می شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،خبر صدور مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت را دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد و در توضیح جزییات بیشتر گفت که به دنبال جلسه ای که متخصصان، عصر روز یکشنبه...

سلامت نیوز: با صدور مجوز اضطراری واکسن «کووایران برکت» توسط وزارت بهداشت، اولین واکسن کرونای ایرانی از هفته آینده وارد شبکه واکسیناسیون کشور می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،خبر صدور مجوز اضطراری واکسن کووایران برکت را دیروز وزیر بهداشت اعلام کرد و در توضیح جزییات بیشتر گفت که به دنبال جلسه‌ای که متخصصان، عصر روز یکشنبه برگزار کردند، ضمن صدور این مجوز و دستور توزیع دوزهای آماده، اولین محموله واکسن‌های تولید شده در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هم به معاونت بهداشت وزارت بهداشت تحویل داده شد و بنابراین، از هفته آینده، واکسیناسیون گروه‌های هدف مشمول فاز یک و دو از سند ملی واکسیناسیون با تلفیق واکسن‌های وارداتی و ایرانی ادامه خواهد یافت.

وزیر بهداشت در بخشی از صحبت‌های خود با ابراز خوشحالی از ورود اولین واکسن کرونای ایرانی به شبکه واکسیناسیون کشور گفت:« از همان نخستین روزهای شیوع کرونا، تولید واکسن داخلی در دستور کار قرار گرفت، بر تمام پلتفرم‌های دنیا کار شد و دانشمندان جوان ایرانی موفق شدند در کمتر از یک سال به واکسن ایرانی دست پیدا کنند که در شرایط عادی تولید واکسن به ۲۰ سال زمان نیاز دارد.

در دو کمیسیون تخصصی وزارت بهداشت که بر مراحل ساخت و تست انسانی واکسن‌ها نظارت می‌کنند، نتایج ارسال شده از دو مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام و انستیتو پاستور ایران بررسی شد، این دو واکسن، از سایر واکسن‌های ایرانی جلوتر بودند، نتایج مطالعات بالینی واکسن کووبرکت در فاز یک و دو و همچنین تزریق بر 10 هزار و 400 نفر در فاز سوم مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا مجوز استفاده اضطراری این واکسن صادر شد.

واکسن پاستور که محصول مشترک متخصصان ایرانی و کوبایی است هم مورد بررسی قرار گرفت اما به دلیل کامل نبودن دو مدرک از مدارک علمی مورد نیاز، بررسی مجدد و صدور مجوز برای این واکسن به هفته آینده موکول شد.سایر واکسن‌های ایرانی مانند فخرا و رازی هم درحال طی کردن مراحل مطالعات بالینی خود هستند و تا پایان تابستان امسال ایران یکی از موفق‌ترین کشورهای دنیا در زمینه تولید این واکسن خواهد بود.»

در حالی که به گفته وزیر بهداشت، هم‌اکنون یک میلیون دوز از واکسن کووبرکت تولید شده و از هفته آینده دستور توزیع دوزهای آماده صادر خواهد شد و واکسن کوو ایران‌برکت به مجموعه واکسیناسیون عمومی کشور افزوده می‌شود، واکسن کووبرکت، نخستین واکسن تمام ایرانی است که تمام مراحل ساخت، آزمایش‌های اولیه و مطالعات بالینی آن با نظارت کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تهران و برخی اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا و متخصصان بیماری‌های عفونی در یک‌سال اخیر انجام گرفته و در بزرگ‌ترین کارخانه تولید واکسن منطقه که توسط ستاد اجرایی فرمان امام در استان البرز احداث شده به تولید انبوه رسیده است.به گفته مسوولان ستاد اجرایی فرمان امام، تا پایان خرداد امسال 3 میلیون و تا شهریور 1400 ماهانه بیش از 20 میلیون دوز از این واکسن تولید و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

این واکسن علاوه بر کسب موفقیت در مراحل تست انسانی و تأیید کارایی در بخش امن بودن، تولید آنتی‌بادی و موثربودن، موفق شده به عنوان اولین واکسن ایرانی بر ویروس جهش یافته کووید19 یا ویروس کرونای انگلیسی نیز تست و آن را با موفقیت مهار کند و نام خود را به عنوان یکی از بی‌خطرترین و موثرترین واکسن‌های تولیدشده درجهان درلیست سازمان جهانی بهداشت ثبت کند. سعید نمکی همچنین تصریح کرد که واکسن پاستور که تولید مشترک ایران و کوباست هم، بعد از تکمیل مدارک در انستیتو پاستور، از اوایل هفته آینده اجازه استفاده اضطراری می‌گیرد و به شبکه واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود علاوه بر اینکه واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک، به مرحله توزیع عمومی می‌رسد.

به گفته وزیر بهداشت، ظرفیت تولید واکسن کرونا در داخل کشور، تا ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دوز خواهد بود و در ماه‌های بعد، با افزایش تصاعدی به ۵۰ یا ۶۰ میلیون دوز می‌رسد که با این شرایط، زمینه صادرات واکسن کووید از زمستان امسال و پیش فروش به مشتریانی که از حالا درخواست داده‌اند ایجاد خواهد شد. وزیر بهداشت در ادامه توضیحات درباره روند واکسیناسیون کشوری، با انتقاد از رفتار غیردوستانه فروشندگان جهانی واکسن در قبال تعهداتی که به ایران داشتند، گفت: «مسیر قرارداد با بیرونی‌ها را طی کردیم و پیش پرداخت دادیم.

مسیر قرارداد با کووکس را طی کردیم و پیش پرداخت هم دادیم. ولی ساز و کار کووکس بسیار ضعیف‌تر از آن بود که بتواند به هشت کشور دنیا بگوید ۸۵ درصد از واکسن دنیا مال شما نیست و بقیه دنیا هم آدم هستند. تا امروز از ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار دوزی که قرارداد بستیم تنها مقدار اندکی ارسال شده است. ما از هند واکسن خریدیم، آقای دادستان هند در فرودگاه دستور توقف داد.

۶۰ میلیون دوز واکسن با روس‌ها قرارداد بستیم، تا امروز هنوز یک میلیون هم به ما ندادند. البته پول ندادیم و گذاشتیم زمان حمل پول بدهیم. ۲۰ میلیون دوز واکسن از چین قرار بود برسد که حدود ۴ یا ۵ میلیون از آن رسیده است. به این دوستان گفتیم چرا واکسن را بر ما قطع کردید؟ گفتند به دلیل شیوع بیماری در کشور خودمان قرار است روزی ۱۵ میلیون واکسیناسیون انجام دهیم و حتی حاضر نشدند از این تعداد، در عالم رفاقت، ۵۰ هزار واکسن برای ما بفرستند. چه کسی باید این را جبران کند جز تولید داخلی؟همزمان به تولید داخل فکر کردیم و در یک‌سال گذشته، بر تمام پلتفرم‌های دنیا کار کردیم و خوشبختانه راهی در یک‌سال رفتیم که باید ۲۰ ساله طی می‌شد و با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم‌عارضه‌ترین، موثرترین و بی‌خطر‌ترین واکسنی است که می‌توان نام برد.»


واکسن‌های ایرانی چه ویژگی‌هایی دارند؟

از نیمه دوم سال گذشته و پس از اخباری که درباره احتمالات ضعیف اما نگران‌کننده ممنوعیت و محدودیت فروش واکسن کووید 19 به ایران به دلیل تحریم‌های اقتصادی و دشواری انتقال پول منتشر شد، تولید واکسن کرونا در دستور کار دولت قرار گرفت و در نهایت، خط تولید 5 واکسن کرونا راه‌اندازی شد.

کمیته ساماندهی تحقیقات کووید19 در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، اخیرا در گزارشی، درباره چگونگی راه‌اندازی خط تولید واکسن‌های کرونای ایرانی اعلام کرده است: «ایران واکسیناسیون علیه کووید19 را با واکسن‌های وارداتی اسپوتنیک‌وی، آسترازنکا/آکسفورد، سینوفارم و کووکسین (بهارات) آغاز کرده است. تا تاریخ 4 خرداد، 14 تقاضای فعال (در حال انجام) جهت ساخت واکسن کووید19 به سازمان غذا و داروی کشور ارایه شده که از بین آنها، 5 واکسن موفق به اخذ کد اخلاق جهت مرحله بالینی شدند.»

به استناد این گزارش، «کووبرکت» (محصول موسسه شفافارمد و وابسته به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام)، «سوبرانا» (تولید مشترک موسسه انستیتو پاستور و موسسه فین‌لای کوبا)، «کووپارس» (محصول موسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی)، «فخراواک» (محصول موسسه میلاد دارو نور در زیر مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) و «سیناژن» (محصول شرکت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن؛ اولین واکسن کرونای ساخت بخش خصوصی در ایران که به‌طور مشترک با شرکت استرالیایی وکسین تولید خواهد شد) واکسن‌هایی هستند که حالا خط تولید گسترده‌ای دارند و غیر از «کووبرکت» و «سوبرانا» که توزیع آنها از هفته آینده آغاز می‌شود، باقی واکسن‌ها هم پس از تکمیل تحقیقات و دریافت تاییدیه‌های لازم، به مرحله توزیع می‌رسند.

به استناد این گزارش، واکسن کووبرکت، نخستین واکسن کرونای تولید محققان ایرانی است که موفق به دریافت کد اخلاق و کارآزمایی انسانی از وزارت بهداشت شده و از نوع ویروس غیرفعال شده است. واکسن سوبرانا، حاوی پروتئین نوترکیب از ناحیه RBD، ژنوم ویروس2 -SARS-COV، با رژیم دونوبته (با و بدون دوز بوستر) است در حالی که واکسن کووپارس، بر پایه پروتئین نوترکیب اسپایک ۲- SARS-COV ساخته و از دو بخش آنتی ژن و ادجوانت، تولید خواهد شد.

واکسن فخراواک هم از نوع ویروس غیرفعال شده و شامل دو دوز است که اسفندماه 1399 موفق به دریافت مصوبه اخلاق در پژوهش از سازمان غذا و دارو شده و واکسن سیناژن هم به‌طور مشترک با کشور استرالیا تولید خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست