حل دغدغه صادرکنندگان گیلانی با قرنطینه محصولات کشاورزی در گمرک


حل دغدغه صادرکنندگان گیلانی با قرنطینه محصولات کشاورزی در گمرک

رشت - ایرنا - این روزها در کنار برداشته شدن یکی پس از دیگری موانع تولید و تجارت، هنوز فعالان اقتصادی استان گیلان به خصوص صادرگنندگان محصولات کشاورزی از توقف طولانی محصولات خود در مبدا تولید گلایه مند هستند و این مسئله را درد مشترک برای توسعه صادرات خود می دانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز گذشته فعالان اقتصادی استان گیلان در بخش های مختلف دور میز استانداری گردهم آمدند تا موانع موجود در تولید را در گفت و گوی بخش خصوصی با دولت به بحث گذاشته و در جهت رفع آن قدم بردارند.

مباحث مختلفی در جلسه مذکور پیرامون حوزه تولید و تجارت مطرح شد اما آنچه بیش از همه دغدغه فعالان اقتصادی را به همراه داشت، توقف طولانی محصولات به خصوص محصولات کشاورزی در مبدا تولید بود که با توجه به فسادپذیری این محصولات تجارت این بخش را با خطرات و خسارات جدی مواجه می کند.

علاوه بر این، رویداد مذکور می تواند بر بازارهای هدف محصولات کشاورزی گیلان و استان های دیگر که از مسیر این استان مرزی و ساحلی عبور می کنند اثر منفی داشته باشد در حالی که برای دستیابی به این بازارها سالها تلاش و هزینه صرف شده است.

صادر کنندگان در جلسه روز گذشته شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص صدور گواهی قرنطینه کالاهای صادراتی از مبداء تولید اشاره کردند و گفتند: در صورت تداوم روند صدور گواهی قرنطینه در مبداء تولید بزودی شاهد کاهش کیفیت محصولات کشاورزی در مقاصد صادراتی خواهیم بود.

آنها با اشاره به اینکه در مبدا تولید امکانات لازم برای قرنطینه و نگهداری محصولات به صورت تازه وجود ندارد، افزودند: در صورت تداوم روند صدور گواهی قرنطینه در مبداء تولید بزودی شاهد کاهش کیفیت محصولات کشاورزی در مقاصد صادراتی خواهیم بود که این امر می تواند آسیب مهلکی بر میزان صادرات غیرنفتی کشور و همچنین اقتصاد فعالان حوزه کشاورزی گیلان و استانهای دیگر وارد کند.

تجار و صادر کنندگان پیشنهاد کردند که ضمن تداوم روند قبلی برای صدور گواهی قرنطینه، تدبیری اتخاذ شود تا کارشناسان این بخش در هنگام بارگیری محصولات در محل سورتینگ انبار یا سردخانه حضور یابند و پس از رویت محصولات، گواهی مورد نظر را صادر کنند که به این ترتیب دیگر نیازی به بازگشایی کانتینرهای یخچال دار در محل پایانه حمل بار و یا گمرک جهت رویت محصولات نخواهد بود.

آنها خاطر نشان کردند: در صورت این اقدام از بروز آسیب های احتمالی به آنها و افت کیفیت محصولات جلوگیری خواهد کرد و ضمن برآورده شدن الزامات مد نظر سازمان نباتات کشور، فرآیند صادرات نیز تسهیل خواهد شد.

براساس موارد ارسالی توسط انجمن تجار و صادر کنندگان آستارا اخیرا سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده است که گواهی قرنطینه برای کالاهای صادراتی باید از مبداء تولید آنها صادر شود که به گفته صادر کنندگان اجرای این امر مشکلاتی را برای صادرات محصولات کشاورزی ایجاد کرد.

در حال حاضر روند حاکم بر صادرات محصولات کشاورزی به این گونه است که محصولات تولید شده در مزارع و باغات به مراکز سورتینگ و نگهداری ( انبارها و سردخانه ها) که غالبا در شهرهای مرزی کشور استقرار یافته اند ارسال و در آنجا پس از انجام اقدامات لازم به مقاصد صادراتی ارسال می شوند زیرا بسیاری از محصولات در مبداء تولید ، مناسب صادرات نمی باشد و باید در مراکز یاد شده براساس الزامات بازار هدف ، مناسب سازی ، پردازش و بسته بندی شوند.

علاوه بر این برخی از محصولات در زمان برداشت به لحاظ حجم تولید آنچنان انبوه می باشد که ارسال کوتاه مدت آنها به بازار هدف نه تنها مقدور نبوده بلکه دارای صرفه اقتصادی هم نیست ؛ از این رو، باید ابتدا محصولات در انبارها و سردخانه ها ذخیره و در زمان مناسب با در نظر گرفتن عواملی نظیر میزان تعهدات به طرف تجاری ، اجازه بهای کامیون های یخچال دار و وجود تقاضا و مشتری مناسب در بازار به مرور زمان و در طول سال به بازارهای هدف صادر می شوند.

قرنطینه محصولات در گمرک انجام خواهد شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در پاسخ به این مشکل صادر کنندگان گفت: باتوجه به نیاز به فراهم شدن تمهیداتی برای اجرای مصوبه صدور گواهی قرنطینه محصولات از مبداء مقرر شده تا اطلاع بعدی و رفع این مشکل و فراهم شدن شرایط، صدور گواهی را در مرز و گمرک ادامه بدهیم.

مسعود الماسی با بیان اینکه در گمرک و مرز امکانات بهتری برای قرنطینه بهداشتی محصولات وجود دارد اظهار داشت: البته در همین راستا، ۲ پست قرنطینه زمینی از استارا و انزلی به پنج پست افزایش یافته است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردهای جهانی گفت: در راستای فصل ۶ توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا، صدور گواهی قرنطینه از مبداء انجام می شود که با توجه به محدودیت بخش های تولیدی باید برای آن راه حلی طولانی مدت تدبیر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه اخیرا برخی از کشورهای حوزه خزر آلوده بودن محصولات صادراتی را مطرح کرده اند، خاطر نشان کرد: با بررسی های انجام شده تا کنون؛ هیچ محموله ای صادراتی برگشت داده نشده است و به نظر می رسد که این حاشیه سازی ها دلیل رقابت بین کشورهای صادر کننده باشد.

الماسی کمبود نیروی انسانی کارشناس صدور گواهی را در گمرکات یکی از چالش های صادر کنندگان عنوان و تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی علاوه بر مسیر زمینی باید از مسیرهای دریایی و ریلی نیز انجام شود.

۷۵ درصد صادرات گیلان مربوط به بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در همین ارتباط گفت: بیش از سه میلیون تن محصول کشاورزی در گیلان تولید می شود که در ۲۱ محصول رتبه اول تا پنجم کشور به این استان اختصاص یافته است.

الماسی با بیان اینکه از یک میلیون و ۱۳۹ هزار تن محصول صادر شده، ۷۶۴ هزار تن صادرات مربوط به محصولات کشاورزی است، افزود: از محصولات صادر شده با ارزش ۶۰۴ میلیون دلار از گیلان، ۴۱۶ میلیون دلار در سال ۹۹ مربوط به بخش کشاورزی بوده است.

وی اظهار کرد: از سال ۹۵ تا ۹۹ ، ۹۹ درصد مجموعه صادرات از استان محصولات نباتیست که ۹۰ درصد آن محصولات باغی می باشد؛ ضمن آنکه در سال ۹۹ بیشترین محصولات کشاورزی صادر شده مربوط به سیب با مقدار ۲۰۸ هزار تن بوده است.

الماسی با بیان اینکه بیشترین صادرات از استان در فصل های پاییز و زمستان سال است، اظهار داشت: حجم صادرات در پاییز و زمستان نسبت به بهار و تابستان سه برابری است که حداقل صادرات در خرداد و تیرماه اتقاق می افتد.

وی با اشاره به اینکه استان های غربی و جنوبی کشور هم برای انجام صادرات از این استان اعلام آمادگی کرده اند، اظهار داشت: اما نبود پایانه صادراتی و بارانداز در بندر آستارا مشکلاتی را ایجاد کرده است که احداث آن یک ضرورت محسوب می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !