افزایش مصارف غیرانسانی از علل کمبود نان در سربیشه است


افزایش مصارف غیرانسانی از علل کمبود نان در سربیشه است

بیرجند - ایرنا - رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه گفت: یکی از علل اصلی کمبود نان در این شهرستان افزایش مصارف غیرانسانی از جمله برای دام است.

مهدی ملایی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش تقاضا و کمبود نان فقط مشکل شهرستان سربیشه نیست و به دلایل مختلف در بسیاری از نقاط عمومیت پیدا کرده است.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت برخی مواد غذایی از جمله برنج و ماکارونی تقاضای نان به عنوان غذای جایگزین افزایش یافته، ضمن آنکه بخشی از افزایش تقاضا به افزایش مصارف غیرانسانی از جمله خوراک دام به دلیل افزایش قیمت و کمبود نهاده‌های دامی نظیر کنسانتره، جو و سبوس مرتبط است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه بیان کرد: با وجود خشکسالی در سال جاری و کاهش تولید گندم، تخصیص سهمیه آرد شهری و روستایی مطابق سهمیه‌های قبلی بدون هر گونه کاهش در حال انجام است و از این نظر هیچ‌گونه تغییری ایجاد نشده است.

وی گفت: اختلاف شدید قیمت آرد در دو سوی مرز، احتمال قاچاق این کالای اساسی را نیز افزایش داده که در این خصوص برابر مصوبات شورای تامین شهرستان، مجموعه‌های انتظامی و مرزی به تشدید نظارت‌ها اقدام کرده‌اند و مجموعه مرزبانی و گمرک نظارت ویژه‌ای را در این خصوص اعمال می‌کنند.

ملایی افزود: در سه ماه نخست سال جاری ضمن تغییر برنامه پخت و تعطیلی برخی واحدهای خبازی با هدف جلوگیری از تراکم تقاضا در بعضی ساعات یا روزهای هفته، بازرسی و نظارت‌ها نیز در قالب گشت‌های مستقل و مشترک با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: از ابتدای امسال ۲۴۳ فقره بازرسی و ۱۸ فقره گشت مشترک در شهرستان سربیشه اجرا شده و در نتیجه آنها سه پرونده تخلف عرصه خارج از شبکه و کم‌فروشی نان تشکیل و برای رسیدگی به اداره کل تعزیرات حکومتی استان ارجاع شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت سربیشه گفت: با توجه قیمت تمام‌شده و حجم بالای یارانه تخصیصی در حال حاضر آرد جزو ارزانترین کالاهای مصرفی است و مصرف صحیح و جلوگیری از اسراف این نعمت الهی، لازم به نظر می‌رسد.

وی نظارت همگانی را شرط لازم درخصوص تقویت نظارت‌ها و برخورد با تخلف‌های احتمالی دانست و ضمن تشکر از حساسیت‌های عمومی، از شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلف، موارد را به سامانه تلفنی ۱۲۴ ارتباط مردمی و ستاد خبری نظارت و بازرسی این اداره اعلام کنند.

به گفته کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، قیمت تمام‌شده هر کیسه آرد برای دولت ۲۰۰ هزار تومان است که در نقاط روستایی هر کیسه به قیمت ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان به دست مردم می‌رسد.‌

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا