«مجلس خبرگان» ظرفیتی عظیم برای طراحی هندسه کلان کشور/عزت جمهوری اسلامی در گروی انتخاب رئیس‌جمهور اصلح


«مجلس خبرگان» ظرفیتی عظیم برای طراحی هندسه کلان کشور/عزت جمهوری اسلامی در گروی انتخاب رئیس‌جمهور اصلح

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی بر پایه مردم‌سالاری دینی است، گفت: «مجلس خبرگان» ظرفیت عظیمی برای طراحی هندسه کلان حکمرانی جمهوری اسلامی ایران است که اگر این هندسه شکل گیرد، بسیاری از مسائل حل می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف، آیت‌الله حسین‌علی سعدی»،رئیس دانشگاه امام صادق (ع) و نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان در گفتگویی با تاکید بر ضرورت حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای در روز ۲۸ خرداد، اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران، نظامی بر پایه مردم‌سالاری دینی است؛ یعنی اراده مردم، مبنای تصمیم‌گیری در تمام سطوح نظام اعم از سطوح راهبردی و سطوح کاربردی خواهد بود؛ مردم‌سالاری دینی اقتضاء می‌کند که حکمرانی هم براساس اراده مردم باشد.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در ایران با بیش از ۹۸ درصد رای «آری» مردم شکل گرفته است، افزود: صندوق رای بلندترین تریبون برای بیان ایده‌ها و خواسته‌های مردم در نظام جمهوری اسلامی است، لذا انتخاب آگاهانه مردم می‌تواند راه حل موثری برای حل مسائلشان باشد؛ بنابراین راه حل مشکلات، عدم حضور نخواهد بود.

نامزد انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان با اشاره به اینکه اصل حضور مردم ضروری است، تاکید کرد: مشارکت پرشور و با نشاط هم دولت را برای حل مشکلات کشور، تقویت می‌کند و هم مسیر حل مشکلات را نشان دهد؛ یعنی مردم با رای خود به کاندیداها مشخص می‌کنند که کدام راهبرد را برای اداره جامعه‌شان می‌پسندند.

آیت‌الله سعدی تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری براساس قانون اساسی ناظر به راس هرم قدرت در جمهوری اسلامی است و وظایف سنگینی را بر عهده دارد؛ ما شاهدیم بودیم که خبرگان رهبری با بصیرت و آگاهی پس از رحلت امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی را انتخاب کردند؛ اکنون شاهدیم بیش از سه دهه این مسیر به‌خوبی توسط ایشان هدایت شده و این حاصل انتخاب هوشمندانه و صحیح است.

وی با بیان اینکه امام راحل در وصیت‌ها و توصیه‌های خود فرموده‌اند که اگر در خبرگان خلل و کوتاهی اتفاق بیفتد، خسارتی را متحمل می‌شویم که قابل جبران نیست، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرموده‌اند که مجلس خبرگان باید یک هیات اندیشه‌ورزی را شکل دهد تا مسائل اساسی نظام را پایش کند و اگر در این حرکت کلان نظام، جایی متوجه شد چالشی وجود دارد، ورود کند.

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر اینکه خبرگان یک ظرفیت عظیمی است برای طراحی هندسه کلان حکمرانی جمهوری اسلامی که اگر این هندسه شکل گیرد، بسیاری از مسائل حل می‌شود، افزود: مردم جامعه ما امروز تحصیل کرده و جامعه نخبگانی هستند و انتظار می‌رود تا اندیشمندانی در خبرگان بیایند که مطالبات مردم و نسل جوان را هم خوب درک کنند و هم آرای خود را در اداره جامعه اسلامی و حکمرانی منعکس کنند.

آیت‌الله سعدی در خصوص حساسیت انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: براساس قانون اساسی ریاست جمهوری بعد از رهبری عالی‌ترین مقام رسمی کشور است؛ حوزه اختیارات رئیس‌جمهور هم با هیچ‌یک از مسئولین عالی‌رتبه نظام یعنی روسای قوا قابل قیاس نیست؛ یک مجموعه گسترده‌ای از اختیارات و امکانات را قانون اساسی و قوانین عادی در اختیار رئیس‌جمهور گذاشته است؛ بر این اساس زندگی روزانه مردم به‌نوعی وام‌دار انتخابشان در حوزه ریاست جمهوری است.

وی با اشاره به اینکه عزت و اعتلای پرچم جمهوری اسلامی ایران در گروی انتخاب رئیس‌جمهور اصلح است، گفت: رئیس‌جمهور می‌تواند مدیریت تحول کشور را برعهده بگیرد و نقش جدی در زندگی مردم دارد؛ یعنی اگر بتواند از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند؛ برای تامین منافع ملی و همچنین برای زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه اجرای صحیح قوانین می‌تواند جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرد و این اهمیت قوه مجریه را نشان می‌دهد، تصریح کرد: ظابطه‌ها و شاخص‌های انتخاب رئیس‌جمهور توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است؛ یکی از آن ظابطه‌ها «اهل مبارزه با فساد» است؛ یعنی گلوگاه‌های تولید فساد توسط دولت مسدود شود.

آیت‌الله سعدی با اشاره به اینکه انتخابات ۱۴۰۰، انتخاباتی راهبردی و حساس خواهد بود، تاکید کرد: ما اکنون در اوایل گام دوم انقلاب اسلامی و در شُرف برنامه هفتم توسعه کشور هستیم؛ رئیس‌جمهور آینده کشورمان باید خود را موظف بداند تا بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را پیاده‌سازی کند.

وی درباره شاخص‌های انتخاب مردم در انتخابات خبرگان گفت: یکسری شرایط را قانون برای نامزدهای خبرگان مطرح کرده که در احراز صلاحیت‌ها مدنظر بوده است؛ آنچه که من می‌خواهم تاکید کنم این است که خبرگان مردم را نسبت به راس هرم قدرت و نسبت به طراحی هندسه حکمرانی نمایندگی می‌کند.

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: امروز مردم ما یک نسل جوان فرهیخته هستند، بنابراین باید کسانی را در مجلس خبرگان انتخاب کنند که دنیای پیچیده معاصر و تمدن پیچیده غربی را بشناسند و همچنین ساز و کار حکمرانی در دنیای معاصر را فهمیده باشند؛ این نکات به نظرم می‌تواند شاخص‌های انتخاب اصلح مردم برای خبرگان رهبری باشد.

آیت‌الله سعدی با بیان اینکه امروز نسل جدید گفتمان، مطالبات و تفکراتش متحول شده است، افزود: نماینده خبرگان باید بتواند نبض تفکر نسل جوان را در دست بگیرد و مطالبات آنها را در حوزه حکمرانی جامعه منتقل کند و همچنین مطالبات راهبردی‌شان را نمایندگی کند.

وی در خصوص مشارکت مردم در انتخابات ۲۸ خرداد تصریح کرد: مردم نسبت به نظریه انقلابی و مطالبات اساسی خودشان گرفتار چالش و بحران نشده‌اند آنچه که سبب آسیب زدن به صف صندوق رای می‌شود، صفی است که مردم می‌بینند به خاطر بی تدبیری در تامین مایحتاج زندگی‌شان بوجود می‌آید؛ تمام مشکلات کشور را نمی‌توان به گردن تحریم‌ها انداخت بلکه در جاهایی می‌توان تدبیر کرد گرچه تحریم‌ها هم تاثیرگذار است اما سهم اثر مهم است.

رئیس دانشگاه امام صادق (ع) با تاکید بر اینکه مردم در انتخاب اصلح علاوه بر برنامه، به کارنامه نامزدها هم توجه کنند، خاطرنشان کرد: فشارهایی که حاصل بی تدبیری در اداره جامعه است، قطعا در حضور مردم نقش دارد اما راه حل مشکلات، قهر با صندوق و مشارکت پایین نیست؛ اتفاقا راه حل مشکلات کشور، مشارکت قدرتمند و هوشمند است زیرا بسیاری از این مشکلات حاصل انتخاب ماست.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی