نیمه پُر لیوان سینمای ایران را می‌بینیم/ فیلم ها را نمی‌کوبیم


نیمه پُر لیوان سینمای ایران را می‌بینیم/ فیلم ها را نمی‌کوبیم

تهران- ایرنا- مجری برنامه «سینما آی‌فیلم» گفت: هدف ما این است که نیمه پُر لیوان سینمای ایران را ببینیم و به فیلم‌ها با دید مثبت نگاه کنیم. فیلم‌ها را مثل برنامه‌های دیگر نمی‌کوبیم و اجازه می‌دهیم عوامل از فیلم بگویند.

حسام فروتن که دو برنامه «سینما آی‌فیلم» و «سینمای کوتاه» را اجرا می‌کند، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: هر هفته در «سینما آی‌فیلم» یکی از فیلم‌های در حال اکران را معرفی می کنیم و با کارگردان و بازیگرانش حرف می زنیم. هدف ما این است نیمه پُر لیوان را ببینیم و به فیلم ها با دید مثبت نگاه کنیم. فیلم ها را مثل برنامه‌های دیگر نمی‌کوبیم و اجازه می‌دهیم عوامل خودشان از فیلم بگویند.

به گفته وی این برنامه چند ماهی به خاطر تعطیلی سینماها تعطیل بود و حدود یک ماهی است که پخش آن دوباره شروع شده است.

ایجاد انگیزه برای جوانان عرصه فیلمسازی

فروتن دانش‌آموخته رشته کارگردانی سینما با بیان اینکه در وهله اول، هدف برنامه «سینمای کوتاه» ، آشنایی بیشتر مخاطب با فیلم کوتاه و نمایش فیلم و ایجاد انگیزه برای جوانان عرصه فیلمسازی است، افزود: در این راه سعی ما بر این بوده به معرفی نیروهای جوان و ایجاد امید و انگیزه برای نیروهای خلاق فیلمساز پرداخته و تلاش کنیم تا کارشان در یک شبکه پرمخاطب دیده شود.

نیمه پُر لیوان سینمای ایران را می‌بینیم/ فیلم ها را نمی‌کوبیم

وی ادامه داد: برنامه سینمای کوتاه برای نیروهای جوان فیلمساز فرصتی فراهم می کند تا آثارشان دیده شده و به بوته نقد گذاشته شود. شبکه آی فیلم در این برنامه همچنین آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با مقوله فیلم کوتاه، روند ساخت این‌گونه فیلم‌ها و دشواری و سختی‌های تهیه آن را سرلوحه کار خود قرار داده است.

مجری سینمای کوتاه با توجه به اینکه یک فصل کامل از برنامه پخش شده و فصل دوم نیز به نیمه رسیده، اظهار کرد: در حال حاضر اغلب مهمان‌های ما آشنایی بیشتری با برنامه پیدا کرده و با اشتیاق بیشتری دعوت ما را می پذیرند.

به گفته فروتن؛ مخاطبان برنامه سینمای کوتاه شبکه آی فیلم، خانواده ها هستند که به ویژه در دوران خانه نشینی‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا به تماشای تلویزیون پرداخته و از طریق این برنامه با مقوله فیلم کوتاه بیشتر آشنا می شوند. تا به حال خیلی کم پیش آمده که یک شبکه بخواهد به صورت اختصاصی به فیلم کوتاه بپردازد. در شبکه آی‌فیلم برای اولین بار سراغ این قالب رفته‌اند.

وی با بیان این که فیلم کوتاه پخش شده باید استانداردهای لازم را داشته باشد اظهار داشت: شعار شبکه آی‌فیلم دوست خانواده من است و این برنامه هم به دنبال فیلم‌هایی است که خانواده بتواند با فراغ بال آن را تماشا کند. یکی از جذابیت‌های فیلم کوتاه این است که در زمان کوتاه بیننده را مجذوب خودش می‌کند. کارگردان باید در مدت زمان محدود و در نهایت ایجاز دانش سینمایی خودش را نشان دهد.

فیلم کوتاه مهجور مانده است

فروتن با اشاره به این نکته که فیلم کوتاه مهجور مانده است تاکید کرد: برخی فیلم‌های کوتاه جوایز زیادی برده‌اند؛ اما دیده نشده‌اند. اتفاقا یکی از سوال‌های ما از مهمان‌ها این است که چرا از فیلم کوتاه استقبال نمی‌شود. برنامه سینمای کوتاه این هدف را دنبال می‌کند که خانواده‌ها با فیلم کوتاه آشنا بشوند و این قالب از مهجور بودن بیرون بیاید. الان به جز جشنواره‌ها و سینمای هنر و تجربه فضایی برای نمایش فیلم کوتاه وجود ندارد.

مجری شبکه آی‌فیلم درباره بخش‌های برنامه «سینمای کوتاه» گفت: زمان برنامه‌های آی فیلم معمولا در حدود ۳۰ دقیقه است. در این برنامه نیز حدود ۲۰ دقیقه نمایش فیلم طول می‌کشد. در بقیه زمان که حدود ده دقیقه می‌شود با کارگردان مصاحبه می‌کنیم.

برنامه سینمای کوتاه از برنامه های جدید شبکه آی فیلم است که با هدف معرفی فیلمسازان عرصه فیلم کوتاه و بهتر دیده شدن آنان، روی آنتن این شبکه می‌رود. در این برنامه ابتدا یک فیلم کوتاه برخوردار از ارزش‌های تکنیکی و محتوایی پخش می شود و سپس درباره فیلم و به طور کلی ساخت فیلم کوتاه و چالش های آن با کارگردان اثر گفت و گو صورت می‌گیرد.

سینمای کوتاه روزهای شنبه ساعت ۲۳:۳۰ پخش می شود و تکرار آن یکشنبه ها ساعت ۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ روی آنتن می رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر